Is G5 ook (veel) energie-zuiniger dan G4?

De G5 is stiller, sneller + nog een aantal voordelen. Maar is de G5 ook energie-zuiniger als de G4? En zo ja, scheelt dat dan heel veel? Ik zie de prijskaartjes bij de G4 dual 1,25 GHz (Eur 1.783,81), en de G5 dual 1,8 GHz (Eur 2.735,81). En dat is nogal een prijsverschil...

Volgens mij verbruikt de G5 meer stroom dan de G4, Volgens http://www.apple-history.com trekt de G5 700 Watt en de G4 220 (het gigabit model). Maar de consumptie wisselt nogal met het gebruik.

Prijsverschil is niet zo eenvoudig als je wilt vergelijken. De G4 is nog in productie om de OS9 gebruikers de mogelijkheid te geven een nieuw machine erbij te kopen, meer niet.

De G5 is klaar voor de toekomst en gaat zo een paar jaar mee, de G4 heeft het wel gehad. Die kan ook nog zo 5 jaar meelopen in een redelijk profi setting, maar met uitbreidingen en nieuwe software zul je steeds vaker je neus stoten.

Het lijkt me dat de huidige G5's meer energie gebruiken dan de G4's. Dat zal misschien anders zijn bij de 90nm G5's. De huidige g5's hebben niet voor niets zoveel koeling nodig.

[quote:bf1745c8c6="rehtnaP"]En dat is nogal een prijsverschil...[/quote:bf1745c8c6]

Het verschil in snelheid is navenant.

8)

Het hangt er sterk vanaf wat je eraan(in) hangt. 1 HD of 4 HD's, 1 usb apparaat of 5 etc etc etc.

Volgens mij geeft het stroomverbruik aan wat maximaal aangesloten kan worden. In een tower kan je allerlei uitbreidingen toevoegen, zoals extra HD's, DVD of CD brander, geluidskaarten, RAM etc. Daarop moet de ingebouwde voeding op voorbereid zijn. Dus 700 W geeft volgens mij aan wat maximaal afgenomen kan worden, niet wat je werkelijk gebruikt.

Yep, Zora zit er kort bij. Ik heb een tijdje geleden een test gedaan : het meten van het vermogen van een G5 2x2 met een power-meter. Het opgenomen vermogen varieert van 120 tot 270 watt. Hoger heb ik tot nu toe nog niet gemeten. Het hangt een beetje af van wat de Mac op dat moment doet en hoeveel erin zit en eraan hangt. Die 700 watt zal hij wel nooit verbruiken maar een voeding is altijd berekend op het maximum dat nodig zou kunnen zijn. Daarom verbruikt hij het nog niet. Ik weet niet wat een G4 verbruikt, maar ik vermoed dat het iets minder zal zijn. Dat is dan ook afhankelijk van het G4-model en alle interne en externe uitbreidingen. Wat niet zo positief is, is het sluikverbruik van de G5 Als je hem volledig uit zet, met de stekker nog in het stopcontact, verbruikt hij continu 35 watt. Dat lijkt mij erg veel voor een toestel dat alleen maar in standby staat te wachten op een druk op de power-knop en eventueel de interne klok en een paar andere dingen in leven houdt. Reken maar eens uit wat dat op jaarbasis zou kosten.

Die 35 watt zorgen er volgens mij gewoon voor dat een paar onderdelen nog stroom krijgen zodat je niet hoeft op te starten als je op een knop duwt, de sluimerstand is dus niet alleen een leuk lichtje aan de voorkant van je mac.

Nee, het is GEEN sluimerstand. Zoals ik zei : hij is hélemaal uit. Dus je kiest 'zet uit' onder het appeltje. Idem als je gewoon de stekker in het stopcontact steekt zonder aan te zetten. Dan verbruikt hij reeds 35 watt. Dat is toch wel een minpunt voor Steve. Ik dacht dat de huidige computers moesten voldoen aan een bepaalde energienorm, maar deze ligt er volgens mij ver boven. Ik heb een schakelaar tussen de stroomvoorziening van alle Macs en toebehoren gezet. Als ik alles uit zet, dan is het ook werkelijk 'uit'. Maar ik lig er niet van wakker, voor de rest draait de G5 als een trein, ééntje met een raketmotor dan wel...

Elk apparaat waar een trafo in zit verbruikt stroom. Dus zo'n klein USB-hubje trekt al rond de 10 watt Maar ook een trafo die uit staat, maar wel op spanning verbruikt nog steeds stroom. Ook je halogeenlampjes die uit staan... Of 35 watt veel is voor een voeding durf in niet te zeggen. Wil je echt geen stroom verbruiken dan moet je een soort hoofdschakelaar die zowel de fase als de aarde onderbreekt. Badkamerschakelaars doen dat bijvoorbeeld.

(overigens is watt geen vebruikseenheid maar opgenomen vermogen, maar ik moet ook nazoeken hoe dat ook alweer in elkaar stak)

[off-topic] eh deskman, als de fase (bruine draad) in het stopcontact onderbroken wordt, dan krijgt het aangesloten apparaat echt geen spanning meer en dus kan er ook geen stroom lopen (verbruik = nil).

Nogmaals over die 35 watt : het vermogen dat ik heb gemeten is het zogenaamde 'actieve' vermogen, het vermogen dat je effectief verbruikt en dus ook betaalt. Je hebt nog twee andere vermogens : reactief en schijnbaar. Dat is het dus niet. 35 watt is héél veel voor een toestel dat (bijna)niets moet doen. Men noemt dat sluik-verbruik : toestellen die uitgeschakeld zijn maar toch nog verbruiken, zoals een TV die je uit zet met de afstandsbediening, een video-recorder die je uit zet, wasmachines en afwasmachines die hun programma hebben afgewerkt, enz...

[quote:1cd4e45ca6="xer"][off-topic] eh deskman, als de fase (bruine draad) in het stopcontact onderbroken wordt, dan krijgt het aangesloten apparaat echt geen spanning meer en dus kan er ook geen stroom lopen (verbruik = nil).[/quote:1cd4e45ca6] Ja, maar als er een aan-uit schakelaar in het snoer van je lampje zit, in het apparaat of voorbij de trafo weet je nooit of je de aarde of fase hebt afgesloten.

aarding onderbreek je nooit. Gewoon een dubbelpolige schakelaar ertussen : fase en nul (bruin en blauw) onderbreken. Da's alles.

Pardon, ik bedoel de nul natuurlijk, maar ik had het al over de dubbelpolige badkamerschakelaar gehad. Halve punt aftrek?

Verbruikseenheid is KWh (het aantal kilo Watts per uur).

[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur]Kilowattuur[/url] is de eenheid, niet kilowatt per uur, maar het gaat hier niet om het rekenwerk.

[quote:09e81dbfcb="Deskman"][quote:09e81dbfcb="xer"][off-topic] eh deskman, als de fase (bruine draad) in het stopcontact onderbroken wordt, dan krijgt het aangesloten apparaat echt geen spanning meer en dus kan er ook geen stroom lopen (verbruik = nil).[/quote:09e81dbfcb] Ja, maar als er een aan-uit schakelaar in het snoer van je lampje zit, in het apparaat of voorbij de trafo weet je nooit of je de aarde of fase hebt afgesloten.[/quote:09e81dbfcb]

tja, da’s het risico van een snoerschakelaar. In de europese norm, moeten alle apparaten met randaarde een dubbel uitgevoerde schakelaar hebben. Alle oudere PC’s hebben bv nog zo’n schakelaar (met AT voeding).