Is MacOS X 10.4 Tiger... € 105,- waard?

Het nieuwe systeem MacOS X 10.4 Tiger kost € 105,-. Is Tiger t.o.v. 10.3x dit bedrag waard? Of bestaat het nieuwe systeem uit allemaal nutteloze features?

Een woord: ja. Mijn iMac G3 gaat er veel sneller door dus als je die hebt is het zeker een aanrader. Maar de features zijn wel een leuke bonus

ik heb er 129 voor betaald.....

Niet waard. (mijn mening).

Waarom niet : De extraatjes vergeleken met 10.3 zitten onder de motorkap. En merk je zo weinig van.
Dashboard doe je niks mee. Leuk om iemand te laten zien. Bestaat al tig jaar onder een andere naam. :slight_smile: Kon…
Spotlight : zeer zeker handig! Erg handig. Echter niet meer waard dan 3 kwartjes.

Kortom, heb je 104 euro liggen, dan zou ik iets leuks ervoor kopen voor de mac. En van iemand een dvd’tje lenen (wat niet mag natuurlijk, je mag ook niet harder dan 120 op de grote weg :evil: :evil: )

Op m'n G4 iMac merk ik er niet zoveel van, maar ik heb gister een B&W G3 350 mhz 384 mb ermee geinstalleerd en die gaat echt als 'n speer :) Opstarten gaat zeker 2x sneller dan een (vervuild) 10.2 systeem, maar ook sneller dan m'n werk G3 (zelfde config) met 10.3.

10.3.9 is ook 'n volwaardig systeem, van 10.4 wordt je niet echt productiever maar er is wel 't een en ander aan verbeteringen doorgevoerd.

Maar wie zijn wij om voor jouw te beslissen ? Kijk eens op Apple.nl ofzo

is mijn citroen uit 1987 vijfduizend euro waard?

[offtopic] Ik hou op met de software updates. Zolang Apple niet eerst kortingen gaat geven aan trouwe software kopers (waarvoor krijg je anders die stomme aankoopsbewijzen) vertik ik het... [/offtopic]

Sorry hoor Meneer de Koekepeer, maar dat slaat nergens op. Als je niet koopt, krijgen ze ook geen geld binnen om nieuwe features te implementeren/ontwikkelen. Dan kun je mooi wachten tot je een ons weegt.

En hoe wou je dan dat Apple kan zien of je een trouwe software koper bent?
Microsoft, en álle andere games- en softwaredev’s doen dat niet,
dus waarom zou Apple dat wel moeten doen?

Een aankoopsbewijs krijg je, dat mocht er iets mis zijn met het produkt,
dat je hem om kan ruilen.

Als je panther met tiger vergelijkt is het verschil niet zo groot. Voor mij persoonlijk is de grootste vernieuwing "Spotlight". De Widgets (Dashboard) vindt ik ook leuk maar je kan zonder. Als je al de nieuwegheden in tiger nog eens wil bekijken, http://www.apple.com/macosx/ Maar de prijs van tiger vindt ik goed meevallen, dus "mcx" aan jou de keuze.

[quote:a561b0773f="joram"]En hoe wou je dan dat Apple kan zien of je een trouwe software koper bent?[/quote:a561b0773f] Bij iedere aankoop krijg je een coupon, zogenaamd om korting mee te krijgen op volgende producten. Echter kun je helemaal niks met die coupons...

Ik heb de volle mep voor (retail) Panther betaald, ik vind het ver onder de maat dat Tiger voor deze groep Apple klanten niet voor een vriendelijke upgrade prijs is aangeboden. Ben maar weer gezwicht, maar de nieuwe features zijn geen 129 euro waard imo.

Met die coupon ben ik het wel eens UnSound, maar die krijg je niet met elke aankoop die je doet toch? Alleen met aankopen vanaf een bepaald bedrag.

Maar met een coupon kan Apple niet perse zien of je een
trouwe software koper bent hoor… en daar ging het net om :wink:

Ik ben het er wel mee eens dat Apple ook een upgrade versie
moet uitbrengen van Tiger, zodat mensen met Panther o.i.d.
voor een lagere prijs kunnen updaten.

Maar aan de andere kant: niemand verplicht je om te updaten,
en met Panther kun je net zo professioneel werken als met Tiger.
Als je het zo bekijkt kan ik me best voorstellen dat Apple daar niet
aan begint. De overstap van os9 naar OSX is een grote stap,
en daar betaalt iedereen de volle mep voor.
Maar niemand die je dwingt om van 10.3 naar 10.4 te gaan,
en het scheelt ook niet/nauwelijks in produktief te werk kunnen gaan.

Mvg,
Joram

[quote:bcdeb4e773="Rolf"]ik heb er 129 voor betaald.....[/quote:bcdeb4e773]

Me 2! En het was het zeker waard!!! Men PowerBook is er nog sneller door geworden dan dat ie al was! Van de vernieuwing merk je niet echt super veel, buiten dashboard, spotlight, automator, mail en safari. Maar dat komt omdat de grootste veranderingen onder de motorkap zitten! :smiley:

Kopen dus!

Ik vond het zelf niet echt waard. Ik heb hem dan ook gekregen voor me verjaardag :P

Waar het eigenlijk allemaal om te doen was, spotlight & dashboard, gebruik ik zelden. Sterker nog dashboard heb ik helemaal gedisabled. Spotlight gebruik ik een paar keer per week.

Onderhuids is er een boel verandert maar daar merk ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van.

Er zijn bij mij wat irritaties bij gekomen sinds panther zelfs. Mail is echt butt ugly in tiger gelukkig heb ik dat helemaal kunnen aanpassen zodat het er weer uti ziet zoals in panther en ik heb een vervelende expose bug ontdekt.

Als je van panther komt zou ik iig niet updaten.

Wel 1 voordeel van tiger: safari! Stuk sneller en de rss implementatie is erg goed gedaan vind ik zelf :slight_smile:

Ik vind het het niet waard. Ikzelf heb het kunnen kopen voor ongeveer 18 euro (omdat ik een net nieuwe PB had). De nieuwe functies zijn handig, maar niet etentieel. Ik zou er niet meer dan 30 euro voor betalen.

[quote:21ecd40f82="joram"]Maar aan de andere kant: niemand verplicht je om te updaten, en met Panther kun je net zo professioneel werken als met Tiger. Als je het zo bekijkt kan ik me best voorstellen dat Apple daar niet aan begint. De overstap van os9 naar OSX is een grote stap, en daar betaalt iedereen de volle mep voor. Maar niemand die je dwingt om van 10.3 naar 10.4 te gaan, en het scheelt ook niet/nauwelijks in produktief te werk kunnen gaan.[/quote:21ecd40f82] Klopt, niemand dwingt ons, maar aan de andere kant worden we ook niet gestimuleerd om legaal de Upgrade aan te schaffen: De prijs is net zo hoog en er zit geen serial op... :? Slappe smoes natuurlijk, ik heb Tiger dan ook aangeschaft, maar ook ik vind het jammer dat Apple ons niet wat korting geeft, ze zouden ons kunnen vragen om producten te registreren en zo een korting te kunnen krijgen. Als die coupons niet voldoen daarvoor, dan pas je ze toch gewoon aan. :roll: Trouwens Microsoft doet wel aan Upgrades (die nog niet goedkoop zijn), maar ja die doen vele jaren over zo'n Upgrade.... dus heb je weer kunnen sparen, Apple slaat ons nu al weer om de oren met Leopard. Ik slik dan wel even, ik dacht dat Tiger iets langer hun 'laatste OS' zou zijn... :oops:

Ikzelf vind het het volle bedrag eigenlijk niet waard, misschien dat ik er uiteindelijk positiever over ga denken, maar sommige zaken vind ik erg traag reageren (zoals de finder). Er zitten wel flink wat nieuwe dingetjes in en ik vind het OS meer aangekleed, maar als het 99 euro als Upgrade had gekost, dan had ik het dat eerder waard gevonden na Panther dan nu. :roll:

De meeste nieuwe functies zitten inderdaad onder de motorkap, en daar zul je nu nog niet echt veel van merken.

Maar zodra (en dat gebeurt geheid) Adobe en andere grafische programma’s
CoreImage gaan ondersteunen, zul je het wél erg merken :wink:
CoreImage is 1 van de belangrijkste nieuwe functies, die redelijk onderschat is.
Het zijn technieken die belangrijk voor de toekomstige developement zijn,
maar die je nu niet eecht zult merken.

Daarom heeft Apple die rippel in de Widgets geïmplementeerd, om te laten
zien wat het eigenlijk doet.

JeePee:
Apple slaat ons nog niet met Leopard om de oren hoor… Jobs zei zelf dat ze daar
nog niet teveel over zeggen, omdat hij toch pas gepland staat voor eind 2006/begin 2007.
Dat duurt dus nog ruim anderhalf jaar. Ze brengen hem rond dezelfde tijd (expres) uit
als Longhorn.

Mijn iMac G4 is nu iets ouder dan 2 jaar, dus ik kan niets met dat CoreImage (dat was toch die enorme versnelling die je evt. zelf aan kon zetten?). Dat watereffect kan mijn iMac niet aan, helaas. Maar goed het blijft een prachtig ding dat doet wat hij moet doen, dus je zult me verder niet horen klagen. :D

[quote:44d0e4586a="joram"]JeePee: Apple slaat ons nog niet met Leopard om de oren hoor... Jobs zei zelf dat ze daar nog niet teveel over zeggen, omdat hij toch pas gepland staat voor eind 2006/begin 2007. Dat duurt dus nog ruim anderhalf jaar. Ze brengen hem rond dezelfde tijd (expres) uit als Longhorn.[/quote:44d0e4586a] OK, hij sloeg mij om de oren, ik had Tiger gekocht met in mijn achterhoofd dat het wel langer dan anderhalf jaar zou duren. Ik kan me tenminste herinneren dat ze vaart zouden minderen... :? Verder werd Tiger steeds naast Longhorn gezet. Maar goed niemand dwingt mij om Leopard te kopen straks. :wink:

[quote:fe0eceb8dc="andries"]is mijn citroen uit 1987 vijfduizend euro waard?[/quote:fe0eceb8dc]

Ja, je citroën uit 1987 is zeker € 5000. waard. Ik heb een puike citroén hy uit 1978 en die, is weet ik ,al € 8000 waard. Maar niet verkopen!!!