Is mijn printer echt niet meer te gebruiken in X ?!?

Hoi,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ff wenne dus…

Ik heb een [color=red:a50c768fcc]HP deskjet 1600CM postscript 2 printer[/color:a50c768fcc] die mij er nog steeds van weerhoudt om helemaal over te schakelen op Jaguar. Ik werk veel in QuarkXpress en heb daarom een postscript printer en wil deze graag blijven gebruiken.

Er is kort geleden een MacOSX driver uitgebracht door HP maar de 1600CM staat niet bij de lijst met bruikbare modellen.

Is er iemand die weet hoe ik deze printer in Jaguar aan de praat krijg?

Misschien nog handig om te vermelden dat deze printer momenteel via een extra PCI-netwerkkaart vanuit een G4 wordt aangestuurd, de interne netwerk verbinding wordt gebruikt voor een netwerkje tussen twee MAC’s G3/G4 via een Draytek router.

Greetz, Macclown

[quote:8805304fb2="Macclown"]Is er iemand die weet hoe ik deze printer in Jaguar aan de praat krijg? [/quote:8805304fb2] Welkom op het forum! :D Ik heb geen idee of jouw printer ondersteund wordt (de HP deskjet 1600C en 1600CM staan er wel bij), maar probeer [url=http://gimp-print.sourceforge.net/]Gimp-print[/url] eens uit?

Naast het bijna altijd goed werkende GIMP print is er ook nog een mogelijkheid dat er "wall hacked" drivers te vinden zijn. Google eens naar printernaam + mac os x

Kijk ook es op versiontracker.com

Boelie, wat bedoel je met 'staan er wel bij' ?

http://gimp-print.sourceforge.net/p_Supported_Printers.php3

Dank je Boelie,

Ik was te snel met m’n vraag, ik had de supported printer list op de website van GIMP al gevonden. 8)

Het programma heb ik inmiddels gedownload en geïnstalleerd. Daarna heb ik even geprobeerd of ik de printer die aangesloten is via een extra netwerkkaart kan bereiken, maar dat gaat nog lastig worden vermoedt ik.

Als dat niet lukt kan ik het nog via een Keyspan serial adapter proberen, die heb ik nog ergens liggen… Eerst maar m’n bed opzoeken want ik moet er morgen vroeg uit …

Natuurlijk iedereen bedankt, alaaf en de greetz uit Velsen

Het verbaasd mij dat HP de deskjet 1600cm "officieel" niet meer ondersteund onder OS X. Het zou namelijk gewoon moeten werken. Voor PostScript printers zit de driver namelijk standaard in het Mac OS ingebouwd. Dat was zo in OS 9 en eerder en dat is onder OS X nog steeds hetzelfde. Voor je printer gebruik je tevens een Postscript Printer Definition file (PPD). Dit is een text bestandje wat aangeeft welke opties uit de PostScript standaard je printer ondersteund en welke niet. Bijvoorbeeld de PostScript driver kan tot maximaal A0 (of misschien nog wel groter?) printen, maar jouw printer kan maar maximaal op A4 printen -> de PPD file voor jouw printer vertelt de PostScript driver dan dat je printer max op A4 kan printen. Aan die PPD file is niks verandert, dus je kunt gewoon de PPD file voor OS 9 (of die voor windows of linux) gebruiken. Maakt geen drol uit. HP hoeft dus geen nieuwe driver voor OS X te schrijven (alleen voor PostScript printers dan), dat heeft Apple al voor ze gedaan. Wat wel een vershil maakt is dat Apple AppleTalk over een "ouwe" seriele poort niet meer ondersteund in OS X. Maar als ik het goed begrijp is je printer aangesloten via ethernet en dat wordt gewoon ondersteund. (Die seriele adapter van KeySpan zal dus niet helpen want daarmee heb je wel een seriele poort, maar nog geen LocalTalk netwerk.)

Wat eventueel niet werkt: als je printer speciale opties aankan die niet in het standaard print dialoogvenster worden weergegeven, dan had HP een paar bestandjes moeten maken om die extra opties aan het print dialog venster toe te voegen. Was een moeite van niks geweest, maar dat hebben ze dus niet gedaan. Je printer is blijkbaar zo oud dat ze graag hebben dat je een nieuwe koopt :frowning:

Voor een reaktie op het HP forum van iemand die z’n 1600cm aan de praat heeft gekregen onder OS X zie de link hieronder…

Klik deze link!

[mod:56052cad03=“Urbin”]FF de link aangepast liep nogal het beeld uit ;)[/mod:56052cad03]

Haleluuuuuja,

Pieter je hebt me ontzettend blij gemaakt :lol:

Jou stelling was de juiste, de printer werkt nu als een tierelier in OSX. Gewoon bij de netwerkinstellingen aan de extra netwerkkaart appletalk toegewezen en de printerbeschrijvingen toegevoegd die in de systeemmap van OS9 al bestaand waren.

Ook mijn netwerkje functioneerd nog goed, appletalk kan maar aan een netwerk verbinding worden toegewezen maar kennelijk was dit voor de ingebouwde netwerkverbinding waar mijn router aan hangt niet van belang. (stond wel ingeschakeld)

Geweldig, nu nog even uitvogelen hoe ik de printer vanuit beide computers aangestuurd krijg…

Geweldig bedankt,

Greetz,

Macclown