is Osx even veilig als linux

ik wil overstappen naar Osx, maar is het even veilig als linux.

Dus heb je.
root
usr
su …

gebruik je alleen /home/naam net als in linux.

Komen de updates snel zo als bij linux.

Osx hoef je die ook niet te rebooten zo als bij linux.

geen firewall nodig en virus scanner.

Enz

ps ik wil echt alles even weten voor dat ik linux(suse 9.3) en windows xp weg doe.

Zorg even dat je zinsopbouw wat duidelijker is, dat helpt wat makkelijker. ;)

Maar vooruit, ik zal wat op weg helpen:

Wat betreft veiligheid; ik werk zelf zowel met Windows XP als metr Mac OS X, en wat zeker is is dat je met OS X eigenlijk niet eens een virusscanner/firewall nodig hebt. In het OS zit standaard een firewall meen ik, maar daar heb ik nog nooit naar om hoeven kijken. De enige reden voor een virusscanner zou m.i. kunnen zijn dat je Windows-kennissen geen virus bevattende e-mails stuurt.

Updates zijn er niet vaker dan nodig, maar regelmatig. Updaten gaat echter een stuk makkelijker en overzichtelijker dan bij bijvoorbeeld Windows XP (Linux heb ik weinig verstand van), waar mij nooit helemaaal duidelijk is wát het nu precies update.

En overzichtelijk is OS X zeker, helemaal in vergelijking met XP. Ik kan me niet echt wegwijs maken in alle system32, twain_32, etc. mappen bij Windows, terwijl het Systeem mapje in Mac netjes overzichtelijk bestaat uit onderdelen als ‘Extensies’ en ‘Regelpanelen’.

Het is dat de Windows PC die ik hier heb een stuk sneller is dan de Mac’s (allen G3’s), anders zou ik het wel weten. :slight_smile:

ik wil overstappen naar Osx, maar is het even veilig als linux. // ik zou zeggen, is linux even veilig als osX

Dus heb je.
root // ja
usr // ja (user)
su … // eum op osX is er een nobody

gebruik je alleen /home/naam net als in linux. // ja

Komen de updates snel zo als bij linux. // jep… redelijk snel en zeer eenvoudig te downloaden/installen. Onder het :apple: menu staat er ‘Software update’, die toont welke updates er zijn, die kan je vervolgens downloaden en installen… .automatisch.

Osx hoef je die ook niet te rebooten zo als bij linux. // reboten… zeer zelden. Bij defect geheugen (rot RAM ofzo) krijg je een Kernel Panic, dan moet je reboten, anders (bijna) nooit.

geen firewall nodig en virus scanner. // virusscanner niet nodig, vertraagd alles alleen maar. Firewall, tja… wil je poorten toe of open.osX is evenveilig als firewall open of toe staat…

Enz // tja

ps ik wil echt alles even weten voor dat ik linux(suse 9.3) en windows xp weg doe. // osx kan enkel op een Apple Computer hé …[/quote]

Ok.... veiligheid voorop zeg ik altijd maar even.... Hetvolgende even over interpret beveiliging.

Ik gebruik al ± 5 jaar linux als server OS waar ik het maar even kwijt kan.
Ik ben een groot SlackWare fan… oftewel ik ben een slacker…

Slackware is de oudste distributie linux… en daarmee waanzinig snel en stabiel.
Maar… Linux is NIET VEILIG… (ik spreek uit ervaring , ik ben al een keer gehacked)
Standaard staat er niet veel dicht.

Ook jouw suse is niet veilig als je er niets aan zou doen.
Als ik me niet vergis, vraagt Suse tijdens de installatie of je een firewall aan wilt zetten…
Dan beveilig je hem dus al.

OSx of Linux…
Zonder twijvel OSx… mits je met Linux vergelijkt en niet met een distro.

Ga je daarintegen een linux bak beveiligen, zou hij veiliger kunnen worden als een standaard OSx.
Maar ook OSx zou je extra kunnen beschermen.

Linux en OSx leggen hun roots in unix (sorry voor de BSD’ers onder ons die ik nu beledig :wink: )
en zijn dus redelijk hetzelfde in hun beginselen.

Hoe veilig een systeem is , word bepaald door hoe veilig jij het maakt.

Als je wilt weten hoe veilig je lnux/osx is, zijn er sites die port scans op je los laten. leuk om even mee te testen maar niet alles zeggend :slight_smile:

shit, word al weer een te lange post.
Grtz

Jaffster

[quote:1a482ed8d6="Apple Developer Connection"]UNIX systems also have accounts that are not associated with any person logging into the system; rather, they are built into the system. [b:1a482ed8d6]Five accounts are installed by default in Mac OS X: daemon, nobody, root, unknown, and www.[/b:1a482ed8d6] To understand the full significance of these accounts, you’ll need to understand UNIX permissions, which will be discussed shortly. For now, keep in mind that www is the account used by the built-in web server, unknown and nobody provide minimal permissions, and daemon runs system services that need some permissions.[/quote:1a482ed8d6]

Bron: An Introduction to Mac OS X Security uit Apple Developer Connection

Ik gebruik al +- 5 jaar linux als server OS waar ik het maar even kwijt kan. Ik ben een groot SlackWare fan.... oftewel ik ben een slacker....

Slackware is de oudste distributie linux… en daarmee waanzinig snel en stabiel.
Maar… Linux is NIET VEILIG… (ik spreek uit ervaring , ik ben al een keer gehacked)
Standaard staat er niet veel dicht.

Ik werk al 4 jaar met linux nu met suse 9.3, dat je gehacked bent lag dus niet aan linux… op een server moet je toch gewoon een goede firewall aan hebben, suse 9.3 kwam dti jaar uit nu zijn alle bug fix al lang uit voor suse 9.3. en .word je onder linux gehacked, kunnen ze ook niet super veel doen, ze moeten het wachtwoord van je root weten,als desktop gebruiker onder linux heb ik mijn firewall uit staan.

Maar linux is nog steeds niet echt gebruiksvriendelijke, en hardware support is ook nog steeds niet echt super.

Bedankt voor informatie iedereen, volgende maand ga ik nu zeker een emac G4 kopen 8) 8)

Gefeliciteerd met je toekomstige mac.

Ik zie dat je mijn gebrabel in iedergeval snapte dat je iets aan je veiligheid moet doen.
Je mag er vind ik ook niet vanuit gaan dat iets “out the box” veilig is.
Je bent er zelf uiteindelijk verantwoordelijk voor dat je je zaakje op oorde hebt.

En ja hoor , als je eenmaal binnen bent heb je zo het root wachtwoord.
dat ligt redelijk voor het oprapen in je passwd file

Ene! veel plezier met OSx , als je Linux al leuk vind gaat dit je zeker bevallen !

Groeten

Jaffster

Even mijn bescheiden mening als ervaren Linux user...

root
Is er maar moet je even aanleggen. Je account voor dagelijks gebruik heeft root privileges (eigenlijk iets minder) maar voor de belangrijke dingen moet je wel even je wachtwoord opnieuw ingeven zodat scripts of toevallige gebruikers geen schade kunnen aanbrengen.

usr
Ik neem aan dat je de filesystem indeling bedoeld, wel deze is iets anders maar net zo efficient.

su
Zoals gezegd bij root, het is mogelijk. Wel even de root account activeren.

Updates
Hier vind ik de Linux manier beter. Gewoon omdat alle software op je Linux systeem door je package manager ge-update wordt. Bij OsX worden alleen de systeem en apple packages ge-update (verbeter me indien dit niet correct is).

reboten
Wat is dat? :slight_smile:

Firewall & virus scanner
Firewall hebben zowel Linux als OsX systemen. Zonder kan je nu eenmaal niet. Net zoals bij Linux distro’s is de firewall van OsX standaard goed ingesteld en moet je er niet meer zelf beginnen aan morrellen.
Wat is een virus scanner?

Ik ben ook een switcher van Linux/Windoze (meer Linux dan windoze) en ben zeer tevreden van OsX. Ik raad je wel aan om een desktop Mac te kopen. De iBook & PowerBooks zijn zeer goed maar je zal zo verslaafd worden aan OsX dat je zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer veel tijd voor je Mac zal doorbrengen. En dan ben je beter af met een desktop Mac, dat werkt nauw eenmaal makkelijker dan een laptop keyboard/scherm.

Greetz M

Bedankt voor de informatie!!!

reboten
Wat is dat

eh waat staat dat in mijn bericht.

Weet iemand of cedega goed werkt onder Osx, daar ga ik volgend maand als ik mijn emac heb zeker ook voor gebruiken,onder suse 9.3 werkt cedega niet zo goed…

Linux is echt leuk, maar hardware support is nog steeds slecht, mijn webcam pda werken niet onder linux., ik hoop wel dat Osx virtuele burobladen heeft vind ik erg handig.