Is Panther nu echt zo stabiel?

Na veel lezen op andere sites(OShints,Bidouille,Adobe forum ed) en deze, bekruipt mij het gevoel dat Panther alleen maar echt stabiel is als je een machine(G4,G3) gebruikt waar niet teveel aanhangt en vooral niet te zware programma's draait. Tenzij je over een G5 beschikt maar daar heb ik geen(nog niet) ervaringen mee. het lijkt wel of Panther alleen echt geschikt is voor de nieuwste generatie machines. Regelmatig stoppen programma's. Sinds Panther(en vooral 3.2) heb ik nog nooit zoveel gebruik gemaakt van Diskwarrior ,Disk Utility en/of Techtools. En sinds 3.3 heb ik al meer kernel crashes gehad dan in de 3 jaar ervoor. Met name Photoshop 8 (cs) in combinatie met veel randapparatuur en Panther lijkt teveel te zijn. Ik ben benieuwd of anderen ook zulke ervaringen hebben. Ik bedoel niet een iMac met weinig eraan en alleen gebruikt om voor mail, internet en tekst verwerken etc. Mensen die zware programma's draaien zoals FCP,Maya, PS ed.

Mijn ervaring is juist dat Panther op mijn G4 iMacje veel stabieler draait dan Jaguar, nog nooit een echte kernel panic gehad terwijl ik toch programma's als FreeHand MX, Freeway Pro, InDesign CS en Photoshop 7 draai. Ik zou het toch in een andere hoek gaan zoeken... Niet helemaal kosjere fonts wellicht?

Het is overigens maar een machine die niet stabiel draait, de rest wel. Het fonts probleem is mij bekend.Met Deepsix kun je die verwijderen of kan dat handmatig aan de hand van de lijst van Deepsix.

Ik draai Panther op een G5 dual 2.0 met 1GB ram, en het crashed echt nooit.. Sommige minder goed geschreven stukjes shareware gaan wel eens op hun plaat, maar het systeem blijft altijd doordraaien. Gebruik een externe lacie firewire schijf, digidesign mbox, mag graag heeel veel dingen tegelijk doen en heel veel programma's openhebben. Ik zeg petje af!

iMac 800 met Docucolor printer met postscript-rip. M-Audio keyboard. Floppy-drive. FireWire camera, FireWire scanner. Airport.

Creative suite van Adobe staat vrijwel constant ‘open’. Verder Garageband in overdrive en software-synthesizers. iMovie en iDVD staan ook geregeld naast elkaar te draaien.

Hierbij is alles zéér stabiel te noemen. De iMac staat geregeld tot een week of twee aan.
De reden dat ik herstart is eigenlijk alleen als er wat nieuws geïnstallerd wordt.

Hoewel: vorige week een keer een echte crash gehad in iTunes.

Verder niets dan lof voor 10.3.3.

De G5's hier draaien zoals te verwachten perfect. Maar ook de G4's (van 400 tot 733MHZ) hier in de studio zijn een stuk stabieler onder Panther 10.3.3. dan onder OS9.2.2. We werken met name met zware opname-app's (PhaseOne en Sinar voor digitale achterwanden met ook hele grote bestanden) en Photoshop CS. Wel veel extra geheugen erin...

Ik heb nog steeds problemen. Ben nog steeds niet goed thuis in apple, maar heb de problemen wel sinds ik panther heb....

Veel dingen komen in het duits naar voren, maar dat is sinds ik aMSN heb geinstalleerd, waarschijnlijk zorgt dat ergens voor een conflict.

Daarnaast heb ik het regelmatig dat Safari er plots mee stopt, evenals Explorer en zelfs iTunes geeft soms de geest. Ook denk ik regelmatig dat er weinig mail binnenkomt… blijkt dat mijn postbussen ineens weer een keer offline staan. Tot slot vraagt mail mij met enige regelmaat opnieuw naar mijn wachtwoorden voor mijn postbussen…

Dit speelt zich allemaal af sinds ik panther en de laatste update heb geinstalleerd en weet niet hoe ik het moet oplossen…

Voor de duidelijheid… ik heb een iMac 17" 800Mhz

Ik heb nog een PowerBook G3 500 MHz FireWire met 512 MB. Panther draait als een tierelier. Nog nooit een kernel panic gehad, terwijl ik toch behoorlijk wat experimenteer. De enige bottleneck bij mij was de harddisk ruimte (12 GB). Die bleek na installatie van Panther wat aan de krappe kant. Ik heb nu een Maxtor 200 GB FireWire HD eraan geprikt en geen enkel probleem meer.

Binnenkort komt er overigens wel een G5 bij, omdat programma’s als Garageband mij erg mooi lijken, maar niet geschikt zijn voor een G3. Alle Macromedia en Adobe pakketten geven echter geen enkel probleem. Heb in het begin wat hickups gehad met iTunes (iedere 2e seconde van een gestarte song haperde het geluid even), maar na het herstellen van volumebevoegdheden was ook dit euvel verholpen.

Kortom zeer stabiel en complimenten voor de heren programmeurs van Apple

Draai sinds twee manden Panther daarvoor Jaguar gehad, en moet zeggen het draait stukken sneller op mijn PM G4 450/PB G4 1.33 (beide 1 gig aan werkgeheugen) vooral te merken met Illustrator, ongelofelijk wat een verschil in snelheid en stabiliteit, aanschaffu!!! Panther is heeeeeerluk!!!

[quote:733836d105="Skip"]Ik heb nog steeds problemen. Dit speelt zich allemaal af sinds ik panther en de laatste update heb geinstalleerd en weet niet hoe ik het moet oplossen......[/quote:733836d105]

Wellicht kun je beter een ander draadje hiermee beginnen. Heb je alles al geprobeerd? Permissies repareren? Schone installatie, in plaats van upgraden vanaf Jaguar? DiskWarrior, etc.? :roll:

Sinds ik panther op mijn g4 heb staan is crashen nog nooit gebuurt... Ik draai zat zware programma's. Ook werkt veel vlotter.

Tuurlijk,heb ik alles al geprobeerd(weet ook wel hoe dat werkt,permissies DW enz) en mn machine loopt inmiddels alweer, snel en goed voorlopig althans dan ,maar daar gaat het ook niet om. Ik probeer alleen een idee te krijgen wat de problemen zijn met Panther en die zijn er ,maar niet voor iedereen. Immers bijna ieder heeft een andere machine en andere hardware eraan hangen, andere software,verschillende hoeveelheid ram. Ik lees over nogal wat gevoeligheid voor Usb conflicten. Bij mij is de wacom ogenschijnlijk de boosdoener,Icm mogelijk met andere Usb spullen. Panther was er misschien klaar voor om uit te komen, maar het lijkt erop dat de rest van de wereld dat niet was. Als iemand aangeeft in deze thread dat z'n machine goed of slecht draait is het handig als je en configuratie erbij zet + externe apparaten. :wink:

Mijn referentiemachine is: Gigabit G4 1,1gighz, 2gig Ram,2x 120 gb wd + 2x serieel ATA 36gb Raptor Stripe, dual monitor op een Ati Radeon 8500 en Panther 10.3.3 > xbench result 129.69

iMac 1.25 Ghz 17inich FlatPanel. Ik heb 1 vastloper gehad en heb dezemachine toch al zo'n 6 maanden. Ik doe hierop allerlei internet dingen, tekstverwerken, maar ik heb ook dingen als dreamweaver en golive draaien en ik doe dit terwijl er ook constant muziek op de achter grond draait, 3 im clients openstaan, de machine aan het downloaden is, er films openstaan en dergelijken. ik doe vanalles tegelijk en laat alles lekker openstaan.

ik heb met panther nog nooit zo’n stabiel systeem gehad.

ow… qua randapparatuur: scanner, printer, zip-drive, router. loopt perfect. ik heb alleen nog nooit lopen klooien met fonts en daar schijnen veel problemen te zitten, dus ik blijf er lekker vanaf :stuck_out_tongue:

p.s. ichat voicechatten er ook nog bij :stuck_out_tongue:

Mijn ouwe iMac met jaguar was echt de stabielste Mac die ik ooit gezien heb. Ik werd zelfs op een gegeven moment benieuwd hoe een crash eruit zou zien in X. Nou, op m'n iBookje met panther ben ik ze inmiddels tegengekomen. Het was een tijd weg, maar gisteren begon ie weer. De gein is wel dat het elke keer komt door m'n M-audio audio interface. Heb er nu een nieuwe driver op gezet, maar mijn vertrouwen in M-audio is een stuk minder geworden. Volgens mij is panther zelf een prima systeem en stukken sneller dan jaguar (heb dat vergeleken op een andere iMac).

Heb wel laatste tijd (10.3.3 of Sec. Update) dat mijn Finder crasht als ik met een AFP server ga verbinden of op de al verbonden server een folder open....

Beetje irritant is dat.
Komt voor op zowel mijn iMac als de eMac van me vader…

iMac400 DV 640 Mb RAM; nooit problemen, staat dag en nacht aan (ook als webserver met ftp toegang), draai ook zwaardere programma's als Photoshop...

Ook G4 ‘silver’ nooit problemen gehad. O ja; Garageband plus Photoshop plus Final Cut Expres samen wil niet echt! Maar onder normale omstandigheden; perfect!

mijn powerbook g4 1ghz. is nog maar 1 keer gecrashed in de tijd dat ik um heb (6 maand ofzo?), dus ik zou zeggen dat het wel ok zit :D

Panter werkt perfect op Cube en wat minder op Powerbook 667. Hoe het komt weet ik niet, misschien door FileVault, misschien heeft mijn PBook Altzheimer.

Draait bij mij prima zonder crashes op 2 machines. Ben tot nu toe zeer tevreden.

Janny

:sealed: Ik heb bij m'n broertje constant kernel panics! Deze heeft een G4 733/768mb/20+80GB maar os x is niet erg stabiel. Vooral bij het opstarten krijg ik elke keer zo'n scherm van Please restart yout computer. Dat geeft aan dat er een kernel panic op de achtergrond is toch? Overnieuw installeren helpt ook al niets.