is PCI-X downward compatible?

want ik wil natuurlijk wel mijn Televio kaart behouden als ik die dual G5 ga bestellen...

Het wordt een beetje een technisch verhaal. Maar ik probeer duidelijk te zijn.

De nieuwe PCI-X bus in de G5/1.8 en 2.0 dual heeft een signaleringsspanning van 3,3 en 5V. Maar een VASTE voedingsspanning van 3,3V
Oude PCI kaarten hebben een voedingspanning van 5V en een signaleringsspanning van eveneens 5V. Die passen fysiek helemaal niet meer in de nieuwe G5. Want dat zou grote schade betekenen voor zowel de kaart als de Mac.
Er zijn ook PCI kaarten met een voedingsspanning die werkt op 3,3 EN 5V. Die zullen blijven werken in de G5.
De allernieuwste PCI kaarten werken met zowel een signaleringsspanning als voedingsspanning van 3,3V. Die werken uiteraard ook.

HEEL VEEL fabrikanten zijn erg verrast en ook boos op Apple omdat die zonder echte aanleiding alleen de nieuwste technieken heeft toegepast. Ga maar eens kijken bij fabrikanten als Mediapress( prachtige MPEG-2 kaarten), Digidesign (met Pro Tools TDM kaarten) of Adaptec. Allemaal klagen ze steen en been omdat ze nieuwe kaarten moeten ontwikkelen. Jouw kaart zal alleen werken in de G5/1.6. En niet in de 1.8 en 2 dual.

Daar kwam ik ook achter toen ik een kaart in m'n G5 wou proppen.... Gelukkig was het maar voor een tweede scherm en kan ik met een verloopkabel een tweede scherm op mijn videokaart aansluiten...

Soms kan vooruitstrevend lastig zijn…