Is skype spyware?

Als ik Spyke opstart dan (via little Snitch) moet ik ongeveer 80 keer toestemming verlenen om allerlei poorten te laten gebruiken door bijvoorbeeld tu twente of zoiets (het ging nogal snel). Zelfs midden in een opgestart Spyke zonder connectie met iemand moet Spyke ineens allerlei poorten in. Is dit bekend bij anderen? En is hier een soort van logische (behalve spyware) verklaring voor? Dank

http://www.skype.com/help/faq/privacy.html

Skype werkt via een bandbreedte sharing-mechanisme zoals Kazaa en Bittorrent. Dat betekent dat je gesprekken via computers van andere Skype gebruikers lopen. Hij connect dus zo nu en dan naar diverse verschillende plekken op meerdere poorten.

[quote:c6d26c0a98="lunapics"]Als ik Spyke opstart dan (via little Snitch) moet ik ongeveer 80 keer toestemming verlenen om allerlei poorten te laten gebruiken door bijvoorbeeld tu twente of zoiets (het ging nogal snel). Zelfs midden in een opgestart Spyke zonder connectie met iemand moet Spyke ineens allerlei poorten in. Is dit bekend bij anderen? En is hier een soort van logische (behalve spyware) verklaring voor? Dank )Eindelijk Dual G5 met de nieuwe 23 incher en dan moet ik op vakantie! [/quote:c6d26c0a98]

uw tag onderaan lijkt me wel een SERIEUS luxeprobleem hoor!
welja, bij mijn weten bevat skype totaal geen spyware!

skype is een p2p chatprogramma. Dat houdt, kort gezegd, in dat je rechtstreeks contact maakt met degene warmee je chat. iChat en MSN en dergelijke doen dit op een andere manier. Daarbij gaat het zover ik begrijp via een centrale seerver. Je kunt met ichat wel een Directmessaging starten, dan gaat het wle rechstreeks.

Die adressen die jij langs ziet komen, zijn dus als het goed is adressen van “buddy’s” van je. Ik geloof niet dat er iets bekend is over Spyware icm skype.

Beste boesboes: )Eindelijk Dual G5 met de nieuwe 23 incher en dan moet ik op vakantie! Ik neem ze gewoon mee op vakantie.

Maar het was maar een vraag, met dat Litle Snitch moet je elke keer (of eenmalig) steeds weer toegang toestaan met de muis en enter, het zijn er nogal veel (meer dan 90 nu).

Maar het verhaal is mij nu duidelijk, hartelijk dank (een ieder)[/quote]

[quote:93344dcbc4="lunapics"]Beste boesboes: )Eindelijk Dual G5 met de nieuwe 23 incher en dan moet ik op vakantie! Ik neem ze gewoon mee op vakantie.

Maar het was maar een vraag, met dat Litle Snitch moet je elke keer (of eenmalig) steeds weer toegang toestaan met de muis en enter, het zijn er nogal veel (meer dan 90 nu).

Maar het verhaal is mij nu duidelijk, hartelijk dank (een ieder)[/quote:93344dcbc4][/quote]

das ook een oplossing :smiley:

Ik zie iemand van 84 al sjouwen met zijn/haar G5+23"... 8)

Past die in een rollator? :evil:

[quote:af3352c038="gretver"]skype is een p2p chatprogramma. Dat houdt, kort gezegd, in dat je rechtstreeks contact maakt met degene warmee je chat. iChat en MSN en dergelijke doen dit op een andere manier. Daarbij gaat het zover ik begrijp via een centrale seerver. Je kunt met ichat wel een Directmessaging starten, dan gaat het wle rechstreeks. [/quote:af3352c038]

Niet mee eens!!!

Is precies tegengesteld van wat hier gebeurd.
Volgende geval…

@Home heeft afgeschermd dat mensen in dezelfde range elkaar NIET rechstreeks kunnen bereiken.
Zo heb ik ip adres .152 en een kennis in de buurt .150

Met iChat kan ik de verbinding niet maken (connection doctor zegt ook dat ie geen verbinding kan maken met .150)

Echter, wil ik met hem kletsen via Skype dan gaat het wel goed.
Skype (en andere P2P) maakt gebruik van zogenaamde Nodes en Supernodes als ik me niet vergis en juist dat loopt via een server.

En tja, dat direct messaging in iChat snap ik ook niet, want dat werkt gewoon ook, dus zal ook wel niet rechstreeks zijn.

[quote:2b8e563c06="maceddy"][quote:2b8e563c06="gretver"]skype is een p2p chatprogramma. Dat houdt, kort gezegd, in dat je rechtstreeks contact maakt met degene warmee je chat. iChat en MSN en dergelijke doen dit op een andere manier. Daarbij gaat het zover ik begrijp via een centrale seerver. Je kunt met ichat wel een Directmessaging starten, dan gaat het wle rechstreeks. [/quote:2b8e563c06]

Niet mee eens!!!

Volgende geval…

@Home heeft afgeschermd dat mensen in dezelfde range elkaar NIET rechstreeks kunnen bereiken.
Zo heb ik ip adres .152 en een kennis in de buurt .150

Met iChat kan ik de verbinding niet maken (connection doctor zegt ook dat ie geen verbinding kan maken met .150)

Echter, wil ik met hem kletsen via Skype dan gaat het wel goed.
Skype (en andere P2P) maakt gebruik van zogenaamde Nodes en Supernodes als ik me niet vergis en juist dat loopt via een server.

En tja, dat direct messaging in iChat snap ik ook niet, want dat werkt gewoon ook, dus zal ook wel niet rechstreeks zijn.[/quote:2b8e563c06]

en wat is de reden hiervoor dat @home dit doet?

in belgië hebben wij hier al die beperkingen niet hoor

Tja, als ik kijk naar de IP adressen, dan zit iedereen hier in de buurt in principe in een lokaal netwerk...

Bijv. mijn IP is 82.74.x.152 en die van een kennis is 82.74.x.150.
Het subnet mask is hetzelfde… Dus dat zou een lokaal netwerk worden…

[quote:0de9c00f3b=“Troubles@Home.nl”]@Home heeft het rechtstreekse contact tussen gebruikers op dezelfde gateway (500 à 1000 abonnees) onmogelijk gemaakt om veiligheidsredenen (die zij niet verder toe willen lichten). Het gevolg hiervan is dat programma’s die gebruik maken van directe verbindingen niet direkt gebruikt kunnen worden.

Het is gelukkig wel op te lossen.

In de voorbeelden die hieronder gegeven worden, ben ik uitgegaan van de situatie bij één specifieke @Home abonnee. Natuurlijk zijn is de gateway niet bij iedereen hetzelfde, dus gebruik altijd de gegevens van de eigen verbinding en niet die uit onderstaande voorbeelden. Alle gebruikte gegevens uit de voorbeelden staan in onderstaande tabel genoemd. Laat je hierdoor niet afschrikken. Windows-gebruikers hebben alleen de gateway en de IPnrs van andere @Home abonnees op dezelfde gateway nodig.[/quote:0de9c00f3b]

Ik zal binnenkort ff kijken hoe ik het kan oplossen :smiley:

[quote:65b3c8a7ee="maceddy"][Niet mee eens!!!

Volgende geval…[/quote:65b3c8a7ee]

Hmmm… Nu ja ik ben zeker geen expert, maar jouw voorbeeld lijkt me de regel die de uitzondering bevestigt.

—edit—

even opgezocht:

Skype maakt geen contact met een server, maar is een soort gnutella netwerk, met supernodes. Skype berkent de snelste weg van jou naar degene die je belt. Dat kan langs verschillende andere gebruikers voeren. Vandaar dus de littlesnitch waarschuwingen.

http://www.skype.com/products/explained.html