isdn met de nieuwe Power Mac - moet er een aparte kaart in of niet?

Ik gebruik sinds heugenis PC en Windows, maar ga nu op Apple over. Ik heb besloten dat het de nieuwe Power Mac met 2x1 GHz moet worden (M8669). Bij het informeren naar de mogelijkheden met deze machine blijven er evenwel enige vragen open. Bijvoorbeeld deze:

Ik gebruik al 5 of 6 jaar isdn om te internetten en faxen en ben daar heel tevreden mee en wil dit daarom ook blijven gebruiken. Uit de bladen en uit forums krijg ik evenwel de indruk dat isdn hopeloos achterhaald is. Dit zal dan wel de reden zijn waarom ik uit de specificaties van de nieuwe Power Mac's op de site van Apple geen duidelijk beeld kan krijgen of ik m'n isdn-lijn nu wel of niet zonder aparte kaart in kan pluggen.

1. kan iemand mij uit hierover informeren
  2. indien ik wel een aparte isdn kaart moet aanschaffen welke moet ik dan hebben (onder OS 10.2) als ik ook CTI (Computer Telephony Integration) wil "plegen" compleet met antwoordapparaat-functies, maar ook fax on demand, enz. (Pas op: dus geen internettelefonie)

Overigens:
3) heb ik met vraag 1 (die me toch nou niet al te buitensporig lijkt) twee dealers gebeld; kostte me veel tijd en schoot er uiteindelijk niks mee op. Vraag: mag ik zulks vaak verwachten in de Apple-wereld, of heb ik het op dat moment toevallig slecht getroffen?
2) bestaat er een online rating-systeem voor de kwaliteit van Apple-dealers in Nederland?

vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor jullie reacties
Hans

Je kan bij je locale mac dealer gewoon een ISDN Adaper kopen voor in of naast je G4, je kan de ISDN kabel niet gewoon in je netwerk aansluiting stoppen (ja ik weet dat het de zelfde stekkertjes zijn). Over je 2e vraag kan ik je geen andwoord geven, kan me wel zoiets herinneren uit een MacFan Artikel, misschien moet je even contact opnemen met hun of zoek je even in hun database. Als je weet om welke software het gaat kan je even kijken of het er is voor OSX, dit artikel stamt nog uit de OS9 tijd

De hoeveelheid isdn modems is wel wat afgenomen. Zoek bij Draytek,Hermes,of Sagem(van die laatste heb ik zelf een modem die veel kan(reserve) ,maar volgens mij worden die niet meer gemaakt,maar misschien nog wel te vinden op het net. model sagem isdn planet/usb. Kan ook easy transfer.En twee kanalen isdn. suc6

[url=http://www.macfan.nl/archief.lasso?id=12598774]macfan artikel toch nog gevonden[/url]

Ik heb zelf in m'n hele huis ISDN. Alleen om te bellen. (Vroeger ook voor Internet met draytec ISDN extern USB modempje) Met een draadloze ISDN gigaset centrale van Siemens. (DECT) Top. Een aantal kleine ISDN toestelletjes van Siemens erbij en klaar! Allerlei extra's: ingebouwd antwoordapparaat, verbinding met computer, nummermelding etc. Kijk maar eens op Internet. En een tip: Kom je wel eens in Duitsland, dan kun je op elke hoek van de straat Siemens kopen voor ± 60% van de prijs in Nederland. Een aantal bedrijven leveren ook onder rembours naar Nederland. Voor ISDN maakt de norm niet uit. Voor analoge toestellen wel. (Andere norm van nummermelding in Duitsland.)

rating systeem?? nee nog niet, maar als het aan mij ligt ga ik wel een database aanleggen met slechte ervaringen van mensen!! en dealers die gewoon niet echt klantvriendelijjk zijn!!

alvast een voorproefje:
http://www.macosx.nl/cgi-bin…1;t=828

groeten HS-L