IStumble

In verband met aanschaf van nieuw iMac binnenkort, wil ik weten of het signaal van de WiFi sterk genoeg is op de werkplek. Er zit nogal wat beton daartussen. Nuttige ideeen gevonden op lifehacking.nl/windows/5-manieren-om-je-wifi-signaal-te-verbeteren/. O.a. iStumble. Wie heeft ervaring daarmee?
Mijn huidige netwerk ontvang ik 100% op dezelfde plek, direct van de FritzBox van XS4all en zonder AirPort ertussen. Kan dat zo blijven?

Beton is vaak het probleem niet maar gewapend-beton of stalen constructies die achter de muren of in het plafonds zitten kan het signaal verzwakken.

Dag Wammes,

Het is niet zonder meer te stellen of er voldoende signaal op je werkplek. Als je niet van plek verandert en signaal nu goed genoeg is, werkt het hoogstwaarschijnlijk wel.
In tegenstelling tot wat Shmoo stelt, vormt beton wel degelijk een probleem. Algemeen kan worden gesteld dat WIFI signaal door twee bonnen lagen (vloeren of dragende muren) heen komt. De wapening maakt feitelijk niet veel uit, omdat de golflengte van WIFI signaal veel kleiner is dan de gaten in de wapening. Wel is het zo, dat een metalen constructies reflecties opleveren die het signaal ook kunnen storen.
Verder geldt nog dat WIFI in de 2.4 GHz band beter door beton heen gaat dan de 5 GHz band.

Mijn bedrijf levert zeer betaalbare WIFI netwerken die professioneler zijn dan gangbare huis-tuin-en-keuken producten.
Mocht je advies willen, stuur me even een PB.

Nico Bos
ICT-consultant

Je kunt eventueel ook de ingebouwde WiFi Diagnostics gebruiken.

In Mountain Lion: option/alt klik op je WiFi symbooltje in het menu -> Open WiFi Diagnostics. In vorige versies van OS X moet je het openen vanuit /System/Library/CoreServices/