iTunes 4 en music store - fraudevrij?

Volgens de beschrijving is iTunes 4 nu fraudevrij en geeft toch grote bewegingsvrijheid. Even opsommen:

• Als je een nummer koopt, staat het je vrij om het op zoveel CD’s te branden als je wilt.
  • Maar een playlist kan niet meer dan tien keer worden gebrand, om massale produkties te voorkomen.

Het lijkt me echter dat het nog zeer wel mogelijk is om een serie nummers op je computer te zetten, en dan je vrienden/collega’s/klanten de mogelijkheid te geven om hun eigen CDs samen te stellen en te branden, tegen betaling van, zeg, EUR 12. Iets meer werk, maar toch een leuk zakcentje voor een middelbare scholier.

Andere mogelijkheid: zet een tiental “nummers” in iTunes die bestaan uit een seconde stilte. Koop dan het nieuwe album van Britney Spears via de music store en maak een aantal playlists van de nummers van dat album, in volgorde, en vervolgens een combinatie van die lege nummers. Als je enkel maar vier “nummers” op zo’n playlist zet, kun je zo’n duizend playlists maken, en dus tienduizend CDs van Britney branden en verkopen. Ik durf te wedden dat met een scriptable iTunes het geen moeite is om die playlists automatisch te maken.

Als ik dit kan bedenken, dan zijn er vast wel een paar scholieren die dat ook kunnen. Met als mogelijk gevolg dat de platenmaatschappijen op hun achterste poten gaan staan en hun licenties weer intrekken. Music Store ligt dan weer op z’n gat.

Of dat, of Apple gaat meer restricties in updates van iTunes bouwen - nummers kunnen dan niet meer in verschillende playlists staan of zo.

Of ik zie het allemaal al weer veel te zwart in en de mensheid is in de grond goudeerlijk en zou dit nooit doen :slight_smile:

Wat denken jullie?

Whymme

Wie wil er Hellsnaam nu 10.000 CD's van Britney Spears. Arrgghhhhh. Nee man. Leuk bedacht maar ik pas. :lol: :wink: :P

Wie draait er tegenwoordig nog CD's???

Of 1 CD maken met iTunes en dan de overige 9.999 CD's met Toast of als ie AAC ondersteund gelijk maar met Toast.

branden rippen en klaar is kees (of stopt ie iets geheims in een de song, wat wij niet kunnen horen??)

Illegaal CD's maken en verkopen is al zo oud als de weg naar Rome. Als je wilt, kun je het veel makkelijker doen dan de manier die Whymme beschrijft.

[quote:96b451ce0e=“Urbin”]Wie wil er Hellsnaam nu 10.000 CD’s van Britney Spears.
Arrgghhhhh.[/quote:96b451ce0e]
Onze Britney wordt niet verkocht op de Music Store. (eerste waar ik naar keek natuurlijk :wink: )

[quote:0ed46dbbb1="Jan-Willem"]branden rippen en klaar is kees (of stopt ie iets geheims in een de song, wat wij niet kunnen horen??)[/quote:0ed46dbbb1]

Kan niet.

dat eerste of dat 2e gedeelte?

er is toch geen enkel verschil of je een CD fysiek koopt en dan 1000x kopieert, of dat je 'm koopt via MStore, evt op CD brandt en dan 1000x kopieert? Of ben ik nou gek?

Ik denk dat de 5 grote platenmaatschappijen nu eindelijk wel eens wat anders moeten dan lijdzaam toekijken en roepen dat kazaa enzo hel en verdoemenis brengt. En daarom dit van harte ondersteunen (cq aanzien).
Gejat wordt er toch.

Anyways, ik vind het gemak van de music store notabene midden in Itunes heerlijk, en ik koop me waarschijnlijk helemaal suf. Zodra het mag van Apple.

[quote:34a65d16b8="Jør"]Wie draait er tegenwoordig nog CD's???[/quote:34a65d16b8]

Die-hard muziek liefhebbers!

The real music lovers fighting for peace. I agree. :wink:

[quote:0e2f62c131="Jan-Willem"]dat eerste of dat 2e gedeelte?[/quote:0e2f62c131]

Gekochte AAC nummers branden om vervolgens weer te rippen in MP3 kan niet (op normale wijze). Het is een slinks systeem.

De grote maatschappijen weten al een tijdje dat ze niet om muziek over het net heen kunnen. Het enige wat ze zochten (ontbeerden) was een betaalbaar systeem/service die dat kon bieden. Enter Steve Jobs c.s. Apple levert het systeem, zij de 'software'. Niet waterdicht wellicht maar wel het meest haalbare. Een compromis tussen P2P en Pay2Play.

De grootste uitdaging voor Apple moet nog komen : Wintunes. Apple gaat zich nu echt moeten bewijzen door een programma te maken waar elke windonees van zegt, "wooooooooow is dit Apple?" Dit hele project staat of valt met zijn windows tegenhanger. Eén crash met wintunes en Apple kan zijn revolutionair idee wel opbergen. Het enige dat windonezen steeds over Apple horen is dat het niet crasht, ik denk dat dit wel eens een probleem zou kunnen worden voor wintunes (of hoe dat ding ook mag gaan heten).

Steve als je dit leest doe je best 8)

Gevolgen van illegaal kopieren:

Minder geld bij de platenmaatschappij, waardoor er minder contracten worden getekend, waardoor kleinere artiesten minder kansen krijgen.
Zelfstandig opereren is nog wel mogelijk, maar hier heb je een behoorlijk startkapitaal voor nodig.

Artiesten verdienen aan royalties. Als een cd illegaal wordt verspreid dan verdient de artiest minder. Minder inkomsten = minder budget om die muziek op te nemen die men zo leuk vind…

Iedereen heeft het over die platenmaatchappijen en hun hebberigheid.
Daar blijft van de cd verkoop niet het meeste geld hangen.
Diegenen die aan de cd verkoop het meeste verdienen is de groothandel. Jawel! Maar de groothandel verkoop niet alleen cd’s, dus als het met die verkoop wat minder gaat zullen zij niet zo snel aan de bel trekken. Hier moet dus tegen gereageerd worden, niet de platenmaatschappij. Het enige wat hun verweten kan worden is een (behoorlijke) mate van laksheid.

Waar wat aan gedaan moet worden is de verdeling van de inkomsten en een minder groot deel naar de groothandel, waardoor de cd vanzelf goedkoper wordt (het is nu véél te duur, druk- en perskosten zijn ± ?3,- per cd).

Ik ben zelf zanger dus weet een beetje waar ik over praat…

Inderdaad Merijn, eindelijk iemand die weet waar over hij praat als hij over platenfirma's praat

Heb je op Mtv die huizen van die die artiesten wel eens gezien??? Volgens mij zijn er wel meer strijkstokken...

[quote:f3b8490096][quote:f3b8490096]Wie draait er tegenwoordig nog CD’s???[/quote:f3b8490096]

[quote:f3b8490096]Die-hard muziek liefhebbers![/quote:f3b8490096][/quote:f3b8490096]
ik ben ook een Die-hard muziek liefhebber.
Al mijn ceedees staan in iTunes, en een selectie op mijn iPod.
(altijd en overal muziek!)

Zal ik ook even uitleggen:

Deze mensen worden van tevoren lekker gemaakt met een voorschot op de royalties. In hun geval zijn dit aardige bedragen/huizen/auto’s. Let wel, dit is een voorschot en wordt dus later verrekend met de inkomsten uit de verkoop van de cd. Hier zit vaak een adder onder het gras want de royalties worden vaak berekend vanaf de detailhandel prijs, niet de groothandelprijs…
Als de cd toch niet zo goed loop als verwacht dan heb je een aardig probleem…

Die huizen zien er leuk uit maar dit is voornamelijk een manier van de maatschappijen om de artiesten aan zich te binden.

[quote:09eabc03f0]Wie draait er tegenwoordig nog CD's?[/quote:09eabc03f0] [quote:09eabc03f0]Die-hard muziek liefhebbers![/quote:09eabc03f0] Ik zal je eerlijk zeggen: ik heb alleen maar cd's, en geen enkel MP3- of AAC-bestand. En als ik ze heb, heb ik ze zelf van een cd geript die ik al gekocht heb.

Ik download geen muziek van Internet. Vind muziek die ik via een download in mijn bezit heb gekregen geen charme hebben. Even een lekkere cd opzetten is er niet meer bij…

Bovendien: muziek downloaden is langzaam, irriteert me mateloos (zit je net op 89%, is de download afgebroken - je collectie bevat bestanden van verschillende kwaliteiten, etc.)

Kortom, ik KOOP en DRAAI dus zeker nog wel cd’s. Echter, ik vind het wel duur en als ik wat koop, let ik zeker op de prijs en wacht meestal tot er iets in de aanbieding is. Feit is nou eenmaal dat die krengen flink duurder zijn geworden. Helaas…

[quote:c2585dd507="Jør"]Heb je op Mtv die huizen van die die artiesten wel eens gezien??? Volgens mij zijn er wel meer strijkstokken...[/quote:c2585dd507]

Die hebben ze echt niet van de opbrengst van CD’s maar meer van optredens e.d. Kijk eens naar artiesten die puur alleen maar CD’s maken en niets live doen. Die wonen bijna net zo als jij en ik hoor. Alleen optredens brengen voor die gasten lekker geld in het laatje.