iTunes equilizer zorgt voor ruis !!!

Hallo,

Na lang zoeken ben ik eindelijk tot de bron van mijn probleem gekomen.
Heb een nieuwe hoofdtelefoon gekocht en de equilizer aangepast voor deze hoofdtelefoon.
Nu hoor ik bij pop/rock liedjes een stille ruis/gekraak bij voor de weergave van een bas. Ik al diep teleurgesteld dat mijn hoofdtelefoon al stuk was na een week. Nu blijkt dat niet mijn hoofdtelefoon maar de equilizer ruis/gekraak veroorzaakt. :roll:

Slecht puntje voor Apple of ben ik de enige die er last van had/heb?

Iets aan te doen (buiten equilizer afzetten)?

P.S.: het gaat over een setting gebazeerd op ‘classical’ waar juist de 2k, 4k, 8k en 16k zijn aangepast.

Klopt inderdaad ik heb er ook last van en ik vind het ook heel erg storend. Enige tijd terug was er een ander alternatief wat ik wel aardig vond, was een plugin voor iTunes. Weet er even de naam niet meer van. Maar die EQ deed wel goed zijn werk. Helaas verliep na 31 dec. de demolicentie.

Ik heb nog geen ander alternatief kunnen vinden, dus bij mij staat de EQ uit.

Dat is nu ook mijn enige optie de equilizer uitzetten. :(

Ben al blij dat het niet enkel bij mij is, ze kunnen er dus iets aan doen. :slight_smile:
Kzal eens een bug report sturen, mss leest iemand die. :?

Dat je ruis hoort verbaasd me niks, wat is de sample rate van de mp3 of AAC bestanden die je afspeeld. Wil je van de ruis af zijn zul je ieder geval een fatsoenlijke kwaliteit moeten benutten.

Dat de hoofdtelefoon kraakt lijkt me toch echt aan ‘de kwaliteit’ van je hoofdttelefoon liggen. Is het een goede hoofdtelefoon? Ik gebruik zelf een philips en die heeft in ieder geval geen last van kraken als ik de instellingen van de equilizer wijzig. Een echte goede hoofdtelefoon koop je niet voor een paar euro.

Dat vind ik echt de grootste onzin. Heb je zelf die EQ van iTunes wel eens uitgeprobeerd? Ik luister heel veel cd's. En heb daarnaast een setje Soundsticks staan van Harman/Kardon.

En nog heb ik die ruis en het gekraak bij mijn muziek. Wanneer ik de EQ uitzet is het over.

[quote:0417101493="Christian"]Dat je ruis hoort verbaasd me niks, wat is de sample rate van de mp3 of AAC bestanden die je afspeeld. Wil je van de ruis af zijn zul je ieder geval een fatsoenlijke kwaliteit moeten benutten.

Dat de hoofdtelefoon kraakt lijkt me toch echt aan ‘de kwaliteit’ van je hoofdttelefoon liggen. Is het een goede hoofdtelefoon? Ik gebruik zelf een philips en die heeft in ieder geval geen last van kraken als ik de instellingen van de equilizer wijzig. Een echte goede hoofdtelefoon koop je niet voor een paar euro.[/quote:0417101493]

???

Ik heb ook een Phillips en is een vrij dure en degelijke dus dat kan het niet zijn. Hij vervormt pas als ik het niet meer op mijn oren kan houden.

En ook niet beginnen uit u broek te lullen over die MP3’kes hé. Ergens iets gehoord hebben en er zelf een verhaal mee maken is geen goede manier van werken.
Als de equilizer af staat is er geen ruis dus die komt er niet omdat je bron “slecht” zou zijn.

Kijk hier eens : http://www.octiv.com en download dan de demo van Volume Logic. Alsof je nieuwe speakers hebt, zo goed en ook zo goedkoop. Een aanrader.

Frans

Dat je hoofdtelefoon ruist lijkt me logisch....een computergestuurde equalizer beinvloed de output van je geluidskaart,en de standaard geluidskaart van je mac is aardig maar wil je echt iets toevoegen aan je geluid,moet je dat op je 5.1(en vergelijkbare) set doen of als je 'm aan je stereo hebt op je stereo zelf...ik doe zelf aardig wat met geluid,maar ben helaas geen persoon die het in technische bewoordingen kan uitdrukken...Wil je meer bass,stel het pas in nadat het geluid je mac uit is...

[quote:d63373f52c="Frans"]Kijk hier eens : http://www.octiv.com en download dan de demo van Volume Logic. Alsof je nieuwe speakers hebt, zo goed en ook zo goedkoop. Een aanrader.

Frans[/quote:d63373f52c]

Die bedoel ik ja. Zie dat ze een nieuw demoprogramma hebben, dus ga gelijk weer een trial downloaden.

heeeeel erg bedankt, ik vroeg me altijd al af waar die trilling in mijn lage bastonen vandaan kwam! het is de eq!

[quote:ebe9604baa="Frans"]Kijk hier eens : http://www.octiv.com en download dan de demo van Volume Logic. Alsof je nieuwe speakers hebt, zo goed en ook zo goedkoop. Een aanrader.

Frans[/quote:ebe9604baa]

Wow, deze is al een stuk beter.

Da is echt hemel en aarde tussen de equilizer van Volume Logic en iTunes.
Nu is de ruis weg. Voor de mensen die het niet geloven probeer het! Om het verschil te horen moet je zelf geen kritisch oor hebben.

Dus het ligt NIET aan mijn hardware zoals sommige toch beweren.
Heb een PCI geluidskaart van Creative met 24-bit/96kHz geluid en gevoeligheid van 108 dB.
Hiermee blaas je al alle CD-spelers (inclusief de meeste Hifi-ketens) weg en zit je op het niveau van SACD en DVD-audio.

Bedankt Frans & Visualfreak01

ik dacht dat het aan de sample rate lag waarmee je de cd's converteerd, maar het ligt aan de EQ..thanks!

VolumeLogic is idd goed.

Heb zelfs een officiele licentie gekocht :smiley:

afhankelijk van hoe je je eq instelt zul je uiteindelijk ook meer ruis cq kraken krijgen naar gelang hoeveel je de boel opkrikt, het feit dat je "ruis" hoort en je bassen kraken, doet mij vermoeden dat je je schuifjes wel errug ver opendraait??? of ga ik daar fout in die veronderstelling? subtiel met die dingen omgaan en dan je volume aanpassen, iets wat Volume Logic doet de naam zegt het al!!!!, heeft veel meer effekt....

[quote:b6455c8bae="Boskabouter"]afhankelijk van hoe je je eq instelt zul je uiteindelijk ook meer ruis cq kraken krijgen naar gelang hoeveel je de boel opkrikt, het feit dat je "ruis" hoort en je bassen kraken, doet mij vermoeden dat je je schuifjes wel errug ver opendraait??? of ga ik daar fout in die veronderstelling? subtiel met die dingen omgaan en dan je volume aanpassen, iets wat Volume Logic doet de naam zegt het al!!!!, heeft veel meer effekt....[/quote:b6455c8bae]

Fout :smiley:

Je mag zo hard draaien aan je schuifjes als je wilt hierdoor gaat enkel je geluid vervormen. Maar mag niet beginnen kraken. Maar je hebt wel gelijk dat het niet nuttig is om je kanalen volledig open te draaien.

Het kan ook niet met de sample rate te maken hebben, want dan zou er ook geruis en gekraak moeten zijn wanneer de EQ uit staat. Maar die mensen bij Octiv hebben het probleem van Apple op dit punt goed begrepen. Apple zou het eigenlijk moeten integreren in iTunes en dan de kosten verhalen in een systeem of iLife licentie.

Errug mooi los en open geluid met die plugin. Na een tijdje (al in het eerste nummer) geloof je niet meer dat je zonder kon...

Top!

Natuurlijk is het klote dat zo'n equalizer ruis geeft, maar bij een goede set speakers heb je geen equalizer nodig. Deze compenseert namelijk het gebrek van de speakers die bepaalde lagen niet goed kunnen weergeven.

Als daar geen ruimte voor is dan kun je altijd nog een degelijke headset van bijv. Sennheiser aanschaffen . Het is echt een wereld van verschil! :slight_smile:

hole man dat hoor je echt man mijn ouders zullen hier niet blij mee zijn er zit ook een functie loud! bij :P