iTunes filebeheer is misschien iets minder ruk dan ik dacht.

Ken je dat probleem? Je opent een zelfgemaakt audiobestand met iTunes. Je hebt het bestand opgeslagen waar jij het wilt hebben en dan verplaatst iTunes het naar "onbekend album"... WTF??? Is dit ergens in te stellen? Ik word er knettergek van.

Met de optie in de voorkeuren "map Itunes bijwerken" bepaal je of iTunes bestandsnamen en mappen automatisch aanpast.

ja dat was t eerste wat ik heb uitgezet want ik werd er gewoon agressief van zo irritant!

Voor mij gaat dat juist heel lekker?

Hierarchie binnen iTunes map is toch perfect overzichtelijk? Artist - dan album.

Voor eigen nummers geef je toch gewoon een eigen naam ?

iksnapprobleemmniezemaarallee
:wink: tzalwelaanmijliggeeeeeeeuuh

ik snap het ook niet zo hoor, het is allemaal zo aangepast en je hebt er verder geen omkijken meer naar… 'kzou niet meer zonder kunnen :lol:

Het is wel jammer dat de artiestnaam wordt verwijderd. Dit is met oog op mp3-cd's en andere mp3 spelers niet echt handig, die halen daar hun info uit.

[quote:015728031e="Martiniman"]Het is wel jammer dat de artiestnaam wordt verwijderd. Dit is met oog op mp3-cd's en andere mp3 spelers niet echt handig, die halen daar hun info uit.[/quote:015728031e]

die halen het uit de iD3 tags!

ik vindt dit automatisch ordenen van die bestanden juit handig!

Je moet wel direct je tags goed zetten natuurlijk!

iTunes verandert sowieso nooit bestandsnamen van al bestaande files. Alleen voor nieuw geimporteerde of geconverteerde files maakt iTunes eigen bestandsnamen aan. Je kan het programma wel zo instellen dat hij bestanden kopieert (niet verplaatst) naar zijn eigen structuur, aan de hand van de tags, bij het importeren. En je kan het ook zo instellen dat hij de bestanden binnen zijn eigen folder structuur verplaatst als je de tags verandert. Zijn de tags niet ingevuld of niet in orde dan wordt de structuur van de iTunes Music folder dat natuurlijk ook niet. Maar zodra je de tags even invult of aanpast dan past iTunes automatisch ook die folderstructuur aan.

Eenvoudiger en makkelijker kan het volgens mij echt niet. Bovendien kan je songs slepen en kopieren en plakken uit het iTunes venster, net zoals dat in de Finder kan. En als je het perse allemaal zelf wil regelen dan zijn die opties ook uit te zetten. Maar ja, als je de instellingen zo hebt staan dat iTunes precies doet wat je niet wil, dan ligt het toch echt aan jou, en niet aan iTunes.

Het is helemaal niet handig. Ik wil gewoon dat mijn bewaarde bestand daar blijft staan waar ik het wil en niet dat iTunes met mijn files gaat rommelen! Heb 'm uitgezet in de voorkeuren, bedankt. Geen idee dat het daar zat. Het gaat alleen om door mijzelf gemaakte audiobestanden. Als ik een cd'tje importeer van een artiest, dan is het wel handig ja. Hoe maak ik ID3 tags aan in mijn eigengemaakte audiobestanden?

Die tags maak je aan door gewoon in iTunes de info in te vullen. Met Get Info dus, of door het gewoon in het iTunes browser venster in te typen.

Als het goed is blijft je muziekfile toch ook gewoon op zijn oorspronkelijke plek staan als je het importeert? iTunes maakt alleen een kopie naar de eigen structuur. Wil je meer kopieen dan kan dat vanaf dat moment net zo goed vanuit iTunes als vanuit de Finder. Ik gebruik de Finder nooit meer om bij mijn muziek te komen, omdat het in iTunes zoveel makkelijker en sneller gaat. Volgens mij moet het dus uiteindelijk helemaal niets uitmaken of het om je eigen audio bestand of een CD van een artiest gaat, en of je de structuur zelf organiseert of het door iTunes laat doen. Zodra het in iTunes staat zorg je even dat de Info klopt, en dan is het in de toekomst binnen een seconde terug te vinden met de zoekfunctie of browser van iTunes.

[quote:8a4c447f4f="Buzz_D"]Die tags maak je aan door gewoon in iTunes de info in te vullen. Met Get Info dus, of door het gewoon in het iTunes browser venster in te typen.[/quote:8a4c447f4f]

En als je nou gewoon een logische ‘albumnaam’ en artiestennaam invult, kun je die toch wel erg handige functie van iTunes gewoon zijn gang laten gaan.

Ahum, ik heb die ID3-tag graag vóórdat ik de file in iTunes open, anders verplaatst ie 'm alsnog naar onbekend album... Nee, de bestanden worden niet gekopieerd, ze worden verplaatst en dat is volkomen ruk, want dan zit je weer de hele tijd bestanden te zoeken en terug te zetten. Maar goed, werk bij staat voorlopig uit.

Waarom zelf op je HD zoeken naar een muziekje of geluidje als je het via iTunes veel sneller kunt vinden? Met je rechtermuisknop (of Control click) op een nummer in iTunes klikken en dan Reveal in Finder of toon bestand (afhankelijk van je taalkeuze) en voila.

Dat is een handige tip, maar iemand een idee hoe ik ID3'tags kan maken, zodat iTunes de bestanden niet gaat verplaatsen als ik ze wil openen?

met appeltje-i kun je de info wijzigen op basis waarvan itunes alles ordent. dit kun je ook op meerdere bestanden tegelijk doen.

als je een smart playlist aanmaakt die de meest recente toevoegingen bevat heb je alle nieuw toegevoegde mp3’s ook zo gevonden :slight_smile:

Misschien is dit appje iets voor je, Vogel. Kan ook in een batch werken. http://www.three-2-one.com/321apps/main/global/index1.htm

[quote:66e36b604f="vogel"]Ahum, ik heb die ID3-tag graag vóórdat ik de file in iTunes open, anders verplaatst ie 'm alsnog naar onbekend album...[/quote:66e36b604f]

Uhm… nee. Zodra je die ID3-tag aanpast, en van namen van album en artiest voorziet, komt het betreffende bestand in het (sub)mapje Artiest->Albumnaam te staan. Je krijgt alleen dat ‘Onbekend album’-gedoe als de tag nog leeg is. Dat is niet volkomen ruk, maar volkomen logisch.

[quote:43a477b180="vogel"]Dat is een handige tip, maar iemand een idee hoe ik ID3'tags kan maken, zodat iTunes de bestanden niet gaat verplaatsen als ik ze wil openen?[/quote:43a477b180]Da ken nie.

Kiezen of delen:[list:43a477b180][:43a477b180]òf je zet de optie ‘Werk map iTunes bij’ [u:43a477b180]uit[/u:43a477b180] en je kan bestanden naar eigen believen zetten waar je maar wilt, want de tags doen er dan nauwelijks nog toe.
[
:43a477b180]òf je zet de optie ‘Werk map iTunes bij’ [u:43a477b180]aan[/u:43a477b180] en je houdt je id3 tags netjes bij, zodat iTunes weet waar het de bestanden moet zetten. iTunes gebruikt bij deze optie namelijk de id3-tags om de bibliotheek in te delen. [/list:u:43a477b180] Ik kies zelf voor de laatste optie. Het is namelijk veel makkelijker om honderden titels in iTunes tegelijk te bewerken, dan om te klooien in de finder. Je moet in ieder geval artiest en album in de id3-tags invullen.
In het geval dat je in je eerste post noemt, zou ik het zo doen: Artiest ben je zelf. Album kan natuurlijk ook ‘live’ of ‘jam’ of ‘probeersel’ zijn of wat je maar wilt en zie: iTunes maakt zelf in de map ‘Vogel’ submappen aan.

[quote:43a477b180=“vogel”]iTunes filebeheer is volkomen ruk[/quote:43a477b180]iTunes filebeheer is (bijna) perfect!
Ik zou niet weten hoe ik zonder iTunes nog door mijn 17.000 nummers zou moeten worstelen. Alleen verreist iTunes nou eenmaal dat je de id3-tags zorgvuldig bijhoudt. Geloof me, op een gegeven moment doe je dat bijna vanzelf. Dan hoef je nooit meer finder te gebruiken om je mp3tjes te ordenen.

[quote:f5480d2380="Esquare"]Uhm... nee. Zodra je die ID3-tag aanpast, en van namen van album en artiest voorziet, komt het betreffende bestand in het (sub)mapje Artiest->Albumnaam te staan. Je krijgt alleen dat 'Onbekend album'-gedoe als de tag nog leeg is. Dat is niet volkomen ruk, maar volkomen logisch.[/quote:f5480d2380] Aaaaah, werkt dat zo! Ga ik morgen gelijk proberen.