iTunes & Foto bestanden beschikbaar voor alle accounts

Beginnersvraag

Heb voor een Clean Install van Tiger eerst mijn komplete iTunes muziek, en fotobibliotheek op DVD gezet. Voorheen was ik de enige gebruiker van Panther. Nu heb ik na de Tiger installatie een extra Account toegevoegd.

Waar moet ik de Muziek en de afbeldingen van de DVD naar toe verplaatsen zodat deze voor alle accounts bruikbaar zijn?

Als je accounts aanmaakt, hebben die elk hun eigen ruimte, geloof ik. Als je dan je muziek etc. op de gewone harde schijf zet, moet het toegankelijk zijn voor iedereen...

In princiepe is een muziek of foto-bibliotheek voor 1 gebruiker beschikbaar..: want iPhoto kijkt in de gebruikersmap( het bekende huisje) en de map picutures/afbeeldingen. HIerin zit de iPhoto bibliotheek. Voor iTunes zit die in de muziek map van de je gebruikersmap.

Er zijn programmatjes waarin je vrij eenvoudig kan kiezen uit verschillende bibliotheeken.
Ook kun je iPhoto opstarten met “alt” ingedrukt. Selecteer nu een Bibliotheek of maak een nieuwe aan.

Als je een bibliotheek in de public map van de gebruikersmap opslaat heeft iedereen er standaard toegang toe.

Met “Toon info” is het mogelijk de toegangsprivileges van je gebruikersmap of onderdelen te veranderen en voor iedereen toegankelijk te maken. Dit laatste zou ik alleen niet zo snel doen.

Kan ik de bestanden niet op de map "gedeeld" zetten, of werkt dat niet?

Je kunt in voorkeuren van iPhoto mappen delen. Deze zijn voor anderen toegangelijk, alleen moet het progamma wel opgestart zijn. Voor itunes hetzelfde kun je ook afspeellijsten delen.

Dank je Rico, ik denk dat ik er nu wel uit kom!

lancelot, Ik had exact dezelfde wens als jij.

Nadeel van het delen vanuit iphoto en itunes is dat iphoto en itunes wel moeten draaien dan op de account van de andere anders kan deze er niet bij. Werkt dus minder lekker.
Als de een foto’s importeerd krijgt de andere ze niett zelf in zijn eigen library.
Je krijgt dus 2 gescheiden libs wat niet altijd een wens is.

Ik heb een map Itunes en Iphoto gemaakt in Gebruikers > gedeeld
De rechten goed zetten zodat deze voor iedereen in de juiste groep toegankelijk is.

In Itunes de library wijzigen naar deze folder en na opstarten van itunes al je muziek ff in itunes slepen zodat ie weer een library opmaakt.

In IPhoto eigenlijk hetzelfde maar met opstarten houd je de ALT knop ingedrukt. Je kan nu op een andere plek een library aanmaken. Wederom de nieuwe map aanwijzen en klaar.
Je kan evt na het aanmaken van de library in Iphoto en itunes je oude library verplaatsen.
Maar dan kan je wat rechten gedoe krijgen, maar het kan wel.

Ik en mijn meissie hebben nu beide dezelfde library en werkt heerlijk. Als ik nu photo’s importeer van de ipod komen ze natuurlijk ook bij haar erin.

ps. Mocht je na het verplaatsen van je library lege thumbnails hebben, of als je op een thumbnail klik en je ziet de foto niet, dan staan de rechten dus verkeerd. Had ik ook :slight_smile:

W. Jonker, zeer bedankt voor deze uitgebreide uitleg, nu zal het mij ook zeker lukken!