iTunes herkent extern staande muziek niet.

Ik heb mijn muziekbestanden op een externe harde schijf gezet. Na enige [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=208227#208227]problemen[/url] zitten alle stekkertjes goed, maar met iTunes wil het nog niet helemaal lukken.

Mijn iTunes Music Library en .xml staan nog in de muziekmap op mijn harde schijf, ik heb met ‘voorkeuren’ - ’ geavanceerd’ de locatie van mijn map iTunes Music naar de externe schijf gezet. Voor alle nummers in de lijst staat nu een boos uitroepteken en als ik erop klik, klinkt er geen muziek, maar komt er een foutmelding dat het nummer niet kan worden gebruikt omdat het originele bestand niet kan worden gevonden. Gelukkig weet ik zeker dat alle mapjes met nummers braaf op me staan te wachten, maar het irriteert wel. Wie weet de oplossing?

Je kan niet zomaar fysieke bestanden op een andere schijf gaan gooien buiten iTunes om, dan is 'ie ze kwijt. Een andere folder op dezelfde schijf kan wel. De manier zoals je het had moeten doen (maar da's nu wellicht te laat) is gewoon in je preferences de nieuwe plek opgeven, dan "Consolidate Library" en daarna de oude plek zelf wissen.

Misschien kun je het nog redden door ze weer terug te zetten, maar ik vrees van niet eigenlijk. Opnieuw alles toevoegen is denk ik de enige oplossing.

[quote:602a5e7b90="iRuben"]Je kan niet zomaar fysieke bestanden op een andere schijf gaan gooien buiten iTunes om, dan is 'ie ze kwijt. Een andere folder op dezelfde schijf kan wel. De manier zoals je het had moeten doen (maar da's nu wellicht te laat) is gewoon in je preferences de nieuwe plek opgeven, dan "Consolidate Library" en daarna de oude plek zelf wissen.

Misschien kun je het nog redden door ze weer terug te zetten, maar ik vrees van niet eigenlijk. Opnieuw alles toevoegen is denk ik de enige oplossing.[/quote:602a5e7b90]

Euh, ik snap 't niet… In principe is de ramp nog niet gebeurd, want ik heb nog een volledige kopie van mijn oude map klaarstaan om te verwisselen met de huidige.
Maar, wat doe ik dan…preferences aangeven… ‘consolitate library’, is dat werk map bij?

Ehm... geen idee waar het precies in het Nederlands te vinden is, maar de beste manier om bestanden naar een andere schijf te verplaatsen is inderdaad gewoon de gewenste lokatie aangeven bij je geavanceerde instellingen dan ja... tja; bij mij heet het "Consolidate Library", da's een optie in het "Advanced" menu (dus bij jou waarschijnlijk "Geavanceerd") en dan de optie tussen het converteren naar een ander formaat en het ophalen van de tracks uit de CDDB. Derde optie bij mij...

Hiermee blijven overigens de bestanden op de oude lokatie ook gewoon staan. Dus na het verkassen (kopieren dus eigenlijk meer) even checken of iTunes inderdaad de nieuwe lokatie gebruikt en dan kun je de oude weggooien.

Ik gebruik deze methode vaak om mijn hele zwikkie te backuppen. Gewoon 2 80 GB schijven en iedere week wissel ik op deze manier van schijf zodat ik altijd een backup op de ongebruikte schijf heb.

in deze wat uitgebreide hint http://captnswing.net/howto/itunes/ staat uitgelegd hoe je itunes kan delen op dezelfde machine voor verschillende gebruikers. Het laatste gedeelte over het delen is misschien niet zo interressant voor je maar het eerste gedeelte lijkt me wel...

Succes in ieder geval…

De auteur heeft het over opstarten met een programmaatje 'startitunes' - dat zou de clou zijn als de gesharede library eenmaal staat. Ik heb ernaar gezocht maar kan het niet vinden.

Alle muziek en library bestanden staan weer op de harde schijf nu. Ik heb nog 800 MB over, dus dit moet een zeer tijdelijke zaak zijn. Mijn muziekjes spelen weer. Nu opnieuw beginnen en geen fouten meer maken...

Voorkeuren, advanced, locatie aangewezen… daar staat nu sowieso de hele bups al. Wat is wijsheid? Wie heeft de winnende tip (die gaat door voor de wasmachine).

wat je ook nog kan proberen is in itunes de alle nummers selecteren en wegdoen en via archief nieuwe afspeellijst maken en dan de map op je externeschij selecteren.

succes daan.

[quote:d5000a93b3="hansenonline"]wat je ook nog kan proberen is in itunes de alle nummers selecteren en wegdoen en via archief nieuwe afspeellijst maken en dan de map op je externeschij selecteren.

succes daan.[/quote:d5000a93b3]

Ik ga 't proberen. Alles beter dan dit… wat een gedoe!

Alles weggegooid… Nieuwe afspeellijst gemaakt…maar hoe selecteer ik de map op de externe schijf?

[quote:93028b10e4="els"][quote:93028b10e4="hansenonline"]wat je ook nog kan proberen is in itunes de alle nummers selecteren en wegdoen en via archief nieuwe afspeellijst maken en dan de map op je externeschij selecteren.[/quote:93028b10e4] Ik ga 't proberen. Alles beter dan dit... wat een gedoe!

Alles weggegooid… Nieuwe afspeellijst gemaakt…maar hoe selecteer ik de map op de externe schijf?[/quote:93028b10e4]
Zoals hansenonline schreef, heb ik het ook diverse keren gedaan. Voor mij zijn dat dan de volgende stappen; je bent hiermee wel eventuele afspeellijsten kwijt:

1. Zorg dat alle bestanden op de gewenste plek staan (heb je al gedaan), en dat iTunes NIET draait.
  2. In je map ~/Music/ (of ~/Muziek/ waarbij ~ je home-directory/thuismap is), alles weggooien.
  3. Start iTunes
  4. Antwoord op de vraag of iTunes moet gaan zoeken naar muziek NEE.
  5. Laat het iTunes venster openstaan, maar niet te groot, en open daarnaast een Finder-window, met daarin je map met MP3/AAC bestanden.
  6. Sleep die map naar het iTunes venster, en laat het vallen op “Bibliotheek”
  7. iTunes zal nu alle muziek weer toevoegen.

Succes!

Bedankt! Ik kan nu mijn muziek weer spelen, maar het staat extern. Minpuntje is dat ik de playlists kwijt ben en vrij veel info die ik zelf had toegevoegd aan liedjes. Kan ik met een oude playlist dat nog fixen of ben ik dan weer terug bij af?

Ben er weer ingestonken. Ik heb van de week Panther helemaal opnieuw geinstalleerd. Allerlei dingen braaf gebackupt, zoals ook de iTunes library files. De muziek is gewoon extern blijven staan, daar heb ik niks aan veranderd. Maar nu.... Ik heb geen zin om voor de zoveelste keer nieuwe playlists te maken. Hoe kan ik iTunes nou laten snappen dat er al een library kant en klaar in het mapje iTunes staat?

Volgens mij is de truuk dat je library in je home>muziek>itunes folder moet staan. De map "itunes music" kan een snelkoppeling naar je externe schijf zijn.

Volgens mij is de truuk dat je library in je home>muziek>itunes folder moet staan. De map "itunes music" kan een snelkoppeling naar je externe schijf zijn. Wel dan nog in je itunes voorkeuren aangeven waar deze map staat.

Het is allemaal wat lastig, ik snap ook niet dat het niet begrijpelijker kan.

Heb ik allemaal gedaan, maar volgens iTunes heb ik geen muziek. Ik weet inmiddels wel hoe ik alles weer terug kan krijgen, maar m'n playlists ben ik daarmee kwijt.

je had je iTunes Library (Library.xml) gewoon kunnen backuppen en dan weer terug plaatsen hoor...

misschien een beetje offtopic, maar wat ik erg mis in iTunes is; dat als je een wijziging maakt in bijvoorbeeld de titel van een MP3 bestand, dan word deze wijziging alleen in je iTunes Lib opgeslagen en niet in het MP3 bestand (lees: ID3Tag).
is hier een oplossing voor?

[quote:fe3c04f36d="Tomaat"]je had je iTunes Library (Library.xml) gewoon kunnen backuppen en dan weer terug plaatsen hoor...

[/quote:fe3c04f36d]

Dat heb ik [i:fe3c04f36d]gedaan[/i:fe3c04f36d]!! AAAARGH!!

ik vind het raar. Ik heb toen ik mijn mieuwe powerbook installeerde ook gewoon de libary teruggeplaatst. Werkte perfect.

ik ben bang dat je ibook toch echt behekst is.

Behekst??? Huuu!

Maar volgens mij heeft het ermee te maken dat iApps vaak moeite hebben met extern staande bestanden. Ik schijn niet de enige te zijn die hiermee worstelt zoals ik op Macfixit her en der al las. Ondertussen zit ik nu al op te hikken tegen het opnieuw inrichten van iTunes. Dit keer maar geen playlists maken? Baalbaalbaal.

iTunes is net als iPhoto en waarschijnlijk ook iMovie en iDvd zeer afwijzend tegenover files op andere schijven of partities. Ik worstel dara ook al een hele tijd mee. Wil mijn hele verzameling bij elkaar hebben maar liever niet op mijn rootdisk die niet al te groot is. En aangzien ik al zo'n dikke2000 muziekjes heb staan wordt dat best problematisch. Ik geloof dat ik Panther begin te haten. Onder OS 9 waren deze dingen veel overzichtelijker.