iTunes Music Store niet gratis?

[quote:81b68d2b16="SleeveZipper"][quote:81b68d2b16="GodzillaPresley"]

En toch is het gedeeltijk waar. Met het aloude ‘over smaak valt niet te twisten’ in het achterhoofd… denk je nu echt dat de men muziek van bijvoorbeeld The Vengaboys massaal had gekocht als de grote man erachter Wessel van Diepen zijn die plaatjes niet tig keer per dag voorbij liet komen op radio 538?[/quote:81b68d2b16]

Dus hoe vaker een nummer gedraaid wordt hoe beter men het vind?
[/quote:81b68d2b16]

Nou… eerder: ‘Hoe vaker een nummer gedraaid wordt hoe beter men denkt dat het is’. Bij de meerderheid van de mensen werkt het nu eenmaal zo. Hier komen de basisprincipes van de markting om de hoek kijken.

Lets’ face it: iemand’s smaak/mening wordt bepaalt door wat er in de media voorgeschoteld wordt. Dus als je veel naar 538 luistert, dan vind je dat vanzelf goed, tenzij je over eigenschappen beschikt waarmee je daar doorheen kunt prikken. En 80% van de mensen hebben die eigenschappen niet. De meeste Apple-gebruikers hebben die eigenschappen wel, anders hadden ze wel Windows gebruikt :wink:

Ik probeer helemaal niet het illegaal downloaden van commerciele nummer goed te praten, zoals sommigen dat weer in mijn schoenen proberen te schuiven, maar ik wil alleen duidelijk maken dat de stelling dat goede muziek nooit gratis is gewoon nergens op slaat. Er is op het Internet zat goede muziek te vinden die helemaal geen drol kost omdat de makers dit gewoon als hobby en voor hun plezier doen. Dat wil niet zeggen dat mensen die er geld mee willen en kunnen verdienen hier geen recht op hebben, maar geld betalen hoeft dus niet per definitie garant te staan voor goede muziek en gratis wil niet altijd zeggen dat het bagger is. Dan heb ik het nog niet eens alleen over de gratis muziek die sommige artiesten weggeven, maar er zijn ook zat sites waar amateurbands hun muziek plaatsen, we hebben de scene van Tracker (MOD, XT etc.) muziekjes die ook vaak heel goed klinken en je hebt sites met duizenden creaties in programma's als Reason of tegenwoordig GarageBand.

Veel mensen bestempelen muziekjes uit programma’s al snel als amateuristisch, omdat er geen echte instrumenten voor gebruikt zijn, maar het zal mijn persoonlijk een worst zijn of muziek gemaakt is met peperdure instrumenten en afgemixt op een 48 sporen recorder of dat iemand met een deegroller op een koekenpan heeft staan rammen voor de ingebouwde microfoon van zijn laptop. Als muziek goed klinkt, klinkt het goed. Dan maakt het geen ruk uit wat voor techniek erachter zit.

En zo barst het Internet dus uit zijn voegen van de goede muziek die mensen gewoon voor hun plezier maken en die genoegen nemen met het feit dat anderen graag naar hun muziek luisteren en er geen inkomsten uit verwachten. Mijn conclusie dus; goede muziek kan ook gratis zijn.

Eens. (iRuben 4 president?)

[quote:f246d2cceb="macHippo"]Ha, zo leer je iedere dag weer wat; de moderator die deelnemers aan het forum de oren wast? En dan ook nog met een kromme redenering?[/quote:f246d2cceb]

Ik had deze reaktie de eerste keer even over het hoofd gezien, maar dan kun je nu nog wat gaan leren: ook moderators zijn gewoon deelnemers aan het forum! :smiley: Als ik hier dus een mening loop te verkondigen doe ik dat als persoon en wil dat absoluut niet zeggen dat dat ook het standpunt van MacOSX.nl is, tenzij ik dat natuurlijk specifiek erbij schrijf.

Dus even voor de duidelijkheid; ik neem deel aan deze discussie als individu, niet als moderator van MacOSX.nl! :wink:

[quote:27da222410="GodzillaPresley"]

Nou… eerder: ‘Hoe vaker een nummer gedraaid wordt hoe beter men denkt dat het is’. Bij de meerderheid van de mensen werkt het nu eenmaal zo. Hier komen de basisprincipes van de markting om de hoek kijken. Marketing kan geen behoefte creeeren die niet-bestaand is (of er moet iets veranderd zijn sinds ik HEAO-CE deed :).

[/quote:27da222410]

Sorry guys, was even er tussen uit.

Over bovenstaand argument: dat is er geen. Marketing draait er doorgaans vooral om de latente (dus wel aanwezige maar niet actieve!) behoeftes van mensen te stimuleren. Dus wat Wessel doet is mensen die al houden van muzak zoals de Vengaboys stimuleren die alsnog te kopen.

Overigens doet het er allemaal niet toe waar wij het nu over hebben. Muziek wordt gemaakt door mensen die er van leven, zij het artiesten zij het plaatenbonzen. En door muziek illegaal te downloaden is iemand aan het stelen. As simple as that. Dus naast dat het juridisch niet door de beugel kan vind ik het je reinste broodroof. :slight_smile: :slight_smile:

@ iRuben

Het is gewoon zo fout als iets van ook maar te denken dat muziek gratis zou moeten zijn. Muziek wordt nog steeds gemaakt door mensen die ook moeten leven en wordt nog steeds verkocht door mensen die ook moeten leven.

Ik snap echt niet waarom je de bakker bvb niet uitmaakt voor dief, want hij rekent je toch ook zwaar door voor een brood en zo draait nu eenmaal de economie. Maar nee, mensen die muziek maken of verkopen, mogen niet dromen over een dikke vette auto onder hun kont en het nieuwe 30" scherm van Apple. Omdat ze zich met muziek bezig houden moeten ze maar gratis werken anders moeten ze maar een serieuze baan zoeken zoals iedereen. :?

Je kan op muziek album ook gratis muziek downloaden van mij, maar de muziek waar ik mijn hart en ziel in steek en dagen werk in steek zal je toch voor moeten betalen. Want ja ik droom ook van een vette auto en een 30" scherm.

Om even tussendoor terug te komen op de vraag omtrent de Free Download Single of the Week: [quote:f1507caa6f="Visualfreak01"]Ja, maar helaas heb ik dat nog niet aan de praat gekregen. Misschien kan iemand vertellen hoe dat in zijn werk gaat?[/quote:f1507caa6f]

De Free Single is een zeer goede manier om in aanraking te komen met verschillende muziek. En zolang de pan-euro iTMS nog niet open is…

Dus als iemand in de gelegenheid is om Visualfreak01 zijn vraag te beantwoorden, want hij is niet de enige die het wil weten :wink:

8)