iTunes overrated?

de ene na de andere lyrische post en review over iTunes komen voorbij op het internet en op de verschillende forums. ik werk nu een weekje met iTunes en ik ben er niet tevreden over. als je complete directory's importeert en je mp3's hebben geen tracknummer in de id3-tag staan, zet iTunes ze op alfabet van de titel in plaats van (wat ik logisch zou vinden) op basis van de bestandsnaam. het programma ephod voor windows doet dit wel. vooral wat oudere albums hebben bij mij geen tracknummers in de tag. bijzonder irritant dat er geen optie is om te bepalen hoe je mp3's wil importeren. helemaal als het om zo'n 30 gigabyte gaat wat je op je harde schijf wilt zetten. de enige oplossing is om handmatig alle m3u files als playlist erin te slepen. gebruiksvriendelijk! ;) ook het afspelen van mp3's gaat vrij omslachtig. als ik gewoon een album wil luisteren zie ik die enorme bibliotheek voor me, terwijl ik alleen maar even 14 mp3's wil afspelen. jammer dat winamp niet voor de mac (os x) te krijgen is. ook de mogelijkheid om snel even een ander nummer aan zetten vanuit de 'kleine' modus is irritant omdat je weer helemaal terug moet naar het grote scherm. ook iets wat in winamp uitermate makkelijk ging! een paar (in mijn ogen) toch negatieve punten voor een voor de rest okay programaatje. ik vroeg me af waarom mensen ZO lyrisch zijn of ben ik de enige die hierover klaagt? ;)

hey, je mòet iTunes niet gebruiken hè. weet je iets beters, gebruik dat dan ...

Dan ga je toch lekker met je winamp muziek afspelen...

Er zijn altijd alternatieven te vinden hoor. [url=http://www.panic.com/audion/]audion[/url] bijvoorbeeld. iTunes is niet geweldig als programma, maar wel als idee. Het werkt als een centrale. Dat is (net als iPhoto) voor mensen die een computer gebruiken als 'ding dat het doet' veel eenvoudiger dan je moeten verdiepen in wat waar en waarom.

iTunes is niet alleen een mp3-speler, het beheert ook je muziek-bibliotheek. Ik vind juist dat deel ontzettend goed in elkaar steken. Ik ben een 'grootverbruiker' van muziek, als ik dat hele beheer zelf moet doen, word ik gek. Ik download iets met Acquisition, iTunes speelt het af, verplaatst het naar de bibliotheek, direct in de goeie map en bij het goeie album en voegt een tracknummer toe aan de naam (ja, dat kan wel) [b:1e5b78bce1]en dat allemaal zonder dat ik ernaar om hoef te kijken[/b:1e5b78bce1]. En oh ja, ik weet niet meer hoe ik het gedaan heb, maar ik heb ooit in een klap de hele (rommelig opgebouwde) inhoud van de harddisk van een huisgenoot naar iTunes gekopiëerd, dat stond een paar minuten later mooi verdeeld naar artiest en album in mijn muziekbibliotheek. En dan is er natuurlijk ook nog die directe link naar de online-shop, waarnaar ik al maanden uitkijk.

Heb je je preferences wel goed staan? ‘Werk map iTunes bij’ (die voegt o.a. tracknummer aan bestandsnamen toe) en ‘kopieer bestanden naar itunes music bij toevoegen aan bibliotheek’ zijn gouden opties.

Nou ja, jij bent niet tevreden, dat kan… Maar mijn huisgenoot (met windows 2000) is om (en die muziekvoorraad op zijn schijf ziet er ineens ook een stuk beter uit).

@tijs en Prohibit Art: dat is er naar mijn idee voor mac osx dus niet. de twee reactie had ik wel verwacht. best jammer. winamp is er niet voor mac osx en macamp is er ook niet voor osx. ik werk sinds kort met de mac en het verslaat op veel fronten de gewone pc, maar mac is niet heilig en mijn excuses als ik je lange tenen trap. met jou (PA) berichten kan ik vrij weinig.

@Deskman: het principe is echt goed (het sterke punt in de programma’s van apple), dat betwijfel ik ook niet. maar inderdaad werkt het niet fijn als programma. audion heb ik geprobeerd, maar die crasht als ik m3u files laad.

@Elstar: het gaat erom dat als ik mijn bestaande directory’s laad hij ze op een of andere manier (als ze niet id3 tagged zijn of als de trackno. ontbreekt in de tag) alfabetisch erin zet. ik kan dit alleen oplossen door de m3u file als playlist in itunes te laden. de shop dient ook maar eens in europa te komen!

misschien moet ik me maar aanpassen :wink:

een LEGAAL geïmporteerde cd of een via internet aangekocht nummer heeft reeds een correcte ID3 tag van de online store meegekregen, geïmporteerde cd's worden herkent door CDDB (=immens grote database die alle track-namen correct voor je invult ook artiest album etc. worden netjes herkent. Als je klaagt over foute rangschikking omwille van mp3's met geen of slechte ID3 tags, doet dat mij vermoeden dat je met een hele hoop illegale songs bezig bent, echter... dan ben je aan het verkeerde adres bij Apple, ze staan namelijk achter de idee dat muziek legaal aangekocht moet worden: of zijn we de keynote vergeten waar steve jobs het zo mooi omschreef als : GOOD KARMA?

naar mijn mening mag je een programma niet veroordelen als je het concept ervan niet echt (wilt) begrijpen.
iTunes handelt zijn bestanden als geen ander af en is beter in ordenen dan praktisch alle andere mediaplayers, maar dan wel gezien vanuit een legaal perspectief.

en voor het afspelen van albums zou ik aanraden de browse-functie eens aandachtiger te bekijken(rechts bovenaan in de hoek) daar kun je elk album of artiest of genre individueel selecteren, dus alle albums staan constant apart ter beschikking…

Ik was zelf voor mijn switch naar de Mac ook fanatiek gebruiker van WinAmp, maar dat valt toch echt helemaal in het niets bij iTunes. Ik heb nog nooit (op geen enkel OS) een programma gezien dat zo veelzijdig en gebruikersvriendelijk is als iTunes. Het programma doet gewoon alles waar ik op de Wintendo altijd meerdere programma's voor nodig had die het met elkaar nog niet eens half zo goed konden als iTunes het kan. Importeren, converteren, rippen, branden, afspelen, organiseren... het loopt allemaal als een trein. Smart playlists zijn perfect, geen enkel programma dat daar zo goed mee om kan gaan. Layout en functionalitiet is ook heel erg duidelijk en eenvoudig.

Ik loop iTunes ook als een gek te pushen bij al mijn Wintendo vrienden en kennissen en allemaal zijn ze er even enthousiast over en ik hoef zelden uitleg te geven over hoe het werk. Vooral het feit dat iTunes gewoon zonder moeilijke instellingen andere lopende iTunes programma’s in hetzelfde netwerk kan vinden vindt iedereen helemaal te gek. Ik kan eigenlijk niets legaals bedenken wat ik nog mis in iTunes. Daarmee bedoel ik dat ik het wel jammer vind dat ik mijn library niet over Internet kan delen of de library op een andere computer kan aanpassen of kopiëren, maar ik denk ook niet dat dat er ooit gaat komen, want dan beginnen de platenmaatschappijen natuurlijk weer tegen Apple te zeikpijpen.

Nee hoor, zoals het er nu naar uitziet gaat er nooit meer een andere player, ripper, converter, brander op mijn Mac of Wintedo komen in de plaats van iTunes.

Het zou wel mooi zijn als alles in een keer perfect was... Logisch dat je bij je overstap op mac een aantal dingen waar je aan gehecht was niet meer hebt. Ik switch dagelijjks heen en weer en merk dat ik dat euvel vooral de andere kant op beleef, maar natuurlijk zoek je bij mac ook wel eens vergeefs. Ik zou zeggen, give it some time en ontdek wat je [i:dafe22d548]wel[/i:dafe22d548] prettig vindt werken aan iTunes. Kijk ook eens op Versiontracker of in [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=14880&highlight=]dit[/url] draadje voor mogelijkheden je systeem aan jouw wensen aan te passen. En vergeet niet te genieten van je eMacje!

Ik snap je klacht over het afspelen van een album niet: je zoekt toch gewoon het album op in je album lijst rechtsboven en je drukt op de play knop? Ik zie niet in hoe dit "handiger" geregeld is in winamp, wat qua interface altijd de grootste ramp was die ik me ongeveer kon voorstellen.

[quote:3b2669ab7d="ruggiero"]ik vroeg me af waarom mensen ZO lyrisch zijn of ben ik de enige die hierover klaagt? ;)[/quote:3b2669ab7d]

Nee hoor, ik constateer ook verschillen maar maak me er minder druk om denk ik. In windowz zitten ook hiaten die OS X niet heeft. Geen enkel OS is perfect voor iedereen, zo ook de bijgeleverd applicaties: ieder heeft zo zijn wensen.

Een aantal Mac gebruikers zijn zo lyrisch omdat zij zelf (terecht IMHO :wink: ) enthousiast zijn over de Mac en daarmee anderen proberen te bewegen om dat ook te worden. Een soort goedbedoelde zendingsdrang om niet-gebruikers te laten switchen. Mac’ers zijn helaas toch een minderheid :frowning: en moeten actief anderen overtuigen, in tegenstelling tot de PC die voor velen de ‘vanzelfsprekende’ standaard is. Hierbij gebruiken zij nogal eens superlatieven zoals dit ook in het andere (XP)kamp wel eens gebeurt. Beoordeel zelf wat je van iets vindt en gebruik anders (zoals hierboven genoemd) een alternatief.

Dat van de directories ben ik ten dele met je eens. iTunes gebruikt een XML bestand om je songs te sorteren, net als winamp 5 dit kan. Alleen zou het handig zijn als je song ook kon sorteren op ‘pad’ net zoals dat nu op grootte kan en verder zou de afspeelvolgorde volgorde ook wel bepaalde mogen worden met het vertrouwde slepen met songs.

iTuns is de beste jukebox punt. jij zoekt blijkbaar iets anders.

[quote:342e7b107b="Kraid"]iTuns is de beste jukebox punt. jij zoekt blijkbaar iets anders.[/quote:342e7b107b] Ik moet zeggen dat je dat wel erg goed onderbouwt hebt. Niet dat ik het niet met je eens ben maar, kom op, je kan dan tenminste zeggen waarom het dan zo geweldig is.

Wat ik eigenlijk denk is dat je gewoon niet goed weet om te gaan met iTunes. Ik neem aan dat je al wel de searchbox rechtsboven in hebt gevonden? Zo zoek ik altijd mijn albums er uit. Anders kan je ook gewoon zonder in de searchbox te tikken in de bibliotheek zelf een aantal letters achter elkaar tikken. Bijvoorbeeld tik ik “C a l” dan gaat hij naar Californication van de Red Hot Chillie Peppers.
Verder is het natuurlijk een eitje om al je ID3 tags goed te zetten dmv veel nummers te selecteren en dan te editen. :slight_smile:

Songs in een bepaalde volgorde zetten, ook die (illegale) zonder tags? Songs aanklikken, info openen (rechtermuisknop of ctrl-click), tabblaadje 'info' kiezen en zelf tracknummers invullen. Echt, heel veel makkelijker kan ik het toch echt niet bedenken...

@Sage: je was me net voor! Je kunt echt alles in die tags editen ...

[quote:0efd57ae32="ruggiero"] als ik gewoon een album wil luisteren zie ik die enorme bibliotheek voor me, terwijl ik alleen maar even 14 mp3's wil afspelen. jammer dat winamp niet voor de mac (os x) te krijgen is.[/quote:0efd57ae32]

Het lijkt er op dat je nog niet de knop “Blader” hebt ondekt…? Al je de bibliotheek selecteerd zie je rechtboven in het iTunes venster naast het zoekvenster “Blader” staan. Als je hier op klikt verschijnen er extra selectie opties. Hier kun je ook het Album selecteren waarnaar je wilt luisteren…

blader/browse is idd die grote ronde knop rechtbovenin met dat oog erin. hierdoor krijg je een extra onderverdeling waardoor je snel op artiest, album of genre kunt zoeken. lekker makkelijk! verder zijn die smart playlists echt leuk!

Hoewel ik itunes op zich prima vind, ben ik het eens met ruggiero dat het irritant is dat vaak "gekopieerde" nummers zonder tracknummer worden opgenomen. Lijkt me ook niet zo heel moeilijk te verwezenlijken. Maar goed... Ook vind ik het een beetje jammer dat je niet mapjes aan kan maken. Voor de overzichtelijkheid maak ik nu maar veel gebruik van slimme playlists.

Ik vroeg me verder nog af of er mensen zijn die iets doen met de in te stellen genres… Ik vind ze nogal arbitrair… Rap vs hip hop… etc

[quote:7bdbaaebcf="ruggiero"]de ene na de andere lyrische post en review over iTunes komen voorbij op het internet en op de verschillende forums. ik werk nu een weekje met iTunes en ik ben er niet tevreden over. [/quote:7bdbaaebcf]

Werk er eens een maandje mee een vriend van me met Windows was de eerste week ook steeds aan het melken over de functies van winamp tot bleek dat iTunes al die functies ook heeft maar ze op de Apple manier brengt. En het is best wel goed dat je een kritische kijk hebt op je nieuwe OS. Ik kan mezelfs voorstellen dat iTunes misschien echt wel overrated is als je leest dat het bvb de uitvinding is van 2003.

[quote:7bdbaaebcf=“ruggiero”]als je complete directory’s importeert en je mp3’s hebben geen tracknummer in de id3-tag staan, zet iTunes ze op alfabet van de titel in plaats van (wat ik logisch zou vinden) op basis van de bestandsnaam. het programma ephod voor windows doet dit wel.
vooral wat oudere albums hebben bij mij geen tracknummers in de tag. bijzonder irritant dat er geen optie is om te bepalen hoe je mp3’s wil importeren. helemaal als het om zo’n 30 gigabyte gaat wat je op je harde schijf wilt zetten.de enige oplossing is om handmatig alle m3u files als playlist erin te slepen. gebruiksvriendelijk! ;)[/quote:7bdbaaebcf]

iTunes is altijd de speler op de Mac geweest, er was daarvoor wel audion maar de meeste mensen zijn pas met iTunes hun verzameling beginnen aanleggen. Dus dat probleem kan je hebben als je een boel illegaal spul van de PC naar de Mac exporteert. Klinkt mischien een beetje overdreven maar had je die 30 GB legaal gekocht dan was er geen probleem.

[quote:7bdbaaebcf=“ruggiero”]ook het afspelen van mp3’s gaat vrij omslachtig. als ik gewoon een album wil luisteren zie ik die enorme bibliotheek voor me, terwijl ik alleen maar even 14 mp3’s wil afspelen. jammer dat winamp niet voor de mac (os x) te krijgen is.
ook de mogelijkheid om snel even een ander nummer aan zetten vanuit de ‘kleine’ modus is irritant omdat je weer helemaal terug moet naar het grote scherm. ook iets wat in winamp uitermate makkelijk ging!
een paar (in mijn ogen) toch negatieve punten voor een voor de rest okay programaatje. ik vroeg
me af waarom mensen ZO lyrisch zijn of ben ik de enige die hierover klaagt? ;)[/quote:7bdbaaebcf]

Als je de bibliotheek selecteert en je kijkt rechts bovenaan in iTunes dan zie je ‘blader’ of ‘browse’
Klik daarop en je kan gewoon op Album selecteren.

Nog vragen over iTunes? Overal eens op klikken he :stuck_out_tongue:

Grappig om te zien hoe de meesten iTunes 'verdedigen'. Inderdaad is het een handige applicatie die, met een paar kleine aanpassingen, nog beter zou kunnen zijn. Daar was het de poster om te doen denk ik.

[off-topic]

[quote:b8a8be8571=“patjo”]Songs in een bepaalde volgorde zetten, ook die (illegale) zonder tags? Songs aanklikken, info openen (rechtermuisknop of ctrl-click), tabblaadje ‘info’ kiezen en zelf tracknummers invullen. Echt, heel veel makkelijker kan ik het toch echt niet bedenken…[/quote:b8a8be8571]

Ik weet dat dit mogelijk is, maar je wilt toch niet serieus zeggen dat dit makkelijker is dan even de volgorde verslepen? Die tags zitten dan aan het bestand vast, ook bij andere gebruikers en of afspeellijsten, dit speelt met name bij popverzamelingen zoals ‘het beste van/uit…’ Ik verwijs dan het liefst naar de albums die ik al in mijn bibliotheek heb staan, zonder de tags te willen veranderen. Zodat als ik het album afspeel daar de originele volgorde aangehouden wordt.

[b:b8a8be8571][edit] opgelost[/b:b8a8be8571] middels ‘trial and error’. Je moet eerst sorteren op het lijstnummer (helemaal links) en kan dan de volgorde wijzigen…weer wat geleerd!! duh :o