iTunes probleempje

Ik heb in m'n winkel mijn "oude" imac G3 350 mhz 192mb met os-X 10.3.5 waar ik voornamelijk iTunes op heb draaien als jukebox.

Ik koppel hem alleen aan het netwerk als ik er weer mp-3tjes opzet, en daarna gaat de stekker er weer uit.

Nu draaide het in het begin als een zonnetje (dat heb ik zelfs hier ergens een keer hier op het forum rondgebazuind) maar de laatste tijd gaat hij steeds vaker (zo’n 3 keer per dag) bevriezen, en moet ik hem kompleet herstarten, nou is dat ook weer geen wereld probleem, maar eigenlijk moet het niet mogelijk zijn…

nu kan het zijn om dat ik de originele 6 GB schijf vervangen heb door een 10Gb schijf uit een imac G4 400 mhz, maar dat lijkt me sterk.

Of zou de machine toch net te licht zijn om OS-X te draaien, maar het vreemde is dat het geleidelijk aan slechter ging.

er draait dus verder geen enkel ander programma tegelijk met itunes, en ik heb ook de beeldscherm instellingen zo "kaal"mogelijk ingesteld om geheugenruimte vrij te maken.

Of zou het kunnen zijn dat de bibliotheek van iTunes (want ik doe er dagelijks aanvullingen bij) een beetje erg vol aan het raken is (1724 nummers) ?

iemand een ideetje om in ieder geval dat bevriezen te verminderen of op te lossen ?

[quote:0269e6aa73="tumbadora"]Of zou de machine toch net te licht zijn om OS-X te draaien, maar het vreemde is dat het geleidelijk aan slechter ging.[/quote:0269e6aa73]

Ik durf het bijna niet te zeggen maar…permissies al hersteld?

Bij mij bevriest alles ook weleens. Komt hier door een beetje brak geheugenstripje. Echt bevriezen is in OS X geen softwareprobleem, voorzover ik weet. Door de hardware kan het dus wel.

...denk ook dat het de permissies zijn....

Wat je voor alle makkelijkheid ook nog zou kunnen doen is downgraden naar OS9… daarvoor is die machine namelijk gemaakt en dat zou dus als een trein moeten werken… iTunes 2 kan het meeste van iTunes (anno nu) ook wel.

Makkelijk aan deze oplossing is dat je de computer kaler kan maken dan dat ie nu is en dus alleen als jukebox gebruiken… daarvoor het je de regelpanelen van iTunes, QuickTime en nog een paar standaard systeem-regelpanelen nodig.

Zolang je AppleTalk er ook op laat staan, komt dat netwerkverhaal ook goed, het enige wat je dan nog eens in de zoveel tijd moet doen is even defragmenteren en het bureaublad opnieuw opbouwen (opt+command ingedrukt houden tijdens het opstarten)… Dan zou het als een zonnetje moeten gaan draaien!

permissies heb ik laten herstellen, maar dat is het niet......

Ik denk inderdaad dat ik maar eens OS-9 terug zet, en kijken of dan het zelfde probleem blijft.

in ieder geval bedankt voor de reakties

te weinig ram zal het zeker niet zijn hoor, we hebben hier ook og een oude g3 350 MHz draaien, met 128MB en OSX 1.2.8 en die draait nog vlotjes. hij kan safari, itunes, MSN en terminal (tegelijkertijd) gemakkelijk aan.