[iTunes] Spontaan lege velden in Library...

Dit is nu al de tweede keer dat me dat overkomt. Totaal zonder aanwijsbare reden is van bijna de helft van mijn muziek-verzameling het "Artist" veld leeg. Zodra ik een betreffend leeg nummer een keer aanklik wordt de artiest ineens weer zichtbaar. De informatie is er dus wel, maar niet zichtbaar in het overzicht, tot je het betreffende nummer een keer afspeelt of de informatie ervan opvraagt.

Iemand enig idee waar dit door kan komen? Ik heb niets bijzonders gedaan verder, ben al bijna een week bezig mijn CD-collectie te rippen, verder niets. Er is geen informatie verloren, maar bij 10.000+ nummers is het toch wel onhandig als je de helft daarvan even nutteloos aan moet klikken om de Artiesten weer terug te krijgen. :x

[Aanvulling]
Intussen heb ik een snellere manier gevonden om de velden weer zichtbaar te maken; als ik alle betreffende nummer selecteer en dan een ongebruikt veld (bijvoorbeeld tracknummer, die wis ik altijd) aanpas, dan worden ook de blanko velden weer zichtbaar. Het blijft echter een vreemde “storing”.
[/Aanvulling]

[Aanvulling 2]
Ik ben er nu achter dat dit probleem waarschijnlijk komt door een ander vreemd probleem wat ik wel vaker aan de hand heb, namelijk dat mijn externe FireWire harddisk (waar alle muziek op staat) ineens zijn naam kwijt is. iTunes kan dan ook heel veel nummers ineens niet meer terug vinden, en andere gewoon nog wel, dat is wel het meest vreemde…
[/Aanvulling 2]

Een antwoord heb ik niet, maar laat me deze gelegenheid schaamteloos aangrijpen een verwant probleem aan te stippen. Af en toe is itunes opeens een bestand kwijt. Een nummer van een geripte cd is dan in eenen "verdwenen". Als ik dan in de itunes map kijk dan staat het nummer gewoon keurig tussen de andere nummers van de zelfde cd in dezelfde map... Vind ik toch wel tragisch dat ik kennelijk beter kan zoeken dan mijn mac.

Een overeenkomst met het bovengeschetste probleem is dat mijn itunesmap in mijn gemeenschappelijke folder zit. Dus net zoals bij een externe schijf niet in een home-map(?)

Mijn library is 'gewoon' in de home dir. geplaatst, maar geeft hetzelfde probleem.