iTunes stottert bij openen programma's

Heel vervelend: sinds ik Lion geïnstalleerd heb stottert de muziek bij het openen van en/of gebruik van een programma . dat kan zijn bij de zwaardere progs als Lightroom en Photoshop; telkens als een nieuwe foto laadt hapert het geluid even. Maar ook bij het openen van een pagina in Safari kan het haperen.
In activiteiten weergave zie ik bij het openen van Lightroom de processor naar 150% schieten; en daarna weer terug naar rond de 20%.
Ik heb een iMac late 2009 die ik onlangs geupgrade heb naar 18 GB ram. daar kan het dus niet aan liggen.
Herkent iemand dit probleem en heb je een advies?

[quote=vincentvega url=http://www.onemorething.nl/community/topic/itunes-stottert-bij-openen-programmas#post-2340198 time=1324216637]Ik heb een iMac late 2009 die ik onlangs geupgrade heb naar [b]18 GB[/b] ram.[/quote]
18GB lijkt me sterk...

Hoe speel je die muziek af? Met iTunes? EDIT: ja, dat staat in de titel... :sealed:

Om te beginnen klopt het al niet dat het slechts openen van een programma zoveel % CPU vraagt want tijdens het openen doet het programma zelf nog maar weinig dat zwaar belastend is voor de CPU.
Heb je er ook last van in een vers (test) account?

Ik zal eens een testaccount aanmaken
Moet idd 16 gb zijn

testaccount heeft het probleem niet

Dan heeft het vermoedelijk te maken met een item in je log-in lijst van je account dat automatisch start bij inloggen. Waarschijnlijk is er iets niet 100% compatible met Lion. (Mogelijk kan de boosdoener gerelateerd zijn aan audio...)

waar vind ik die opstartlijst

Opstartlijst gevonden maar geen rare progjes erbij

Toch bestaat de kans dat de oorzaak daar tussen zit.
Om daar zeker van te zijn moet je even noteren wat er in staat, en dan via de "-" knop alles verwijderen. Als je dan uit en weer in logt en het probleem is er niet meer zet dan de helft weer terug en log weer uit en in. Zolang het dan goed blijft gaan zit de oorzaak bij de resterende helft en anders natuurlijk bij de helft die terug gezet was. Herhaal dit (dus steeds de helft terug zetten of weer weg halen van wat er over is) Deze methode geeft snel resultaat (vooral bij veel items) zonder dat je al te veel moet in en uit loggen.

alles uit opstartlijst verwijderd
ook het progje candelair uit de systeemvoorkeuren verwijderd
verder nog een aantal progs die niet compatibel met Lion zijn verwijderd.

helaas............

merk trouwens dat het openen van webpagina's in Safari prima gaat. In Chrome regelmatig haperingen

wat wel vreemd is: als ik muziek afspeel via djay dat uit de iTunes library zijn bestanden ophaalt gaat het probleemloos. het navigeren in Lightroom gaat dan zonder haperingen..

Waar kan ik nog meer zien wat er allemaal geladen is tijdens het opstarten? Ik weet dat het bij accounts>login kan zien. Nog ergens anders?

Mijn systeem is ook vreselijk traag/haperig sinds ik Lion heb geïnstalleerd. Zijn er anders basic instellingen die ik moet verstellen? Zo ja, welke en waar vind ik die?