iTunes tracks sorteren op bestandsnaam

Ik heb gisteren m'n hele MP3-verzameling zitten importeren in iTunes (het staat nog op een samba-schijf), en nu blijkt dat de volgorde min of meer willekeurig is geworden. In ieder geval niet in de volgorde waarin ze stonden. Ze waren netjes genummerd, met bestandsnamen als [b:fad4ea8fea]0001. [1969] Beatles - Here Comes The Sun.mp3[/b:fad4ea8fea]. Is er een mogelijkheid om deze ordening weer terug te krijgen?

Ik heb al even zitten snuffelen, en kwam het bestand [i:fad4ea8fea]iTunes Music Library.xml[/i:fad4ea8fea] tegen, waarin de bestandsnamen ook vermeld staan. Eventueel zou ik wel een programmaatje kunnen maken dat dit XML-bestand sorteert, maar het lijkt erop dat dit niet het bestand is dat iTunes gebruikt, meer iets van een schaduwboekhouding ofzo, als ik iTunes open gaan alle handmatige wijzigingen in dit bestand verloren.

Klik in Itunes op de balkjes met : nummer, tijd, artiest etc... en ze worden dan gesorteerd op het balkje dat jij aanklikt.

Ja, maar er is geen balkje 'bestandsnaam'.

toch nummer.....

[b:dfbd8af4b7]Nummer[/b:dfbd8af4b7] staat voor het nummer van de track, en is niet per definitie aan de bestandsnaam (de tracknamen worden uit ID3-tags gehaald).

Beetje te laat misschien.

Maar onder voorkeuren -> geavanceerd had je kunnen instellen dat de tracks die je importeert automatisch genummerd worden (zo: 02 Trickle Down.mp3) en in de goede map (gesorteerd naar artiest en album) geplaatst worden.
Dan was het slechts een kwestie geweest van tracks naar je iTunes venster te verplaatsen.

Hoewel ik me afvraag wat je met die nummers wilt, als je zegt dat het niet per sé de tracknummers zijn.

Ik heb nooit iets anders gehad dan iTunes, maar ik verbaas me er vaak over hoe switchers altijd zo aan het hannessen zijn met nummering, bestandsnamen, mappen enzo. Het moet wel een ontzettende puinzooi zijn in de muziekbibliotheken op pc’s.

Laat iTunes het gewoon zelf doen. Daar is het programma gewoon goed in.

iTunes maakt een hele logische indeling voor de muziek. Elke artiest krijgt een eigen map. Binnen die map wordt voor elk album een nieuwe map aangemaakt. En daarin worden de nummers opgeslagen.

Als je wilt (via voorkeuren) krijg je een volgnummer voor elke bestandsnaam, zoals Elstar al meldde.

En je kunt zelfs het nummer van de CD ervoor laten zetten als je een album hebt dat uit meerdere CD’s bestaat.

Ben je de album volgorde kwijt geraakt, dan kun je in iTunes een compleet album selecteren en dan met ?i de informatie opvragen. Je kunt dan zelf de juiste volgorde van de nummers aangeven.

Ik kan de reden wel even geven dat ik dit probleem heb: ik ben een behoorlijk grote verzameling aan het importeren, die een soort Top 40 is. Dus de volgorde is behoorlijk belangrijk. Mijn netwerk is maar 10 Mbit, dus het importeren duurt behoorlijk lang (in de orde van uren). Met die 10 Mbit wil het wel eens gebeuren dat een bestand ingehaald wordt door een ander: ik heb de bestanden vanuit de Finder naar iTunes gesleept, en soms wisselen ze van plaats.

Dus: hoe krijg ik de volgorde weer goed zodat de bestanden op [b:3f9fba2d43]bestandsnaam[/b:3f9fba2d43] geordend worden? (Heen en weer slepen is geen optie.)

Ik wil mijn bestanden trouwens op de server in de gang laten staan, dus die hele bestandsstructuur van iTunes is niet van toepassing.

Ik heb misschien een oplossing, maar ik snap het probleem nog niet helemaal.

Tenminste:
Er staat een Top1000 of iets dergelijks op een computer die als server gebruikt wordt (voor samengebruik?). De ranking van die nummers zit verwerkt in de bestandsnamen. De nummers zitten nog wel in de bestandsnaam, maar zijn niet te zien in iTunes.

Oh ja, als je die hele bestandsstructuur niet ziet zitten, moet je onder voorkeuren -> geavanceerd de optie ‘werk map iTunes bij’ UIT vinken. En ik denk dat daar ook jouw probleem mee opgelost zou kunnen zijn, want als dit AAN staat, worden nummers in het begin van een bestandsnaam automatisch naar tracknummers omgezet.

Hoe heb je geïmporteerd: gekopieerd naar je eigen harddisk, of alleen geprobeerd om het in je library op te nemen (volgens mij kan dat laatste namelijk niet, iTunes kan geen library op twee locaties bijhouden)? En hoe stonden de opties onder voorkeuren -> geavanceerd? Zijn die nummers niet in een ander veld terecht gekomen?

Ik heb de nummers geïmporteerd zonder ze te kopiëren naar m'n iBook. Onder 'geavanceerd' staat de optie 'iTunes music library bijwerken' aan, maar 'kopiëren naar iTunes music' uit.

De enige plaats waar de rank van de nummers terugkomt is in hun bestandsnaam. Die wordt door iTunes wel opgeslagen (kijk maar eens in iTunes Music Library.xml), maar er is niet op te sorteren of te zoeken.

Maar je kunt niet sorteren op bestandsnaam, dus een oplossing is er niet. Maar wel een alternatief en dat is om de ranking over te zetten naar een veld dat wel bestaat: 'opmerkingen' bijvoorbeeld. Misschien dat er [url=http://www.malcolmadams.com/itunes/itinfo/ituneslibrarymanager.php]hier[/url] een scriptje voor zoiets is te vinden.

Of het mogelijk is om via de .xml iets te veranderen, weet ik niet. Volgens mij moet daar apple-script aan te pas komen.