iTunes uiteindelijk toch niet het meest inuitieve programma

Het hindert me al een poos, maar nu ben ik me er eigenlijk van bewust. iTunes is toch zo intuitief niet.

Waarom, staan de bestanden er nog als je het bestand uit de map verdwijnt? waarom correspondeert itunes dan niet met de finder.

Je moet het wind amp nageven: Je afspeellijsten zijn veel simpeler te veranderen.

Een voorbeeld: ik heb een muziekbibliotheek op een externe harde schijf staan. sinds hier een vette iMac G5 voor mijn neus staat te pronken met zijn 250 GB, besluit ik dat ik de bibliotheek wil houden op de HD.
Nu ga ik de rootmap van mijn bibliotheek dus in preferences terug veranderen naar de default iTunes map van OSX.
Het intuitieve zou zijn dat de songtitels gelijk de inhoud van de map vertegenwoordigen, ook als die map verandert, maar neen dat moet je helemaal zelf doen
dus dan zit mijn itunes venster toch vol met dubbele songtitels.

Meh

iTunes houd zelf informatie bij over de bestanden die je via iTunes kunt afspelen. Het intuïtieve daar aan is dat je eigenlijk zelf helemaal niet hoeft te weten hoe en waar je bestanden staan.

Jouw situatie met het verplaatsen van de bestanden kun je in iTunes eenvoudig oplossen.
Kopieer de map met muziek naar de plek waar je de map voortaan wilt hebben.
Wijzig dan in iTunes voorkeuren de locatie waar je bestanden staan.
iTunes zal dan zelf alle verwijzingen naar de nieuwe locatie goed zetten.
Is dat gebeurd, dan kun je de oude map op de andere locatie weggooien.

[quote:2c37acd046="macpro"]iTunes zal dan zelf alle verwijzingen naar de nieuwe locatie goed zetten. Is dat gebeurd, dan kun je de oude map op de andere locatie weggooien.[/quote:2c37acd046]

Waarom gaat dat bij mij keer op keer fout dan?? :sealed:

De grap is dat de oude versie iTunes 2 onder OS-9 nog wel zo werkt dat je je muziek kunt plaatsen waar je wilt. Plaats je hem echter in de iTunes-muziekmap, dan wordt bij weggooien nog eens extra gevraagd of je dat echt wilt en als je muziek gewoon in een eigen map staat, wordt dat niet gevraagd.

De enige manier die mij gelukt is :

stop iTunes verwijder de .plist uit de library.(je bent dan wel al je instellingen kwijt .)
verplaats je muziek (niet de iTunes.xml file want daarin staan alle paden naar de muziek )en start iTunes op dan kun je de nieuwe locatie aangeven en dan kun je de oude muziek weer toevoegen aan de bibliotheek .

[quote:07a470a834="nothing_is_not"]iTunes is toch zo intuitief niet. [/quote:07a470a834] Welles! :P

iTunes is uitermate geschikt om (grote) muziekbibliotheken te beheren. Het is voor sommige ex-winampers blijkbaar moeilijk wennen hoe iTunes werkt.Toch ken ik meer mensen die naar volle tevredenheid van winamp naar iTunes switchen dan andersom.

[quote:07a470a834=“nothing_is_not”]Waarom, staan de bestanden er nog als je het bestand uit de map verdwijnt? waarom correspondeert itunes dan niet met de finder. [/quote:07a470a834]
Omdat er verschil moet zijn.
In playlists staan geen bestanden, maar verwijzingen naar bestanden. Iets uit een playlist verwijderen, doe je met backspace en met alt-backspace verwijder je iets van de schijf (geld trouwens ook voor hele playlists).
Ik vind het heel intuitief dat er voor bestanden verwijderen een toetscombinatie nodig is. Hoe wil je anders een playlist beheren als bestanden niet alleen uit een playlist verwijderd worden maar ook van je computer verdwijnen.

[quote:07a470a834=“nothing_is_not”]Het intuitieve zou zijn dat de songtitels gelijk de inhoud van de map vertegenwoordigen, ook als die map verandert, maar neen dat moet je helemaal zelf doen[/quote:07a470a834]
Als je in preferences de optie “Werk map itunes bij” selecteert, dan doet iTunes dat voor jou. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Als je de tags in iTunes goed bij houdt, heb je in Finder niks te zoeken.

[quote:07a470a834=“nothing_is_not”]dus dan zit mijn itunes venster toch vol met dubbele songtitels. [/quote:07a470a834]
En daarvoor is net de optie “toon dubbele nummers” ingevoerd, zodat je dubbele bestanden kunt opzoeken en verwijderen.

ik denk dat het leven wel veraangenaamd zou worden, als iTunes de volgende optie kreeg:

Relocate songs
waarbij dan gekeken wordt of alle songs met een verkeerde referentie in de library ook nog daadwerkelijk ergens anders op schijf staan en dat op die manier de verbinding tussen iTunes entry en fysiek bestand hersteld wordt en dat je een lijst met niet gevonden fysieke bestanden dan in 1 keer kan weggooien

zo’n laatste optie zou een oplossing zijn voor mij aangezien ik een gedeelte van mijn library op een andere plek wens neer te zetten; dat geeft nu een hoop gedoe…

Als je in iTunes toch een song wist, dan vraagt iTunes toch om het bestand te wissen? Bij mij tenminste wel hoor.

Daarnaast kun je in iTunes inderdaad beter de instelling
-Werk map iTunes Music bij
-kopieer bestanden naar iTunes music directory bij toevoegen

…beiden aanzetten.

Toegeven, ik kwam ook van een heel ander (en ook intuitief) muziekprogramma genaamd Otsjuke en moest enorm aan de interface wennen. Nu ik echter eenmaal gewend ben, vind ik het een schitterend programma. Ervaring met het verplaatsen van de bibliotheek heb ik echter nog niet.

Het is even wennen, als je iets anders gewend bent, maar je zult zien straks wil je niet anders.

In elk programma van Apple waar je een library (bibliotheek ) hebt gooi je bestanden weg door ze uit de bibliotheek te verwijderen. Bijvoorbeeld iPhoto.
Albums (iPhoto) of playlists (iTunes) bevatten verwijzingen zoals hierboven al gezegd is.

Als je niet te ongeduldig bent, kun je op de help knop klikken vanuit iTunes en nog veel meer moois tegenkomen. wil je geen tekst uitleg…

Op deze support site van Apple worden een aantal basics middels korte filmpjes uitgelegd.
http://www.apple.com/nl/support/itunes/ kijk wat voor jou werkt. Veel plezier met iTunes :wink:

[quote:1205736ecc="nothing_is_not"]HWaarom, staan de bestanden er nog als je het bestand uit de map verdwijnt? waarom correspondeert itunes dan niet met de finder. [/quote:1205736ecc] Ik kan dit eigenlijk alleen maar bot zeggen... dus vergeef me.

Jij begrijpt werkelijk niet hoe iTunes werkt. Punt.

iTunes is een beheerprogramma, je laat het je mp3’s beheren. Vervolgens ga je met je tengels in de iTunes-map zitten wroeten, waar je niks te zoeken hebt. Die map is het terrein van iTunes. Wil je je muziek beheren, gebruik iTunes dan ook, ga dat niet met de finder lopen doen.

De hele filosofie achter iTunes is dat je niet smeer met de finder hoeft te doen, je kunt alles organiseren vanuit het programma. Ga jij dus proberen die filosofie te ontduiken, dan werkt iTunes aan alle kanten tegen. Maar dat ligt dus niet aan iTunes, dat ligt volledig aan jou.

Je had ook alle nummers kunnen importeren via "archief", "importeer" .. hoezo niet logisch?

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen: "Archief > importeer" en "Archief > Voeg toe aan bibliotheek"?

Wanneer je muziek importeert, dan voegt hij dat toch ook toe aan biep?

Als je importeerd, wordt de structuur veranderd in de structuur die je hebt aangegeven in je voorkeuren. Dus stel dat je een stel AIFF's importeerd, worden er bijvoorbeeld mp3's van gemaakt. Kies je voor de optie "voeg toe aan bibliotheek", blijven het AIFF's.

Dank.

[quote:318401b129="unSOUND"]iTunes is een beheerprogramma, je laat het je mp3's beheren. Vervolgens ga je met je tengels in de iTunes-map zitten wroeten, waar je niks te zoeken hebt. Die map is het terrein van iTunes. Wil je je muziek beheren, gebruik iTunes dan ook, ga dat niet met de finder lopen doen.

De hele filosofie achter iTunes is dat je niet smeer met de finder hoeft te doen, je kunt alles organiseren vanuit het programma. Ga jij dus proberen die filosofie te ontduiken, dan werkt iTunes aan alle kanten tegen. Maar dat ligt dus niet aan iTunes, dat ligt volledig aan jou.[/quote:318401b129]
Als ik een mp3’tje wil mailen, dan werkt iTunes me inderdaad aan alle kanten tegen. :wink: Het is een fijn beheerprogramma, maar er zijn situaties dat je ff wil weten waar je muziek op je harde schijf staat.

[quote:933e6bfc4e="vogel"]Als ik een mp3'tje wil mailen, dan werkt iTunes me inderdaad aan alle kanten tegen.[/quote:933e6bfc4e] Wat dacht je van gewoon met je muis vanuit de bibliotheek naar je bureaublad slepen ?

[quote:1ad17846f1]Als ik een mp3'tje wil mailen, dan werkt iTunes me inderdaad aan alle kanten tegen. Wink Het is een fijn beheerprogramma, maar er zijn situaties dat je ff wil weten waar je muziek op je harde schijf staat.[/quote:1ad17846f1]

Of je kiest: -> Bestand -> Bestand van nummer tonen (da’s dan even met de PC-versie, ik zit nu op mijn werruk achter mijn winduws pc :mrgreen: )

Die functie toont de map waarin de mp3 staat en highlight de betreffende mp3.

Iemand die mij kan zeggen waartoe de functie "inhoud bibliotheek verzamelen" dient? Dank.

Bovenin je menubalk staat een mooi knopje [b:333563ce7e]Help[/b:333563ce7e]

[quote:333563ce7e=“iTunes help”]De nummers in de muziekbibliotheek kunnen op elke willekeurige locatie op de harde schijf van de computer of andere media staan. Dit hangt af van de manier waarop u de nummers aan iTunes hebt toegevoegd. U kunt uw bestanden ordenen door een kopie van alle bestanden in de muziekbibliotheek in de map ‘iTunes Music’ te plaatsen.

Kies ‘Geavanceerd’ > ‘Verzamel inhoud bibliotheek’.

Muziekbestanden die niet in de map ‘iTunes Music’ staan, blijven bewaard op hun oorspronkelijke locatie. Er wordt een kopie van deze bestanden in de map ‘iTunes Music’ geplaatst.[/quote:333563ce7e]

Hm. Misschien was mijn post niet echt duidelijk. Ik verwijt niemand. Maar geen van de posts zijn een antwoord op mijn oorspronkelijke bedoeling. My bad waarschijnlijk.

Ik lees hier ergens iemand replyen over zelf uitzoeken etc… of iTunes niet fatsoenlijk begrijpen.
Dat is nu net mijn punt. Erg on-Apple als je het mij vraagt. Ik schijt niet op apple,
Ik vind het zeer goeie machines, en zal niet snel gaan windozen.