iTunes via netwerk : vaak strandbal/spinning ball en traag

De laatste tijd heb ik veel last van een 'langzame' iTunes. Om de haverklap verschijnt die strandbal.

De bibliotheek staat op een andere Mac, dus de library wordt geopend vanaf een ander netwerkvolume.
Vroeger nooit problemen mee gehad. Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, was het de update naar iTunes 7.5 of 7.6, of was het een Leopard update? Ik weet het niet.

Zijn er nog gebruikers die dit ervaren?

als ik menumeters inschakel, kan ik iets eigenaardig zien : telkens als die strandbal verschijnt, zie ik een binnenkomende trafiek over het draadloze netwerk : dan springt hij plots naar 2,4 MB/s. Als dit terug zakt naar een paar KB/s komt iTunes weer vrij en verdwijnt de strandbal weer.

Waarmee is iTunes plots zo druk bezig?

Heb precies hetzelfde gehad, ook gemeld in het forum hier. Uiteindelijk gedowngrade met iTunes --------> probleem weer weg. Daarna geheugen bij geprikt, nieuwste versie iTunes er weer opgezet en geen nooit meer de strandbal gezien.

ik heb geen geheugen tekort. De Mac gebruikt niet eens de helft van zijn geheugen op het moment dat de problemen optreden.

Mag ik deze topic nog eens oppikken.

Ik vind dat het alleen maar erger geworden is, sinds Leopard, en vooral sinds de laatste update van Leopard.

Mijn Library staat dus op een Mac mini intel 1.6 Ghz, en ik werk dan wireless (Airport Extreme ‘N’ versie, 1 GB) vanaf een Macbook Pro of iMac
Ik heb al geprobeerd om alle programma’s uit te schakelen, dus zodat hij niks anders te doen heeft dan het sharen van dat volume waar de itunes bibliotheek op staat. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn, is het niet?

Het gaat voor geen meter vooruit. Soms heb ik de indruk dat hij weer even sneller gaat, maar daarna weer niet.
Het probleem doet zich zowel wired alsook wireless voor. Wired loopt het iets beter maar het probleem is er nog steeds.

[b:fc2fd7017d]Hoe is jullie ervaring?[/b:fc2fd7017d]

Ik heb wel gemerkt dat hij regelmatig de library gaat saven.
Is dat normaal? Deed hij dat vroeger ook?
Of gaat Apple straks ook alweer beweren dat deze manier van werken niet wordt ondersteund…

Bij mij werd na de update een hele nieuwe bibliotheek aan gemaakt. Ik heb dat veranderd, kreeg toen de melding dat m'n oude bibliotheek beschadigd was. iTunes maakte een nieuwe bibliotheek, en nu loopt het weer als een speer. Snel opstarten, en geen strandballen.

hoe bedoel je? Kan ik zelf een nieuwe bibliotheek aan maken met behoud van de structuur? Er steekt namelijk heel veel tijd in, dus het zou zonde zijn om alles kwijt te spelen.

> even mezelf antwoord geven :
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93313-nl

ik heb een nieuwe bibliotheek aangemaakt. Gelukkig zijn er alle afspeellijsten nog, met de juiste nummers, en alle covers en rankings...

Maar helaas… de strandbal blijft komen.

Ik heb ongeveer 40 gig aan muziek, en een bib van 7800 nummers.
Is dat misschien teveel? Ik dacht toch van niet.

http://www.apple.com/support/downloads/itunes761.html

Dit is de ultieme update !
Je komt op de pagina van 7.6 terecht maar als je hem download, krijg je 7.6.1.

Nu heb ik even de ultieme test gedaan : mijn Mac mini die dienst doet als media center (waar de iTunes Bib op staat), heb ik eens maximum belast. Alles actief : front row, Retrospect, iTunes, iPhoto, en eyeTV.
In eyeTV laat ik dus een opgenomen film draaien.
De processor draait op maximum, en het geheugen is volledig opgebruikt.
Op m’n Macbook pro open ik dus de library die op de Mac mini staat. Met m’n iTunes op de Macbook Pro kan ik de gekste dingen doen zonder één strandbal te zien. Alles verloopt vlot, zelfs met streaming naar de Airtunes.

Ik ben weer tevreden. Dank u Apple.

Deze even terug oppikken...

De laatste tijd heb ik weer véél (zeer veel) last van de strandbal in iTunes.
Ik werk nog steeds op dezelfde manier, en heb sinds vorige problemen/oplossing niet echt iets extra geïnstalleerd.
De library staat nog steeds op hetzelfde netwerkvolume (ander Mac), waarop ook niks extra is geïnstalleerd.

Toch krijg ik weer vaak de strandbal, te vaak. En ook het geluid hakkelt soms.
Ik weet niet of dat nu weer sinds een bepaalde update is begonnen.

Wat is jullie ervaring?

heb het ook vaak bij mij gaat het zelf over tot compleet vastlopen, de muziek blijft gaan, maar ik kan totaal niets meer doen met men MBP, enige oplossing is dus te rebooten bij de laatste keer te moeten rebooten ben ik men bluetooth ook nog eens verloren :/ man man... not my day

pas op, soms lijkt het alsof hij vasthangt.

Maar als je dan even een kop koffie gaat drinken, kan het zijn dat hij nadien toch weer verder gaat.

Ik was een tijdje geleden zo blij met de ‘update’, die ervoor zorgde dat ik iTunes terug zeer vlot over het netwerk kon gebruiken. Nu is het precies nog erger geworden.
Zelfs de muziek hakkelt soms, als ik iets doe (bv. een illustratie bijvoegen).

Het is echt zéér vervelend.

ik heb ondertussen de nieuwe versie van iTunes 7.6.2 terug gedowngrade naar 7.6.1. Na één kleine hik, is mijn itunes vloeiend blijven spelen, eender wat ik deed. Nummers bijvoegen, veranderen, illustraties bijvoegen, nummers ordenen, ondertussen afspelen, enz... iTunes blijft soepel spelen zonder hakkelen en zonder strandballen.

Ik ga het toch maar even melden aan Apple.

Naar aanleiding van een paar andere topics, en voortdurende problemen, wil ik deze even terug oprakelen.

Ik heb de laatste maanden wéér enorm veel last van traagheid in iTunes.
Soms duurt het minuten als je in de zoekfunctie een naam letter per letter intypt.
Een aanpassing duuuuuurt soms heel lang.

M’n bib is ongeveer 9500 nummers 50 gig.

Vroeger ging het allemaal supervloeiend, nu niet meer. Iemand enige tips.?

Het wordt hier stilletjesaan een monoloog.

Ik heb het snelheidsprobleem opgelost, althans voor mij.

Ik heb de ID3 tags van mijn volledige library omgezet naar de laatste versie 2.4, en nu werkt hij al een tijdje terug op volle snelheid, ook via draadloos internet, zelfs via de gewone b/g verbinding.

Interessant dat dit je probleem oplost. Hier kom je niet zo snel op. En fijn dat je het terugmeldt.