iWeb vs. Rapidweaver

In MacFan van een paar maanden geleden werd Rapidweaver besproken, en hun insteek was: "Dit is het programma dat in iLife had moeten zitten." En nu hebben we dus iWeb.

Durft iemand al een vergelijking aan tussen de twee? Wat kun je in Rapidweaver doen dat niet mogelijk, of moeilijker, is in iWeb, en vice versa? Zijn templates van de een zonder problemen te gebruiken in de ander (waarschijnlijk niet)? Enzovoort.

ik zou graag is grote screenshots van iWeb zien eer er een oordeel te kunnen overgeven...

Rapidweaver = 35 Euro iLife06 = 79 Euro iLife06 + .mac = 79 Euro + 99 Euro = 178 Euro

Dit is enkel de prijs. Natuurlijk krijg je in iLife veel meer dan enkel iWeb, maar als je nu iWeb wil mét .Mac, betaal je wel 178 Euro.

Edit: .Mac is aanbevolen, dus ik vermoed dat ik met iWeb ook naar mijn Telenet FTP kan uploaden.

Er staat bij iweb dat .mac aanbevolen is, niet verplicht.

RapidWeaver blijft een goed programma en kan meer dan iWeb. Het nieuwe programma van Apple spitst zich toe op Blogs, Podcasts e.d. Met RapidWeaver kan je ook bedrijfswebsites maken enzo.

Ik ben net overgestapt van Dreamweaver naar Rapidweaver. iWeb lijkt me interessant indien:

1. Ik kan publiceren naar mijn eigen webspace
  2. Ik ook php-code kan invoegen; vb. naar mijn Coppermine database

Als Rapidweaver in hun nieuwe versie nu nog een gewone preview (bij foto invoegen in html-pagina) kan instoppen, blijf ik alvast gewoon met Rapidweaver werken. Is zowat het enige wat ik echt verschrikkelijk vind; eerst publiceren om je volledige opmaak te zien. Gewoon onMac…

Toch denk ik dat die lui van RapidWeaver tamelijk ongelukkig zijn nu.

als .mac hebt heb je dus al bijna 1 GB webspace ook... dus moet je het eigenlijk wel aftrekken van de prijs, want moet je sowiezo bijbetalen anders

zo gauw ik Iweb heb zal ik hem eens testen naast RW .. :D

[quote:4af6179b1f="els"]Toch denk ik dat die lui van RapidWeaver tamelijk ongelukkig zijn nu.[/quote:4af6179b1f] Dat zal wel. Maar als ze zich nu focussen op de zaken die ontbreken in iWeb kunnen ze vast en zeker succesvol blijven. Waarschijnlijk zal ik het programma binnenkort aankopen :)

Ben ook erg beniewd wat versie 3.5 zal doen ... :D

In de iWeb Quik Tour kun je zien, als ze het file-menu openen om "Publish to.Mac" aan te klikken dat er ook een optie is "Publish to a Folder..." Met een FTP-programmatje zou je dit dus zo op je eigen webruimte moeten kunnen zetten. .Mac is dus gelukkig niet verplicht.

Rapidweaver lijkt me inderdaad nog interessant. In principe zoek ik alleen blogsoftware.

[quote:b86f70164c="Aardbeihoofd"]Rapidweaver = 35 Euro iLife06 = 79 Euro iLife06 + .mac = 79 Euro + 99 Euro = 178 Euro

Dit is enkel de prijs. Natuurlijk krijg je in iLife veel meer dan enkel iWeb, maar als je nu iWeb wil mét .Mac, betaal je wel 178 Euro.

Edit: .Mac is aanbevolen, dus ik vermoed dat ik met iWeb ook naar mijn Telenet FTP kan uploaden.[/quote:b86f70164c]
Maar ik heb .mac al. Dus die 99 euro ben ik toch al kwijt.
En ik kan iLife met een tientje studentenkorting kopen. Daardoor wordt de iWeb prijs “maar” twee keer de prijs van Rapidweaver.

De rest van iLife06 boeit me niet zoveel; films of DVDs maak ik niet, en GarageBand zie ik me ook niet veel gaan gebruiken (ik heb niet eens een garage!). Blijft, naast iWeb, iPhoto over. En ik heb het idee dat ik voorlopig nog wel goed uit de voeten blijf kunnen met iPhoto05.

Maar afgezien van de prijs, wat kan Rapidweaver wat iWeb (nog) niet kan?
Ik schat zelf in dat binnen niet al te lange termijn een hele rits freeware templates te vinden zal zijn voor iWeb, en zelfs als je de bagger dan buiten beschouwing laat, zal dat volgens mij veel meer zijn dan wat je voor RW kan krijgen. Dat zou een goed verkoopargument zijn voor iWeb.

[quote:813a544536="jopie huizinga"]Er staat bij iweb dat .mac aanbevolen is, niet verplicht.[/quote:813a544536]

Laten we het hopen, dat .mac is ook niet snel.
En kost weer een hoop geld.

[quote:0854f0b696="Whymme"][quote:0854f0b696="Aardbeihoofd"]Rapidweaver = 35 Euro iLife06 = 79 Euro iLife06 + .mac = 79 Euro + 99 Euro = 178 Euro

Edit: .Mac is aanbevolen, dus ik vermoed dat ik met iWeb ook naar mijn Telenet FTP kan uploaden.[/quote:0854f0b696]
Maar ik heb .mac al. Dus die 99 euro ben ik toch al kwijt.
En ik kan iLife met een tientje studentenkorting kopen. Daardoor wordt de iWeb prijs “maar” twee keer de prijs van Rapidweaver.

De rest van iLife06 boeit me niet zoveel; films of DVDs maak ik niet, en GarageBand zie ik me ook niet veel gaan gebruiken (ik heb niet eens een garage!). Blijft, naast iWeb, iPhoto over. En ik heb het idee dat ik voorlopig nog wel goed uit de voeten blijf kunnen met iPhoto05.

Maar afgezien van de prijs, wat kan Rapidweaver wat iWeb (nog) niet kan?
Ik schat zelf in dat binnen niet al te lange termijn een hele rits freeware templates te vinden zal zijn voor iWeb, en zelfs als je de bagger dan buiten beschouwing laat, zal dat volgens mij veel meer zijn dan wat je voor RW kan krijgen. Dat zou een goed verkoopargument zijn voor iWeb.[/quote:0854f0b696]

ja, dat denk ik ook. ik denk uiteindelijk dat iWeb zoiets wint op basis van het template aanbod. dat is bij RW niet zo geweldig groot, zeker het gratis aanbod niet!