iWork .doc en Keynote .ppt kwaliteiten

Hoe zit het met de exportfunctionaliteit van iWork naar .doc en van Keynote naar powerpoint; blijft alles netjes waar je het neergezet hebt en blijven alle effecten behouden?

Pages naar Word weet ik niet, maar ik weet uit ervaring dat de meer charmante overgangen uit Keynote niet meegaan naar Powerpoint. Mooie achtergronden e.d. waarschijnlijk hetzelfde verhaal.

Van Keynote naar PowerPoint is bij mij altijd prima gegaan. Ik presenteer altijd zoveel mogelijk vanuit Keynote op de Mac, maar gebruik de Powerpoint export functie voor als je ergens verplicht gebruik moet maken van een Windows machine voor de presentatie.

Uiteraard zie je in PowerPoint niet meer de features terug die in Keynote wel maar in PowerPoint niet mogelijk zijn. Zoals bijvoorbeeld de meeste overgangen en doorzichtige en geroteerde plaatjes (misschien kan dat laatste in recente PowerPoints ook, dat weet ik niet).

De meeste overgangen uit Keynote gaan niet over naar PowerPoint (eigen ervaring). De achtergronden worden echter gewoon mee geëxporteerd.

En er is geen mogelijkheid om dat te omzeilen met een keynote player (zonder installatie) op een windows pc?

Nee, voor zover ik weet bestaat er geen Keynote player voor Windows. Ik denk ook niet dat dat zo makkelijk te maken is, omdat Keynote nogal hevig gebruik maakt van de grafische mogelijkheden van OS X (zoals Quartz). Dat is niet zomaar over te zetten naar een Windows applicatie.

[quote:780eb92fbc="brammutje"]En er is geen mogelijkheid om dat te omzeilen met een keynote player (zonder installatie) op een windows pc?[/quote:780eb92fbc] Ik geloof niet dat er Keynote viewers zijn voor Windows... Je kan je presentatie echter ook exporteren als een QuickTime filmpje, op zo'n manier dat het net een presentatie is (telkens doorklikken voor de volgende dia). Dan moet de Winbak alleen QT d'r op hebben staan, en dat is niet zo'n probleem lijkt mij.

Het afspelen van zo'n QT presentatie op een windows pc gaat meestal niet zonder happeren, zoiets als een overgang met een draaiende kubus gaat erg haperig wel jammer

[quote:b3dcdd86a6="ijsbanaan"]Het afspelen van zo'n QT presentatie op een windows pc gaat meestal niet zonder happeren, zoiets als een overgang met een draaiende kubus gaat erg haperig wel jammer[/quote:b3dcdd86a6] Klopt, maar het is zo'n beetje het dichtste bij een Keynote presentatie op Windows... Ik had vorige week ook een presentatie in Arnhem en Ede, maar ik heb gewoon gezegd dat ik geen Powerpoint had en dus m'n eigen laptop wilde gebruiken. Was geen probleem. Ten slotte heeft m'n iBook een gewone VGA aansluiting, zoals elke standaard beamer ook heeft... Hadden ze speciaal ervoor een stukje in de presentatie (van het gehele programma) gebouwd omdat ze dachten dat ik daar minuten lang bezig zou zijn met het aansluiten. Ik was sneller aangesloten dan de Windows laptop daar, wat een giller :P

Je presentatie op dvd branden is ook een mooie oplossing. In de nieuwe Keynote kan dat direct, in Keynote 2 moet je de omweg via QuickTime maken (onderhuids doet versie 3 dat trouwens ook neem ik aan). Nadeel is dat je dan bij het afspelen niets meer kunt veranderen en dat je steeds op pauze moet drukken bij elke dia. Maar het resultaat is op zich prima en afspeelbaar op elke moderne computer en zelfs met een dvd-speler.

Ok.

En hoe zit het met iWork naar .doc?

Net getest op de Mac. Pages documenten kunnen niet geopend worden door Word, zelfs niet als ik een oud Word-doc openmaak en opsla in Pages. Rechte muisknop klikken, 'open with' kiezen en dan Word selecteren werkt niet; vanuit Word bestand selecteren evenmin.

Ik gebruik trouwens Pages 1.0.2 en Word 2004 (11.1).

[quote:e9c529fbf5="Chaim"]Net getest op de Mac. Pages documenten kunnen niet geopend worden door Word, zelfs niet als ik een oud Word-doc openmaak en opsla in Pages. Rechte muisknop klikken, 'open with' kiezen en dan Word selecteren werkt niet; vanuit Word bestand selecteren evenmin.[/quote:e9c529fbf5]

Maar dat was niet helemaal de vraag dacht ik. Die ging namelijk over bestanden die vanuit Pages [b:e9c529fbf5]geëxporteed worden naar Word formaat[/b:e9c529fbf5].

@ Chaim,

Je moet de documenten van Pages eerst exporteren naar word.
(In pages, kies Archief → Exporteer)

Inderdaad, ik vraag mij af of de exportbestanden hetzelfde zijn als de bestanden die je gemaakt hebt.