Jaarverslag en CMS

Grote bedrijven willen steeds meer invloed behouden op de correctie en aanpassingen van tekst, data etc van hun jaarverslag. Nu is er altijd frictie tussen aan de ene kant de ontwerper die zelf de correcties uitvoert ivm met de layout en aan de andere kant de opdrachtgever die graag tot op het laatste moment zijn teksten en datasheets wil kunnen aanpassen.

Ik zoek een soort ‘platform’-oplossing waarbij de opdrachtgever kan beschikken over een systeem met versiebeheer dat te koppelen is aan een indesign of XPress-bestand. Dus niet een knoop en knei-oplossing maar een echt werkend alternatief. Out of the box en voor [middel]grote bedrijven…

Van welke systemen maken jullie gebruik?

Ik zag dat Quark een oplossing heeft met het Quark Publishing System. Wat is jullie ervaring?

Ten overvloedde: Ik [ontwerper] wil tot de laatste correctie in de hand houden wat er gebeurt met de final-opmaak. Anderen hebben al te veel verkloot tijdens het corrigeren van de laatste ‘punt en komma’

quark :s

Heb je al eens gekeken naar de Story Editor optie in InDesign?

Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar volgens mij is dat Adobe’s oplossing voor wat jij bedoelt?

:roll:

Adobe heeft InCopy hiervoor bedacht. De mogelijkheden voor CS waren redelijk beperkt heb ik begrepen en ik heb er geen ervaring mee. Ik zou er echter niet blind op varen.

Erger nog: het is een ongewenste ontwikkeling. Een jaarverslag is een jaarverslag. Op een gegeven moment is het klaar. Punt.

Op deze manier wordt de marge tussen aanleveren en deadline alleen maar meer naar jou toe verschoven en zullen bedrijven de mogelijkheid met twee handen aangrijpen op de dag voor het aanleveren bij de drukker nog even wat alinea’s te shuffelen en met een leukere foto van de directeur aankomen. Er is gewoon een marge nodig om je werk te kunnen doen. Die marge is de afgelopen jaren al ernstig opgeschoven.

Het moment dat dit allemaal gemeengoed is zal ongetwijfeld komen, maar dat zal onherroepelijk een concessie zijn aan het ontwerp: Heb jij net de tekst netjes op één pagina weten te passen en halen ze een alinea weg dan heb je toch gewoon weer een gat in je ontwerp. Of een pagina teveel. Om dat op te lossen heb je tijd nodig (en zit je werk dubbel te doen).

(en ja: ik zeur een beetje)

@Deskman: Uiteraard heb je gelijk en ik denk er net zo over. De truc is dat het lijkt alsof ze heel flexibel zijn, maar het uiteindelijk weer conventioneel opgemaakt wordt. Wellicht is het een intern probleem dat de opdrachtgever zijn eigen teksten etc niet op een rij kan krijgen doordat er te veel mensen aan werken of dat er te veel afdelingen bij komen kijken. Juist door een 'platform' te starten kan het voortraject gestroomlijnder verlopen. En als dat aansluit bij je opmaakpakket kun je er zelf ook nog plezier aan beleven...

1 man verantwoordelijk voor de teksten, 1 voor de cijfers etc.
Dan kun je op een gegeven moment de opmaak starten en aangeven dat de rest van de correcties handmatig zal gebeuren…

De teksten zitten dan al lang in het document en hoeven alleen opgeschoond en opnieuw gelay-out te worden.

Zeker met het cijfergedeelte kun je dan heel gemakkelijk nieuwe cijfers in laten lopen en weet je ‘zeker’ dat als er fouten in staan dat ze die zelf veroorzaakt hebben!

De vraag om meer invloed is er nu eenmaal en we moeten er toch weer iets op verzinnen voordat het weer een IT-verhaal wordt en een groot deel van je handel wegvloeit.

Ik zou de klant ook niet de laatste hand geven in het ontwerp/dtp proces. Op een gegeven moment is het gewoon klaar, net wat deskman zegt, anders blijf je gaan. Bereken correcties door, geef aan wat je tarieven zijn, zodat je klanten weten waar ze aan toe zijn.

Soms moet je klanten opvoeden, want er zijn sommigen die de klappen van zweep echt nog niet kennen, en die blijven gaan.