Jaguar op een Imac G3 600 Mhz - Eerste bevindingen

Eerste bevindingen Jaguar

Voordat ik Jaguar kocht heb ik heel veel forums bezocht om eerste ervaringen en tips bij installatie te lezen. In zijn algemeenheid viel me op dat G4-ers minder enthousiast waren dan G3-ers. Zelf behoor ik (zoals velen) tot de laatste groep. Bovendien voldeed mijn grafische kaart (Ati rage pro 128) niet aan de eis om Quartz Extreme te benutten. Volgens de Apple zou de snelheidswinst marginaal zijn, maar evenals bij zo veel G3-ers bleek de overgang naar 10.2 een complete performance-boost. Werkelijk alles liep meteen soepeler, stabieler en sneller. Het opstarten van programma's, het navigeren, de aansturing van USB-apparatuur, echt alles stak in positieve zin onvoorstelbaar af met 10.1.5. Ik was van plan binnenkort op een nieuwe IMAC over te stappen, maar stel dit nu tot nader order uit.
Ik kan het iedereen echt aanbevelen. Je krijgt een totaal andere computer voor je neus, waarvan je in ieder geval al weet hoedie werkt. Overigens installeerde ik met de archief optie. Daarbij wordt je oude systeem onder 'previous systems' (een map die het systeem zelf aanmaakt) opgeslagen. Save and Clean. Het duurde 3 kwartier en verliep volkomen probleemloos.
Om de twijfel bij sommigen weg te nemen, wil ik alle G3-ers die ook overgestapt zijn, vriendelijk verzoeken hun ervaring kort als reactie op de mijne toe te voegen.

Hankie  :D

Hankie, mijn iMac van 400Mhz heeft de Jaguar goed verteerd. Ik kan jouw verhaal beamen.

De instalatie liep ook bij mij (3keer) vlekkeloos.

J-W

Als ik dit verhaal hoor wil ik mijn G4 omruilen voor een G3 :p  Niet dat ik niet tevreden ben over Jaguar maar jullie lijken me nog blijer dan ik toen ik jaguar had geinstalleerd. Ofwel ben ik het al vergeten en wil ik zo snel mogelijk phanter  ;)

[quote:post_uid0="hankie"]Overigens installeerde ik met de archief optie. Daarbij wordt je oude systeem onder 'previous systems' (een map die het systeem zelf aanmaakt) opgeslagen. Save and Clean. Het duurde 3 kwartier en verliep volkomen probleemloos.[/quote:post_uid0] Doet het nieuwe systeem iets met de map 'previous systems', m.a.w. haalt het nieuwe systeem hier informatie uit en moet deze map daar altijd blijven staan?

Als Jaguar goed loopt, kun je na een paar dagen testen gewoon de map met het previous system weggooien. Het nieuwe systeem gebruikt hier absoluut niets van! Mocht aangegeven worden dat je niet over de juiste privileges beschikt, kun je die aanpassen, even vanuit de terminal) of -als je hier weinig kaas van hebt gegeten- even vanuit OS9 de map weggooien.

BTW: een schone installatie-met of zonder archieffunctie- is uiteraard de enige juiste manier om 10.2 te installeren. -Zie eerdere posts-
Gelukkig wordt dit soort raad ter harte genomen!

Bert,

De 'previous system'-map bevat een sub-map 'previous system 1'. Hierin zitten een aantal oude versies van programma's, die met 10.2 ge-ipdate worden en een oude library. In totaal beslaat de map dik 1 Gb. Ik kan de hoofdmap verplaatsen, maar niet hernoemne. De submap, diue nu previous system 1 heet, kan ik wel hernoemen. Volgens mij kan het geen kwaad de map weg te gooien, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Ieemand die beter weet?

Sorry voor spelfoutjes!!!

Ik heb twee weken geleden Jaguar geinstalleerd en ik zit-op de problemen na die ik ondervond om een internetverbinding te maken-al even zolang glimlachend achter mijn I-Mac G3 Graphite 500 SE DV en heb de grootste moeite er achter vandaan te komen,ik heb nog wat scanwerk te doen met mijn Epson-scanner waarvoor ik terug moet naar Classic maar stel dat elk ogenblik weer uit,nieuwe driver voor m'n Epson en een nieuwe Photoshop versie en dan is Classic echt verledentijd ;)

Rob,

Over scan-classics gesproken. Ik zit met een heeele dure prachtige CanoScan FS4000US film-negatiefscanner. Op de Apple-site staat het apparaat echter in de 'Discontinued hardware-lijst' . Dit impliceert dat er GEEN OSX-driver voor uit komt. Is er al iemand die met Photoshop 7 en een oude driver toch in OSX heeft geimporteerd? Voorlopig is dat mijn enige minpuntje t.a.v. OSX, maar het is volledig aan Canon te wijten, die op mijn vraag of er nog een driver voor OSX komt, doodleuk antwoordde: NO OSX support in the future. En dat voor een apparaat dat als topmodel door Canon op dit moment verkocht wordt tegen een prijs van 1100 euro!!!

Er bestaat software  zie www.silverfast.com[url=http://www.silverfast.com]Lasersoft[/url].Zij maken commerciele software voor heel veel scanners,ook voor Canon maar nog niet(of nooit?) voor dit type.Je zou kunnen mailen naar hun om het te vragen of dat in het vat zit.Wie weet. Kost wel wat of je moet iemand weten... .

Vuescan ondersteunt heel veel scanners onder OSX. Ook Jaguar. Handige tip als je vuescan gebruikt: Geef aan dat Photoshop de tiff bestanden (uit vuescan) moet openen-via get info- en keurig wordt Photoshop opgestart zodra de scan klaar is. Zo gebruik je vuescan als een soort plug-in driver voor Photoshop. Werkt probleemloos. Het enige nadeel van vuescan: Die jongens komen elke 3 dagen zo'n beetje met een update uit! (Wel een grote betrokkenheid en werktlust!) Dus mocht je scanner nog niet door vuescan herkend worden, kijk gerust na een weekje nog eens...

Je zou het met Vuescan kunnen proberen te downloaden van [url=http://www.versiontracker.com]http://www.versiontracker.com[/url] de Nikon coolscans werken er uitstekend op.

Zojuist de laatste versie van Vuescan gedownload en SURPRISE het programma herkent inderdaad mijn CanoScan fs4000us. Ik ga effe verder uitproberen. Thnx for the advise Rob en Steve!!!

[quote:post_uid10="hankie"]Bert,

De 'previous system'-map bevat een sub-map 'previous system 1'. Hierin zitten een aantal oude versies van programma's, die met 10.2 ge-ipdate worden en een oude library. In totaal beslaat de map dik 1 Gb.

Volgens mij kan het geen kwaad de map weg te gooien, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Iemand die beter weet?[/quote:post_uid10]
[b:post_uid10][u:post_uid10]Let op![/u:post_uid10][/b:post_uid10]

Als je in het 'oude' systeem gegevens/programma's in de users/shared map had staan, dan zijn die met de update naar de 'previous system'-map verhuisd.

:D Ik werk met een imac 400mhz dvd en jaguar werkt super zeer stabiel en rustig moetnog wel even wennen tot zover alles gevonden zelfs de driver van superdisk.

[quote:post_uid0="JJmac"]Ik werk met een imac 400mhz dvd en jaguar werkt super[/quote:post_uid0] Hoe draaien de zwaardere games onder Jaguar op een G3, 400-600 Mhz. En heeft toevallig al iemand ervaring met Virtual PC op deze machines onder Jaguar, niet de games maar andere windhoos-software.

[quote:post_uid0="Bert"][quote:post_uid0="JJmac"]Ik werk met een imac 400mhz dvd en jaguar werkt super[/quote:post_uid0] Hoe draaien de zwaardere games onder Jaguar op een G3, 400-600 Mhz. En heeft toevallig al iemand ervaring met Virtual PC op deze machines onder Jaguar, niet de games maar andere windhoos-software.[/quote:post_uid0] Alleen al voor VPC bewaar ik een OS 9 partitie. In OS X is die niet vooruit te branden op een G3. De beeldopbouw komt uit de processor want de videokaart wordt door VPC niet ondersteund, las ik ergens maar weet niet meer waar.

update:
Waar gelezen? Hier.

[quote:post_uid0="hankie"]De 'previous system'-map bevat een sub-map 'previous system 1'. Hierin zitten een aantal oude versies van programma's, die met 10.2 ge-ipdate worden en een oude library. In totaal beslaat de map dik 1 Gb. Ik kan de hoofdmap verplaatsen, maar niet hernoemne. De submap, diue nu previous system 1 heet, kan ik wel hernoemen. Volgens mij kan het geen kwaad de map weg te gooien, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Ieemand die beter weet?[/quote:post_uid0] Je kunt de map na een aantal weken gewoon weg gooien... lees anders het installatie bericht op de site van [url=http://www.macworld.com/2002/10/features/install.html]MacWorld[/url], en lees dan vooral de laatste zin.

mk

Ik draai Jaguar nu bijna een week en het werkt echt geweldig op mijn iMac 350 Mhz met 384 mb RAM. Wat een verbetering!!! Het lijkt wel een andere computer, wat een snelheid en schoonheid.......

Alleen met internetverbinding (programmatuurupdate) heeft hij wel eens moeite, maar verder… Echt een aanrader! :smiley: