Jaguar

Kan ik jaguar installeren zonder dat ik Mac os 9 installeer?

TUURLIJK!!!! WIE ZOU ER NU TROUWENS NOG OS9 WILLEN INSTALEREN?  :D

Ik meen van wel, maar het is al weer even geleden dat ik Jaguar installeerde.... En ik had 9 nodig, maar dan op een andere partitie. Je kunt voor het installeren bepaalde dingen selecteren die je niet wilt installeren, mogelijk staat het daar tussen. Het kan ook best dat Classic automatisch geïnstalleerd wordt. Maar zodra ik 9 niet meer nodig heb (mijn oude leenbrandertje draait alleen op 9.0.4..)wis ik mijn partities met 9...

Ik zou het gewoon proberen zonder 9 te installeren, mocht het toch geïnstalleerd worden, dan kun je later altijd nog 9 verwijderen. :slight_smile:

Ah, MacAttack, je was me net voor.

Lijkt mij op dit ogenblik niet helemaal onverstandig om, indien je de schijfruimte hebt, os9 op een afzonderlijke partitie te installeren.

Als je vele forums erop naleest, zal je zien dat je handig gebruik kan maken van deze partitie, vooral als je geen unix-geek bent. Sommige bestanden op de osx-partitie laten zich zonder meer via os9 verwijderen, terwijl je ze in osx enkel weg krijgt via root-permissie enz. Os9 is een root-user op zichzelf wat dat betreft want van file-permissies trekt hij zich geen bal aan.

Door de verschillende problemen die ik al met jaguar gehad, spijt het me zeker niet dat ik zo'n 3gb voor os9 gereserveerd heb, … totdat osx ècht volwassen wordt (eens bv. de prefs niet onthouden weg is, instellingen die automatisch wijzigen naar 'default'waarden uitgebugged is, filepermissions onveranderd blijven, …) dan kan je nog altijd os9-partitie herformateren en als een afzonderlijke data-partitie gebruiken. Die ruimte die je er nù voor reserveert, is sowieso niet verloren.

davedive

Eeuh Mac Attack wat dacht je van iemand die DTP-er is en niet zonder QuarkXPress mag werken?? :(  Of photoshop 6 en Illustrator 9 nog heeft? :(  :angry:

[quote:post_uid0="davedive"]Lijkt mij op dit ogenblik niet helemaal onverstandig om, indien je de schijfruimte hebt, os9 op een afzonderlijke partitie te installeren.[/quote:post_uid0] Baat het niet dan schaadt het niet.

Je kunt zo'n OS9 ook nog aardig afslanken.Neemt nog minder plaats in.

[quote:post_uid0="MacMickey"]Eeuh Mac Attack wat dacht je van iemand die DTP-er is en niet zonder QuarkXPress mag werken?? :( Of photoshop 6 en Illustrator 9 nog heeft? :( :angry:[/quote:post_uid0] Met die gebruikers heb ik echt te doen. Ik gun iedere Macgebruiker Os X.

Ik ben geen DTP'er maar ik heb teveel slechte verhalen gehoord over XPress. Arrogante houding van het bedrijf en zo. Ik begrijp dat er toch wel veel over aan het stappen zijn naar InDesign?

Over QuarkXpress gesproken. Heeft er iemand al iets gehoord of gelezen of er al een versie voor osx in de maak is???

Wat een simpel berichtje al niet losmaakt!

Ja Jonnie, ze 'schijnen' er mee bezig te zijn.... Het zou ook niet zo slim zijn van ze, als ze nog langer zouden wachten.... Straks zit iedereen bij Adobe.... :)  :p  ;)

Ik had het al gehoord. Eind 2002 staat ie gepland. Kan niet wachten tot ie er is!!! :) Ik zou nooit overstappen naar InDesign.

Nee? Waarom niet?

[quote:post_uid11="tiny"][quote:post_uid11="MacMickey"]Eeuh Mac Attack wat dacht je van iemand die DTP-er is en niet zonder QuarkXPress mag werken?? :( Of photoshop 6 en Illustrator 9 nog heeft? :( :angry:[/quote:post_uid11] Met die gebruikers heb ik echt te doen. Ik gun iedere Macgebruiker Os X.

Ik ben geen DTP'er maar ik heb teveel slechte verhalen gehoord over XPress. Arrogante houding van het bedrijf en zo. Ik begrijp dat er toch wel veel over aan het stappen zijn naar InDesign?[/quote:post_uid11]

Als Grafisch bedrijf geheel overstappen naar X is helaas (nu nog) onmogelijk… juist omdat de meeste bestanden in Xpress, Illu 9 en Photoshop 6 worden aangeleverd. Heb nu nog maar 1x meegemaakt dat iemand het in Indesign aanleverde. Dus dat overstappen (naar Indesign en naar X) valt nogal tegen.  Ja, ik zou ook liever in X werken.  Maar dat betekent niet dat je met me te doen moet hebben!

[quote:post_uid9]Ja Jonnie, ze 'schijnen' er mee bezig te zijn.... Het zou ook niet zo slim zijn van ze, als ze nog langer zouden wachten.... Straks zit iedereen bij Adobe....   [/quote:post_uid9]

Dat zeggen ze al meer dan 2 jaar dus iedereen zit al bij Adobe.
Volgens MacFan laat inDesign de mensen Quark alle hoeken van de kamer zien. En inDesign is er ook voor OS X! Dus ben benieuwd waarom je niet voor inDesign kiest Jonnie??

Dennis