jammen - in jam

Weet iemand hier hoe roxio jam werkt. Ik geloof dat je je muziek kan mixen, zoals iTunes aan doet aan het begin en eind. Maar kan iemand me nog wat tips vertellen??

Dennis

In de macfan van deze maand staat een recentie en beschrijving van de mogelijkheden van Jam in combinatie met Toast.

Ik heb jaren in OS9 met Jam (tot versie 2.6.2) gewerkt. Toen was het een betrouwbaar en snel te gebruiken programma. Onder OSX is alleen de versie 5.0.1 betrouwbaar. In versie 5.0 kon je niet eens regions branden. Dan liep alles muurvast. Het grootste nadeel van versie 5.0.1 blijf ik echter vinden, dat voor het branden begint, eerst een diskimage moet worden aangemaakt. Pas daarna wordt Toast gestart en kan het eigenlijke branden beginnen. Er is tot op heden echter geen professioneel OSX alternatief voor audio cd's branden. Ik hoop dat op korte termijn Masterlist of WaveBurner voor OSX wordt uitgebracht. Kortom: het werkt allemaal wél nu, maar het kost onnodig veel tijd.

Heb gelijk een macfan gehaald. Meestal doe ik dat al aan het begin van de maand, maar toen lagen ze nog niet in de winkel. Kan kloppen want het was toen pas de 28e. De rest van de dagen moest ik werken  :( Wel jammer dat er eerst een disk image van moet worden gemaakt, maar dat kost toch niet zoveel tijd?? Maar nog bedank voor je post.

Dennis

Jam was in de oude versie een uitstekend programma om audio cd-tjes te maken; volledig volgens de standaard, en met mogelijkheden om start/stop punten van tracks te verlegen, crossfades te maken en meer. Kortom Jam was veel geschikter als de audio-cd optie in Toast. De X-versie is een enorme stap terug; het programma is niet meer echt "stand alone" (heeft Toast nodig) en de weg tot branden is zeer omslachtig. Nee, het wordt wat OS X betreft zoeken naar alternatieven. (Voorlopig zit je voor veel audiowerk nog aan OS 9 vast, dus kan het nog met de oude versie)

Eeuh sorry guys...maaruh cd's branden in iTunes 3 is dat dan geen optie..je kan daar ook de tracks beheren in je afspeelijst en dan naar cd knallen. Of is de kwaliteit te slecht?

MacMickey: De brandmogelijkheden van iTunes zijn nog minder dan die van Toast! Je kunt alleen kiezen om van je bestaande mp3's OF een audio cd OF een mp3 cd te maken. Een professioneel audio-brandprogramma moet alle veel voorkomende bestanden kunnen branden. Dus AIFF, Sounddesigner, WAV, MP3 etc. Bovendien moet het programma ook regions (delen) uit zo'n bestand kunnen lezen en branden, 100% compatibele cd's volgens het red book kunnen maken, een PQ-lijst kunnen uitprinten (nodig als je een master maakt voor de fabriek) en ga zo maar door. De snelheid van het uiteindelijke branden is heel belangrijk. Een klant moet zo snel mogelijk na een productiedag de cd of dvd mee naar huis kunnen nemen. Hij staat er tenslotte op te wachten!