java/html

Ik ben ontwerper en samen met mijn webbouwer bezig aan een site. Hij werkt op PC, ik godzijdank niet. Toch zijn we tot de conclusie gekomen dat heel veel Java-scripts, HTML/DHTML etc op een mac nog steeds niet werken, terwijl ze dit op &*$%##-PC wel doen. Apple pretendeert toch goede machines voor online activiteiten te hebben? Kan iemand me uitleggen hoe dit zit?

Ik denk dat je het niet helemaal goed bekijkt. Op de PC test je waarschijnlijk met IE. MS heeft gezorgd dat je hiermee heel leuk kunt DHTML-en. Maar groot deel van de functies is MS specifiek en werkt dus op geen enkele andere browser.

Als je echt netjes wilt ontwikkelen moet je voor de grootste gemene deler ontwikkelen. Je netjes aan de W3C standaarden houden en je website/app testen in verschillende browsers. Als je dat doet is de Mac een heel goed ontwikkel platform…

Just my 2 cents…

Greets
Tristan

Ow trouwens dacht net nog even aan een leuke vergelijking... Microsoft zegt toch een goed desktop OS te hebben. Waarom kan ik mijn Obj-C/Cocoa apps er dan niet opdraaien?!? Het gaat allemaal om vendor lock in. Probeer daarom altijd zoveel mogelijk met standaarden te werken...

Is het dan mogelijk om in HTML iets te animeren? Meestal werkt er wel iets inSafari maar de helf niet en er blijven altijd haken en ogen aan zitten

Je kunt wel DHTML blijven gebruiken alleen je moet even de compatibility van de meest gangbare browsers bekijken. Als ik me goed herinner heeft w3schools.com DHTML tutors en geeft het compatibility aan. Ook heeft Apple info online staan op hun developer site: developer.apple.com zoek daar eens op DHTML. Mocht wat je wilt doen niet haalbaar zijn met DHTML kun je ook naar andere technieken kijken zoals Java applets, Flash, etc. etc. ligt eigenlijk geheel aan wat je wilt doen...

Greets
Tristan

Veel van de gebruikte javascripts zijn dan geen javascripts, maar bij elkaar geraapte meuk die platform afhankelijk is. En ja, de implementatie van javascript (en de bijbehorende DOM) is nogal wankel in de verschillende browsers.

Als je echt met javascript wilt gaan werken moet je je maar eens verdiepen in de website van Peter Paul Koch, een autoriteit op dit gebied: http://www.quirksmode.org/

dreamweaver 2004 mx heeft een tool om je html te laten controleren op een aantal webbrowsers. het laat zien welke browsers je scripts niet kan vertonen of problemen kan verwachten. verder blijft het uitzoeken wat op welke browser niet en wat wel werkt. als laatste redmiddel kan je een browsercheck aan het begin van de pagina doen en de interactieve content splitsen naar browser.

succes ermee!

daan.