Je eigen DNS aanzetten lost veel chello zut op!

Zojuist lag de DNS van chello er weer eens uit. Dit merk je aan dat nieuwe website niet gevonden kunnen worden. Recent bezocht sites worden nog goed geladen, maar domeinnamen die niet pas nog vertaalt zijn in ip-adressen, bliven onbereikbaar. Vanavond was het weer zover.

Op mijn linuxdoos heb ik altijd een caching dns met bind (named) aan staan. Om Domein/Ip info langs een zo kort mogelijke weg te laten gaan. In een portscan had ik op mijn iBook al eerder poort 53 open zien staan en dacht dat de DNS wel eens standaart aan kon staan in Jaguar. En jawel, ik heb in de netwerkinstellingen ‘localhost’ toegevoegd boven die ip-adressen van chello dns-servers. Nieuwe site zijn direct weer actief!

Werken de dns servers bij jullie wel dan kun je controleren of deze truck werkt door in Netwerk Utillity onder het tabblad lookup ‘www.macosx.nl’ in te vullen (use Dig moet uit staan). Je krijgt dan de server/adress met de domeinvermelding te zien en het adres waarnaar het domein verwijst:

[i:3de3f86235]Lookup has started …

Server: localhost
Address: 127.0.0.1

Name: www.macosx.nl
Address: 217.67.233.250[/i:3de3f86235]

Dat is nog eens de kracht van unix, en niet eens moeilijk om te doen. Ik hoop dat dit bij iedereen even effectief werkt als bij mij. Wie weet kennen jullie nog meer slimmigheidjes. Ik hoor het graag.

Je kan in dit soort gevallen probleemloos ook gewoon de DNS servers van bijvoorbeeld XS4ALL gebruiken.

[code:1:d6ea665ca2]194.109.6.66
194.109.9.99[/code:1:d6ea665ca2]

...of die van Casema, staan ook wagenwijd open: 195.96.96.97 en 195.96.96.33

Zeker, je kan ze allemaal vernoemen maar zet localhost bovenaan een request op je eigen netwerk gaat sneller dan bij een dns die duizenden aanvragen per seconde moet beantwoorden. Localhost kan niet als enige worden ingevuld, je hebt die van je (of elke willekeurige) provider wel nodig. Elke eerste keer dat een domein word aangevraagd moet je het toch bij de groete jongens op internet zoeken. Daarna is de info supersnel toegankelijk op je lokale netje.