Ik heb onlangs ontdekt dat je een eigen website kan maken en die vanaf je mac laten draaien dus je mac gebruiken als webserver.
Leuk, maar ik heb eens geprobeerd. Ik heb een indexaangemaakt en een link opgezet naar een klein filmpje, maar iemand anders kan de pagina niet bekijken (pagina niet gevonden ....). Ik kan hem wel bekijken op men pa z'n pc (lokaal netwerk).
Hoe komt dit? Het zou wel tof zijn dan heb je in feite je eigen webserver, niet!
Bekijken vanaf het lokaal netwerk werkt, maar vanaf internet niet?
Dan moet je in je router (ik neem aan dat je die hebt) een virtual server instelling maken. Je moet poort 80 naar het ip van jouw mac forwarden. Dan moet het werken!
Hoe doe je dit dan precies? Ik weet daar namelijk niet zoveel van. En is het dan enkel naar dat adres die je ingeeft. Men kan niet in je computer inbreken ofzo?
Zelf heb ik dit ook geprobeert het laatst.
Je moet er ten eerste voor zorgen dat je mac die als server draait, een vast IP-adres heeft.
Dan moet je gaan naar dynDNS, daar een (gratis) account aanmaken, en dyndns updater downloaden.
Dan kan je je eigen mac koppelen aan een adres als rubenwinters.dyndns.org
Werkt best wel snel eigelijk!
In [url=http://fabianlarridon.blogspot.com/2005/11/bittorrent-handleiding.html]deze[/url] handleiding die ik geschreven heb voor BitTorrent staat uitleg hoe je poorten moet openzetten en forwarden.
[quote:669ccbaf3f="DEform"]Je moet er ten eerste voor zorgen dat je mac die als server draait, een vast IP-adres heeft.[/quote:669ccbaf3f]
Je hele verbinding (het modem of de router) moet een vast extern IP-adres hebben. Het is ook wel handig om in de router op te geven dat de Mac een vast (niet-dynamisch) lokaal IP-adres moet krijgen, want anders is er kans dat het verandert elke keer dat je de computer aanzet. Hoe dit moet hangt af van welke router je gebruikt, maar als er een handleiding bijzit zal die uitkomst kunnen bieden :)
Als je dan in de router een adres opgeeft, moet je ook de Mac zelf nog vertellen wat dat lokale adres is, via Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Toon: Ingebouwd Ethernet -> Configureer IPv4: Handmatig -> adres(sen) invoeren.
[quote:669ccbaf3f=“DEform”]Dan moet je gaan naar dynDNS, daar een (gratis) account aanmaken, en dyndns updater downloaden.[/quote:669ccbaf3f]
Dit is niet helemaal noodzakelijk. Als je internetprovider je al een domein laat aanmaken hoef je niks met dan dyndns te doen — bij XS4ALL bijvoorbeeld kun je een adres als “mijnadres.xs4all.nl” aanmaken voor je ADSL-verbinding (als je die hebt, natuurlijk). Heb je zo’n mogelijkheid niet, dan kun je ook gewoon mensen verwijzen naar het IP-adres van je verbinding. Dat is wel niet zo makkelijk te onthouden, maar als je links mailt of zo maakt dat ook weer niet echt uit.
[quote:18872a35e1="Jakko Westerbeke"]... kun je ook gewoon mensen verwijzen naar het IP-adres van je verbinding. Dat is wel niet zo makkelijk te onthouden, maar als je links mailt of zo maakt dat ook weer niet echt uit.[/quote:18872a35e1]
Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in België heb je geen vast IP adres, telkens je dus op Internet gaat krijg je een ander IP (dus telkens als je connectie van de router met Internet vernieuwd wordt).
Zelf heb ik dit ook geprobeert het laatst.
Je moet er ten eerste voor zorgen dat je mac die als server draait, een vast IP-adres heeft.
Dan moet je gaan naar dynDNS, daar een (gratis) account aanmaken, en dyndns updater downloaden.
Dan kan je je eigen mac koppelen aan een adres als rubenwinters.dyndns.org
Werkt best wel snel eigelijk![/quote:c40cd862fb]
waar is dat dyndns updater dan voor? je kan je IP namelijk zonder die update vastleggen, ik zie niet in waarom dan die software nog downloaden.
iNiels, omdat in België je IP af en toe verandert, zonder dat je connectie daarom verbroken wordt. Die updater gaat om de x tijd je ip adres publishen naar de website, zodat je dyndns steeds naar het correcte ip-adres verwijst, en je website dus altijd up is.
Heb zelf al een tijdje mijn eigen webserver lopen. Idd ook met dyndns (altijd nog makkelijker dan ip-nummer, en op zich maakt het je site ook wat persoonlijker). Apache configrureren is erg makkelijk. Als je ook php, mysql en dat soort spul wilt configureren is dat ook erg makkelijk.
In principe staat alles dat je wilt weten hier:
als je nog vragen hebt kun je ze zeker weten vinden op het forum daar, of je kan een search doen op macosxhints.com, daar heb je een antwoord op elke vraag over webservers etc.
port forwarden kan als je airport hebt gewoon met gui, nix ingewikkelds in de terminal.
Als je het nooit eerder hebt gedaan zijn het zeker een leuk aantal uurtjes spelen met je systeem.
btw. ik weet niet zoveel van security van systemen, heb het zelf maar wel zo gefixed dat mensen de login moeten weten en het is https (ssl certificate enzo), en heb verder gewoon firewall lopen natuurlijk en check wel regelmatig de logfiles. Voor meer security kan je Brickhouse checken en iets als ettercap ofzo. Voor mysql moet je ervoor zorgen dat je alle stappen volgt die Marc Liyanage op de site heeft (dus vergeet niet root password en users etc).
Ik deed het met mijn ip adres en dynDNS maar toen kwam ik op de pagina van onze LiveBox... Hoe kan ik dat veranderen ofzo? Want ik moet soms grote bestanden uploaden...
extern ip geforward naar intern ip?
port 80 enzo
is livebox een modem van wannedoo btw?
dnsupdater gezet op Interface external?
btw: voor grote bestanden is webdav of gewoon ftp misschien ook wel een optie. (al is webdav geloof ik nog niet helemaal save, maar kan zijn dat dat tegenwoordig wel is).
[quote:0c864145af="skeetone"]extern ip geforward naar intern ip?
port 80 enzo
is livebox een modem van wannedoo btw?
dnsupdater gezet op Interface external?
btw: voor grote bestanden is webdav of gewoon ftp misschien ook wel een optie. (al is webdav geloof ik nog niet helemaal save, maar kan zijn dat dat tegenwoordig wel is).[/quote:0c864145af]
Ja is van wanadoo volgens mij wel en wat is webdav?
shared internet folder waar je kan uploaden en van downloaden....dus je moet er wel voor zorgen dat er een inlognaam en password voor is die alleen jij weet en evt. nog users aanmaken voor vrienden die het willen gebruiken.
portforwarden betekend alleen maar dat inkomend verkeer automatisch door wordt gezonden naar een bepaalde computer...als je vader de modem in wil kan hij dat gewoon in de browser doen zonder problemen.
Enige is dat als je vader een ander computer gebruikt hij niet ook een webserver kan runnen, verder zal hij er nix van merken.
[quote:fa8ad255d7="larridon"]Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in België heb je geen vast IP adres[/quote:fa8ad255d7]
Ik weet ook niet hoe het bij andere Nederlandse providers gaat, maar bij XS4ALL heb je een vast IP-adres bij een ADSL-verbinding, en je kunt je lokale netwerk dus bereiken via dat adres, of via geloof ik <ip-adres zonder puntjes>.xs4all.nl (is je adres 12.345.678.90 dan kom je er via 12-345-678-90.xs4all.nl — of was het nou 12_345_567_90.xs4all.nl?). Dat eerste deel kun je dan weer vervangen door een naam van je eigen keuze, maar dat is geloof ik functionaliteit die andere providers niet bieden.
Met inbelverbindingen krijg (kreeg?) je wel een tijdelijk adres, trouwens.