'Je hebt de computer uitgezet vanwege een probleem'

Kun je eens je locatie services uitzetten, alle externe devices (op toetsenbord en muis na) loskoppelen en dan eens 2x herstarten?

Gedaan en helaas geen verschil. Ik heb de locatievoorzieningen uitgeschakeld, daarna de computer uitgezet. Vervolgens de externe SSD, luidsprekers, ethernetkabel en USB-C losgekoppeld. Meerdere keren herstart (vijf a zes keer), maar steeds weer die melding.

Overigens, de twee crashrapporten (bluetoothd) in Console zijn van NA het begin van de meldingen. Zou het echt met bluetooth te maken hebben?

Daar lijkt het wel op, maar het kan ook liggen aan een van de macOS bibliotheken, die daarvoor aangesproken worden. Daarom lijkt het me het handigst dat je vanuit recovery mode gewoon macOS nogmaals installeerd over de oude versie heen. Dan heb je daarna nog dezelfde instellingen en ook ben je geen data kwijt. Toch dien je voor de zekerheid wel van tevoren even een goede backup te maken.

Hmmm… er zal niets anders op zitten. Laat ik dit maar proberen, dan heb ik alles gedaan wat ik kan doen.

De externe SSD is aangesloten als Time Machine-apparaat. Die maakt dus elk uur een reservekopie. Ik neem aan dat dit volstaat.

Wat ben ik hierna wel kwijt?

Niets, als je gewoon de stappen volgt die Apple aangeeft.

Geloof het of niet, maar na herinstallatie blijft de melding gewoon komen. De twee crashrapporten in Console staan er ook nog steeds.

Wat kan ik nog doen? Ik word er radeloos van. Het ene moment is er niets aan de hand. En dan ineens krijg ik elke keer bij het inloggen een foutmelding. Ik kom er gewoon niet meer vanaf.

Het lijkt mij alsof er ofwel iets grondig mis is. Dat lijkt me sterk, aangezien deze Mac twee jaar oud is. Of het gaat om iets heel specifieks wat we allebei (nog) niet zien.

EDIT: Hier en daar lees ik over inloggen als andere gebruiker. Dus ik heb de gastaccount ingeschakeld en daarmee een paar keer getest. Maar ook hier komt na het inloggen de melding.

Lotgenoten:

Ik lees dit topic nu pas voor de 1e keer. Ik heb nl. ook sinds een paar dagen hetzelfde probleem.
Misschien een foutje in de laatste update?

Dat had TS al gedaan (zie openingspost)

En Onyx?

Daar ben ik weer. Even een paar opmerkingen.

Er zijn twee nieuwe crashrapporten bijgekomen, naast de twee ‘bluetoothd’. De één heet ‘accountsd’ en de ander ‘UsageTrackingAgent’. Dit was na herinstallatie van macOS. Wil iemand de crashrapporten zien?

@TheBigZ Herstarten in veilige modus heb ik inderdaad geprobeerd. Ik lees dat dit voor meerdere mensen de oplossing is, in de thread waar je naar linkt. In veilige modus krijg ik de melding niet, daarna in normale modus wel weer. Misschien doe ik iets verkeerd bij het verlaten van de veilige modus?

OnyX heb ik in het verleden gebruikt, dus dat ken ik wel. Ik zal dit zo eens installeren en aan het werk zetten. Maar ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat zulke software een probleem oplost.

@Corbr Het probleem trad op vóór het updaten naar 12.1. Het installeren van die update veranderde helaas niets. Heb jij hetzelfde probleem als ik? En staan er crashrapporten in Console bij jou?

De foutmelding na het inloggen is weg, en de crashrapporten in Console ook!

En dat alleen maar door OnyX te installeren en onderhoud uit te voeren. Wie had dat nu gedacht? Ik sta perplex! Helaas zullen we niet weten waar het nu aan lag.

@TheBigZ Bedankt! Natuurlijk hou ik het wel in de gaten. Dit lijkt te mooi om waar te zijn. Maar voor nu ben ik ontiegelijk blij!

@Night Bedankt voor het blijven meedenken! Zoals je misschien hebt gemerkt, ben ik geen techneut. Ik waardeer je geduld met mij!

Hopelijk is de foutmelding nu definitief weg! Zo niet, dan laat ik weer van me horen!

1 like

Ik krijg idd. precies dezelfde melding. Na de gebruikelijke wachttijd gaat hij wel door met opstarten. Waar vind ik het crash report?

Na het openen van systeemvoorkeuren / opstartschijf / macintosh HD gegevenssysteem mac 12.1, herstart is de melding bij mij verdwenen. Ik heb de computer een paar maal aan en uitgezet. Ik zal het voorlopig wel in de gaten houden.

Vaag inderdaad, aangezien onyx dezelfde onderhoudstaken uitvoert als macos. Maar top dat het is opgelost :+1:

Ik heb precies het zelfde probleem, in de safe mode geen melding na inloggen, tijdens normaal inloggen wel, heb tot 2x toe n volledige clean install gedaan, want alleen macos opnieuw installeren hielp niet, na beide keren was het probleem voor 2 weken weg, daarna kwam de melding weer. Ik ga nu onyX proberen… hoop dat het helpt

Het probleem is verholpen, heel wat makkelijker dan een clean install… nu maar hopen dat de melding niet meer terugkomt. Toch wel erg benieuwd waardoor de melding steeds terug komt.

Goed zo! :slight_smile: