jorugu heeft 'n iMac

Vrijdagavond begaf m'n pc het volkomen, ik heb meer dan 3 uur naar het windows opstart scherm zitten kijken, en het ding toen maar uitgezet. Zaterdag m'n bankrekening gechecked, naar de winkel gereden, en een iMac g5 20" gekocht. Direct uitgepakt thuis, een tijdje gekwijld bij het zien van het scherm, en toen bleek dat alles werkte meteen de recovery cd's erin gedaan en de harde schijf verdeeld in 3 stukken. Mischien ben ik paranoid...

OSX bevalt uitstekend, ik zit nu op mn werk aan de windows terminal, en ik zit nu al aan de foute kant van de venstertjes om ze te sluiten. Het went in elk geval heel snel, en tot nu toe ben ik meer dan tevreden. De windows programma’s die ik gebruikte heb ik inmiddels grotendeels vervangen, en ik ga vanavond m’n pc proberen te reanimeren zodat ik m’n muziekjes en films etc over kan zetten. Gelukkig had ik die ook gepartitioneerd :innocent:

In elk geval werkt alles als een zonnetje! Binnenkort wat extra RAM bestellen, Ik kan MS Office 2004 pro for mac voor een prikje kopen via school, en dan ben ik klaar.

Zo, kan ik in elk geval m’n forum onderschrift aan gaan passen :apple:

edit: dit alles naar aanleiding van mijn eerdere topic: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=51942

Welkom zou ik zeggen. Waarom zou je die PC nog proberen te herstellen?

[quote:90f0c07717="MacAttack"]Welkom zou ik zeggen. Waarom zou je die PC nog proberen te herstellen?[/quote:90f0c07717]

omdat er 170 gig anime, films en muziek op staan die ik nog over moet zetten :wink:

tip, bij mij helpt dreigen met een schoen of honkbalknuppel altijd als mijne PC niet wil starten, en anders binnenin de stekkertjes van de kast lostrekken en met een schroevendraaier aan die contactjes peuteren (niet aan de van de ledjes of de beeper, en dan wil hij meestal wil in gang. Zijn raar beesten die windows bakken.

[quote:69618a93fc="jorugu"]Vrijdagavond begaf m'n pc het volkomen, ik heb meer dan 3 uur naar het windows opstart scherm zitten kijken...[/quote:69618a93fc] Oeoeoe, wat een marteling! [img:69618a93fc]https://www.hvcc.edu/compserv/wos/images/winscreen.gif[/img:69618a93fc] Daar drie uur naar moeten kijken... Gefeliciteerd met je iMac! Ik raad je alleen af om te partitioneren. Eén partitie en een externe HD voor backups is genoeg. Je partitie zou maar eens te krap worden, daar sta je dan.

gefeliciteerd!! :lol:

Ik wil ook zo’n bankrekening

Gefeliciteerd met een prachtmachine!!!

Alleen die partities… ik begrijp niet waarom mensen dit nog doen. Het is slechts een virtuele verdeling. Als je schijf crashed dan is al de info op die schijf verloren. Het is zeker NIET zo dat een partitie apart kan crashen zodat de anderen gespaard blijven.
Partitioneren heeft dus afbsoluut geen enkel nut. Het kan voor sommige mensen handig zijn om een systeemschijf te hebben en een andere partitie voor documenten. Ik heb dit gehad maar het werkt alleen maar verwarrender.

[quote:636433cf0d="MacBjorn"]Gefeliciteerd met een prachtmachine!!!

Alleen die partities… ik begrijp niet waarom mensen dit nog doen. Het is slechts een virtuele verdeling. Als je schijf crashed dan is al de info op die schijf verloren. Het is zeker NIET zo dat een partitie apart kan crashen zodat de anderen gespaard blijven.
Partitioneren heeft dus afbsoluut geen enkel nut. Het kan voor sommige mensen handig zijn om een systeemschijf te hebben en een andere partitie voor documenten. Ik heb dit gehad maar het werkt alleen maar verwarrender.[/quote:636433cf0d]

Nou, daar ben ik het dus helemaal mee oneens. Allereerst kan een volume corrupt raken. Dit gebeurde mij onlangs nog met OS X Tiger, journalized en al ten onder. Ook kan je systeem en bestanden scheiden, hetgeen niet alleen overzichterlijker kan werken, maar ook toestaat dat je je systeemschijf wist. Archive & Install met OS X kan ook nog problemen veroorzaken. Wis & installeer is met meerdere partities totaal geen probleem. Als je OS X scheidt van OS 9 (voor de OS 9 gebruikers) is OS 9 een stuk rapper, OS X zet immers zo’n 200 000 files op je schijf. Ook ga je fragmentatie tegen door bestanden apart te houden.
Met andere woorden: partitioneren kan best handig zijn. Er is ooit een persoon geweest die claimde dat het nog trager was ook. Uit mijn metingen blijkt dat ook OS X sneller werkt op een eigen 40 GB partitie i.p.v bij mijn rotzooi op mijn 120 of 200 GB schijf.

De enige reden waarom het verwarrend kan werken is omdat ze in OS X de boel nogal gecompliceerd hebben: één Desktop Folder i.p.v elke schijf een eigen desktop (gewoonweg idioot), en nog een gefixte plaats voor documenten e.d. ook, je ‘home’ map. Nog idioter, maar goed, er zullen wel mensen zijn die dit ‘handig’ vinden.

Partities op een microsoftbak kan aan te raden zijn: een filsystem (zoals Fat16, fat32, NTFS) neemt ruimte in. Sommige filesystems verspillen dan ruimte bij grote schijven. Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar ik dacht dat Fat32 veel ruimte verspeeld bij parties groter dan een gieg of 60. Daarom kan meerdere parties handig zijn, zodat je uiteindelijk meer 'schijf' overhoudt.. Ik zie het nut er ook niet van in... ik ken personen met tig parties. In ieder geval veel plezier met je mac! (en het redden van je data van je windowsbak)

Bedankt :)

vogel: Erg he? Ik heb behoorlijk staan schelden.

Over partities: Ik merk nu al dat OSX sneller dingen installeert. het lijkt erop dat het na elke installatie je HD defragmenteerd, en dat gaat op een kleinere partitie nou eenmaal sneller dan op een grote. Ik heb 50 gig vrijgehouden voor OSX en alle programma’s, en gebruik de overige 200 gig puur als opslag: daar installeer ik dus ook niks op. Daarnaast is het mogelijk dat m’n opstartpartitie vernaggelt word, maar ik - omdat ik partities heb - de rest van mijn documenten niet verdwijnen na een format. Maar dat is mischien weer m’n Windows achtergrond.

mvdberg: Ik weet niet of het ruimte kost om grote partities te maken, maar ik weet wel dat de schijf trager word omdat hij door veel meer sectoren moet zoeken om de juiste te vinden… vandaar de 60g partities.

50 Gig is betrekkelijk weinig voor een systeemschijf. Als je bekijkt dat FCP studio alleen al 45 Gig is en Apple heeft er nog al een handje van vele zaken zoals templates, loops e.d onder te brengen in je bibliotheek.

Na een jaar OSX zit je systeem al aardig vol

Inderdaad, die bibliotheken zijn nogal gebonden aan de programma's. Verplaats je dus je GarageBand bieb naar een andere partitie, dan begint je Mac te piepen. Het is misschien klote nu je dit alles al gedaan hebt, maar maak er in godsnaam één geheel van. Nu kan het nog, want je schijf is nog betrekkelijk leeg, neem ik aan. Van partities ga je vroeg of laat spijt krijgen. En vergeet je Windows achtergrond. Die komt alleen van pas als je weer achter een PC zit.

45g voor een programma vind ik offensive :P

Het kost een paar gig, maar dan heb je ook wat. 8)

jorugu weet genoeg en eh, maakt z'n partitie wel weer groter :oops: zucht, haha. nou ja, backup heb ik zowieso wel op m'n pc staan i guess.

en even totaal off-topic: vogel is tof 8)

edit

vogel helpt waar ie kan. Daar is dit forum voor. Enne, wij danken u. :)

en heb je ja data kunnen overzetten?

[quote:0cbb9467a2="jorugu"]Vrijdagavond begaf m'n pc het volkomen, ik heb meer dan 3 uur naar het windows opstart scherm zitten kijken, en het ding toen maar uitgezet. Zaterdag m'n bankrekening gechecked, naar de winkel gereden, en een iMac g5 20" gekocht. [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=51942[/url][/quote:0cbb9467a2]

Je zal wel iets fout hebben gedaan. Altijd makkelijk om Windows af te schilderen als slecht. Waarom heb je niet even opgestart in veilige modus oid?

Hoop dat dit nog niet gezegd is: heb niet genoeg tijd om alles te lezen :D Kan je de HD van je pc niet in een extern case steken?