JPG's opslaan met voorvertoning

Een hele simpele, maar toch ingewikkelde vraag.

Ik ben al een paar dagen bezig om een oplossing te vinden maar het lukt nog niet erg.

De situatie:
Ik heb een directory-structuur met meer dan 3000 foto’s in submappen bijv:

Foto’s 2005 - Januari - Tuin , etc. Gesorteerd op datum.

Het probleem: Bij al deze Jpegs ontbreekt de ‘preview’ die door photoshop opgeslagen wordt. Hoe kan ik nu zonder al die mappen door te moeten spitten, dmv ‘Actions in photoshop’, of misschien met Automator icm Spotlight mijn computer automatisch alle foto’s in de Afbeeldingen map ‘taggen’ en ‘de preview’ opslaan.

Extra moeilijkheid: ik wil wel van alle foto’s de orginele aanmaakdatum bewaren, zodat ik dat altijd nog kan terug vinden.

Ik wil dit doen zodat ik tijdens het browsen door m’n foto collectie niet steeds op de vertraging hoef te wachten van het steeds opnieuw opbouwen van de previews voor mijn files.

Bij voorbaat dank!!

Probeer eens het volgende vanuit je Terminal: sips -i path/to/your/picture.jpg Dit voegt een icon (preview) toe aan je file, maar helaas het veranderd ook je aanmaak/bewerkingsdatum. Mocht dit toch afdoende werken, kan je de boel middels Applescript automatiseren met het 'do shell script' commando.

Erik

[quote:a8db9ea804="Erik Koldenhof"]Probeer eens het volgende vanuit je Terminal: sips -i path/to/your/picture.jpg Dit voegt een icon (preview) toe aan je file, maar helaas het veranderd ook je aanmaak/bewerkingsdatum. Mocht dit toch afdoende werken, kan je de boel middels Applescript automatiseren met het 'do shell script' commando.

Erik[/quote:a8db9ea804]

Werkt dat ook met subfolders?

Ik heb in Photoshop CS 2 een leuke nieuwe functie gevonden: ‘image processor’ maar die pakt alleen een folder an sich, niet de subdirectory’s.

De bewerkingsdatum van het bestand veranderd sowieso, denk ik. Maar in de meta-data blijft de aanmaak datum bewaard. Dus dat mag voor spotlight geen probleem zijn.

Ja hoor, dat werkt uiteraard ook op subfolders. Dat is een kwestie van applescripting. Ik dacht dat Apple zelfs bij 'Essential subroutines' op de applescript website (www.apple.com/applescript) voorbeelden had staan van dit soort scripts, maar sinds de komst van Tiger, is dat gedeelte foetsie.

Verwijderd

[quote:2486f92524="Martiniman"]Met Graphic Converter bos ik regelmatig mij hele fotoschijf door om iconen toe te voegen. 10000 stuks geen probleem. Afmetingen zijn zelf in te stellen, soort icoon, jpeg-compressed of pict (de eerste vergroot de boel niet al te veel). Ik zelf pak lekkere grote previews, 200x200 wat ongeveer 30kb/bestand kost.. Echt fijn werken daarna. O ja, om alles hetzelfde te krijgen, kan Graphic converter ook bestaande iconen en previews vervangen of zelfs van hele mappen alle resources/previews verwijderen (voor web-publishing bijvoorbeeld). GC laat ook de bewerkingsdata intact, of neemt hem op in je bestandsnaam.[/quote:2486f92524]

Bedankt voor de tip, dat ga ik eens proberen. Terminal blijft voor mij toch een erg ingewikkeld iets…

Het is me gelukt, Je selecteert met de bestanden browser alle mapen.

Drukt op de knop ‘Other’ en daar staat bij ‘Create Preview’, en dan pakt hij automatisch ook de submappen.

Dit scheelt me dagen werk!!!