Juist gebruik cocktail?

ik heb zojuist gelezen dat je je mac af en toe wat onderhoud moet gunnen, het programma cocktail komt hierbij vaak ter sprake. ik heb de recentste versie voor panther gedownload, om eens rond te kijken in dit programma, echter daar ik nog niet al te veel moeilijke mactermen ken, vroeg ik me af of iemand mij wat tips kan geven over de meest gebruikelijk uit te voeren acties in cocktail. wat moet ik wel doen, en wat niet.

Groeten `barry

Onyx, Cocktail, System Optimizer X, en hoe ze allemaal mogen heten, doen allemaal in grote lijnen hetzelfde: namelijk terminalcommando's. In principe kun je ook zelf. Terminal starten en typen maar. Ik heb grote twijfels bij allemaal die dingen die je met deze appjes kunt. Vooral het legen van caches is grote onzin als er geen problemen zijn. Het meeste worden deze appjes gebruikt voor de crontasks, waarbij wat databases worden geupdate. Kun je prima zelf in de Terminal [code:1:c47a4ecdf7]sudo periodic daily weekly monthly[/code:1:c47a4ecdf7] Wachtwoord geven als daarom gevraagd wordt, klaar. Verder kun je met deze appjes wat settings tweaken, het dock en de finder aanpassen, antialiasing, dat soort dingen. Ook dat gaat in principe goed met de terminal. Als je de terminal wilt leren kennen, is Clix een fijn programma. http://rixstep.com/4/0/clix/

Draai in Cocktail maar af en toe eens Pilot. Dan werkt hij de onschuldige standaarddingen af.

Ik zal toch maar opletten met Cocktail Heb zelf nare gevolgen gehad

[quote:1164af0803="wjgmspeedy"]...Kun je prima zelf in de Terminal [code:1:1164af0803]sudo periodic daily weekly monthly[/code:1:1164af0803] [/quote:1164af0803]

Bedankt voor de tip! Mijn mac staat alleen maar aan wanneer ik hem nodig heb!
Ik heb inderdaad ook rare gevolgen gehad met Cocktail.

heel erg bedankt, ik ga aan de slag met terminal, daar heb ik op de lange duur meer aan dan apps die dingen doen die ik niet in de hand heb, vandaar ook de vraag.