Kaapt OSX al het werkgeheugen weg???

Het valt mij op dat veel van de "zware" VST software-synths zoals Moog-modulator, Reaktor, Amplitube etc. welke, ondanks dat ze veel van het geheugen "vreten", nog redelijk goed draaien onder OS9, individueel praktisch niet meer te gebruiken zijn onder OSX (10.2.6). Met als gevolg een hevig happerend geluid. Nu weet ik wel dat OSX anders met het RAM omgaat, maar dat het zo extreem is...

Is het operatingsystem nog op te tunen? Of is de enige oplossing zo’n dikke G5 aanschaffen? (maar ik wil nog niet overstappen naar Panther!)

Config: G4/867mHz, Max RAM (1,5GB), Cubase SX, 24/96 kaart.

hey,

Ik denk dat je wel zal moeten… overstappen naar panther
de plugins kosten veel geheugen, en het is nog niet geoptimaliseerd.

greetzzz

Hi, low-

Onder OS9 is het mogelijk een bepaald gedeelte van je geheugen aan een applicatie toe te wijzen, onder OSX gaat dat dynamisch, dwz, het systeem wijst geheugen toe daar waar nodig.

Voor zover ik weet is het geheugen niet zozeer het probleem, (1,5 gig is ruim voldoende) maar dat reaktor en amplitube teveel processorkracht gebruiken.
Reaktor en amplitube staan bekend als ‘CPU-hungry’
Ik gebruik reaktor als plug-in in Protools onder OSX 10.2…8 en kan dan twee tot vier instanties gebruiken, daarna trekt de CPU het niet meer. ( G4 800 mhz, 1.2 gig RAM)
Als standalone werkt reaktor prima, geen problemen.
Ik gebruik deze combinatie ook onder 10.3.4 en dat draait iets beter dan 10.2.8.

Ik ben niet zo thuis in Cubase, maar weet wel dat je op veel manieren plug-ins kunt ‘aansluiten’.
Wellicht kan je daar wat experimenteren om je systeem te optimaliseren.
Misschien moet je een update voor de drivers van je geluidskaart halen.
Wat voor kaart is dat overigens ?
Werkt het ook haperend als je de ingebouwde geluidskaart gebruikt ?

Updaten naar 10.2.8 zou ook kunnen helpen.
Oh ja, het helpt ook als je na iedere installatie het permissie-herstel progje even draait.

Okee, dit soort software is erg hongerig, dat weet ik. Maar wat is dan het verschil tussen het CPU gebruikt van OS9 & OSX? Zonder Virtueel geheugen presteerd OS9 uitstekend terwijl OSX alleen maar met zijn virtueel geheugen aan werkt. Ik gebruik momenteel nog een Terratec kaart waar ik weliswaar niet helemaal bie mee ben, maar zoals je weet staat deze los van het probleem. Het is gewoon een vette CPU overload.

Eerlijk gezegt ken ik maar één manier om je VST in Cubase aan te spreken.

Enne Ateazz, ik snap niet helemaal waarom Panter een betere oplossing zou zijn.

cheers

dat het aan osx ligt is wel zeker, onder os9 deed mijn iMac G4 700 het nog prima met protools: 24 tracks en meer dan genoeg plugins en virtuele synhts, maar sinds ik op osx zit is het ellende allom! Onder 10.1 werkte het nietene, onder 10.2 wilde het eindelijk opstarten, en onder 10.3 werkt het wel, maar kom ik vaak niet verder dan 18 traks en 1 lullige plugin... raarhè? ik ga er ieder geval wel in trappen: over een maandje staat er een gloednieuwe G5 op mijn bureau!!!

Ik denk eigenlijk dat de applicaties niet echt geoptimaliseerd zijn voor gebruik onder MacOS X. Dat geldt overigens niet alleen voor de audio applicaties, maar ook grafische pakketten zoals Photoshop en Golive. Beiden draaiden bij mij onder OS9 een stuk beter onder dan onder OSX. Waarom? Omdat het slecht geschreven applicaties zijn? Nee, maar deze applicaties zijn geschikt gemaakt voor OSX middels 'carbonisatie'. Met dit procede konden OS9 applicaties redelijk eenvoudig geschikt gemaakt worden voor OSX. Echter dit is verre van optimaal, omdat de beide OS'en heel erg van elkaar verschillen. Een 'echte' OSX versie zou hier veel goed doen. Zoals de Pro Applicaties van Apple zelf, die zijn geschreven voor OSX (Cocoa) en dat merk je. Dan komen de voordelen van OSX naar boven en zal het meer kunnen presteren dan een vergelijkbare OS9 setup.

Heb je wat aan deze info? Nee, niet echt. Misschien inderdaad tijd om een G5 te gaan kopen. Tot die tijd kan je beter onder OS9 blijven werken denk ik.

Dat verklaard eigenlijk een hoop. Veel van deze software is al uitgebracht toe de G5 nog niet eens op de tekentafel lag. Het zijn vaak hybride installers voor zowel OS9 als OSX geschikt (en soms ook Win-doos). Oftewel geschreven voor de toenmalige "tragere" G4 series maar dus wel onder OS9!

Helaas dan nog maar effe doorgaan met VST 5.1 zonder de mooie SX features, of wachten tot iedereen ook “echte” OSX updates uitbrengt…

Ik zal wel de enige zijn maar ik heb nog erg vaak heimwee naar dat o zo stabiele 9.2.
Laten we het maar kinderziektes noemen, maar het kind is al zo ongeveer drie jaar oud nu.

[quote:cf1f9da353="low-d"]Ik zal wel de enige zijn maar ik heb nog erg vaak heimwee naar dat o zo stabiele 9.2. Laten we het maar kinderziektes noemen, maar het kind is al zo ongeveer drie jaar oud nu.[/quote:cf1f9da353]

ik heb ook nog vrij vaak flink wat heimwee naar os9, vooral dat je zoveel i het systeem kan aanpassen zonder dat je een kompjoeturnerd moet zijn! maargoed, ik ga strax als de nieuwe G5s uit zijn er 1tje kopen en mijn iMac G4 verkopen, dan heb ik officieel geen machine meer die native os9 aan kan…

dat kindje moet dan wel snel gaan opgroeien want het moet als het 4 wordt wel naar de kleuterschool!

G5 is top, ik werk er dagelijks mee (zakelijk), maar mind you: niet alle audioshit werkt goed onder 10.3! Apple blijkt maar sleutelen aan de bron CoreAudio. 10.3.4 is weer flink gemodificeerd. Weest gewaarschuwd! Check eerst of je software compatible is!

geluk

[quote:040cde669f="low-d"]Check eerst of je software compatible is! geluk[/quote:040cde669f]

om die reden ga ik naast alle slechte en vooral ook veel te late updates van protools nu ook met Logic aan de slag. Ik neem aan dat apple zijn eigen software wel compatible houdt…

Je kunt altijd nog proberen om 10.2.8 ergens vinden, draait als enige Jaguar versie stabiel op de G5...

10.2.7 draait ook op de G5, maar met probleempjes hier en daar.