kabaal van interne cd speler/brander dvd/lezer

In mijn iMac G4 (halve bol) zit een Toshiba DVD-ROM SD-R1312 cd/dvd speler, cd/brander. Wanneer ik een cd of een dvd erin doe om te branden(cd) of te lezen(dvd en cd), gaat deze nogal lang te keer, met een lich ratelend geluid. In het geval van lezen, valt het geluid weg zodra ik iets aanclick op de cd/dvd. In het geval van branden, de cd, blijft het geluid doorgaan tot ongeveer het halve brandproces. Overigens brand en leest het apparaat normaal verder. Is dit een verschijnsel om zorgen over te maken? Is er iets aan te doen, firmware of i.d.? Alvast mijn dank!

Lijkt me niet erg normaal. Mischien dat hij de geest gaat geven....

[quote:10d4107273="Turbanus"]Lijkt me niet erg normaal. Mischien dat hij de geest gaat geven....[/quote:10d4107273]

Nou bedankt Turbanus, dat is mooi nieuws voor deze dagen! Dit is al de tweede die het dan zou begeven. Zit er net zo’n 3/4 jaar in. Misschien zit er nog garantie op…

Beter nu dan over een half jaar dus. En anders zolang een externe eraan hangen. :wink:

Turbanus!

Ik zal je raad opvolgen, maar de leverancier die dit gedaan heeft voor Apple Care, zal ongetwijfeld zeggen “maar hij doet het toch?”! Heb trouwens al lang een zeer goede externe brander aan de computer hangen, een LacieD2, die trouwens hetzelfde ziektebeeld heeft, behalve het geratel. Dit doet mij vermoeden dat er iets in de computer aan de hand is. De koeling of i.d.
Maar in ieder geval bedankt Turbanus!

Rammelen en ratelen is "niet goed" als het harde schijven en cd/dvd-drives betreft.... Een softwareprobleem kan volgens mij nooit een rammelend geluid veroorzaken bij een van beide. Alleen als ze softwarematig over de kling gejaagd worden bij formateren van de harde schijf. Dan lijkt het net of de schijf vast wil lopen.