kabel en netwerk

even kort uitleggen wat de bedoeling is.

Sinds kort heb ik een mac (hoera) en bezet ik niet meer de pc, tot grote vreugde van mn moeder(dan kan zij die gaan bezetten).
Ik heb dus een UTP kabel een verdieping hoger getrokken met een langte van ongeveer 7 a 8 meter.
Straks moet er een router of switch komen, ik weet nog niet wat beter is.
Dan nog wat, is er een max. lengte voor zo’n kabel?

Het best ben je met een switch en ik denk niet dat er een bepaalde limiet op de lengte staat. (je mag nu ook niet overdrijven denk ik) maar het zal niet steken op een metertje meer of minder.

ok hier is volgende info:

UTP (=netwerkkabel) kan max 200 meter zijn als hij als enige toestel aan switch hangt dan doet lengte er niet toe.
Verder als je je internet wilt delen via een modem dan moet je een routertje kopen daarin zit meestal een 4 poort switch. Zonder router geen internetdeling.

Groetjes
Basiel

Volgens de specificaties maximaal 100 meter. Echter zal dit in de praktijk wel meer zijn.

UTP kan maar 100meter als je geen verlies wilt.

WIl je internet verdelen? >> router nodig (daar zit automatisch een switch in: aantal poorten is te kiezen)
Wil je enkel een netwerk? >> switch nodig (aantal poorten is zelf te kiezen).

groeten,
iSander

Zelf dacht ik dat het theoretisch rond de 90 meter lag maar volgens de Cisco site mag het 500 meter zijn.

100 mbit kabel (= categorie 5) kan tot 200meter hoor zeker van ;-)

En in praktijk zal het niet langer kunnen tenzij door als enige aan een geswitched segment te hangen omdat langer dan 200m de round-trip delay te lang wordt en dan worden je paketjes gedropped.

[quote:427d039db3="basiel"]En in praktijk zal het niet langer kunnen tenzij door als enige aan een geswitched segment te hangen omdat langer dan 200m de round-trip delay te lang wordt en dan worden je paketjes gedropped.[/quote:427d039db3] Proost! Lees jij je zinnen wel na? Ik kan hier echt helemaal niks van maken....

Wat bedoel je nou?

[quote:841bd5a7a3="basiel"]100 mbit kabel (= categorie 5) kan tot 200meter hoor zeker van ;-)

En in praktijk zal het niet langer kunnen tenzij door als enige aan een geswitched segment te hangen omdat langer dan 200m de round-trip delay te lang wordt en dan worden je paketjes gedropped.[/quote:841bd5a7a3]

Ik denk dat je je bronnen dan maar even na moet lezen want bij CAT 5 is echt maar 100m mogelijk tenzij je er een repeater tussen zet…