Kabel of ADSL?

Als hier al een draadje over bestaat laat ik me graag doorverwijzen.... lukte mij niet om te vinden.

Binnenkort gaan wij verhuizen. De computers mogen mee! Op dit moment hebben we kabel via UPC, maar straks kunnen we ook overwegen ADSL te nemen. Ik kom er niet achter wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn.

Wie weet meer?

bij kabel deel je de bandbreedte met andere gebruikers in de directe omgeving, wat ten kostte van de snelheid kan gaan als dat er veel zijn, bij adsl deel je de bandbreedte niet.

Mmmmmmmmm, lastige vraag. Zelf hebben we ADSL thuis, maar de enige aanwijsbare reden daarvoor is de slechte ervaring met de plaatselijke kabelboer. Casema/Wanadoo, maar ik zal verder geen namen noemen. Tiscali levert nu de ADSL verbinding naar alle tevredenheid. Ze scoren ook hoog in meer objectieve tests. Het enige voordeel van kabel is dat het, theoretisch gezien, sneller kan gaan worden in de toekomst. Eventueel. Er zit meer rek in. Maar ja, dat is een zorg voor over een paar jaar. Het grootste nadeel nu, is dat de bandbreedte gedeeld wordt met meerdere gebruikers en dus trager wordt als er veel gebruikers online zijn. Dat is te merken weet ik uit de reeds genoemde eerdere ervaring. Bij ADSL heb je daar geen lasr van, en krijg je altijd waar je voor betaald. Succes met de keuze!

Ik heb nog geen cable abonnement gevonden dat een betere prijs/snelheids verhouding geeft dan ADSL

volgens mij is die er ook niet!

dus…ADSL (heb zelf Wanadoo Lite)

Ik zou voor ADSL gaan. Dit heeft volgens mij meer praktische voordelen: - geen raar kabelmodem - keuze uit verschillende aanbieders (hier in R'dam levert alleen UPC internet) - snelheid is constanter - volgens mij worden kabelsnelheden door het gebrek aan concurrentie niet zo vaak geupgrade. Mijn ADSL abonnement van XS4ALL is in 2 jaar tijd meer dan 400% sneller geworden.

Ik had ooit Chello, ten eerste hadden die een idioot factuur beleid. Maar op een kille regenachtige zondagmiddag was chello nauwelijks sneller dan isdn of het ging helemaal niet, bij mij in de buurt. Met de adsl verbinding van 1120 heb ik dat probleem niet. p. s. ik Kreeg ook de oplossing van de helpdesk betreft Quick Time WWDC, 400: Bad Request keurig van HetNet; de Quick Time toegang bij voorkeuren; moet op http blijven staan. M.a.w. een keurig Apple Mac antwoord van KPN HetNet...... :apple:

[quote:b375b202e1="lucasraggers"]- geen raar kabelmodem[/quote:b375b202e1]

Wat is er zo vreemd aan een kabelmodem dan? Ik heb voorheen ADSL gehad en nu kabel en moet zeggen dat er niets vreemds is aan mijn modem. Enige verschil is dat het ADSL modem een beetje in te stellen was, maar persoonlijk doe ik dat toch liever op mijn eigen router dan op het modem.

Daarnaast is het natuurlijk (zoals de meesten al opmerkten) zeer van belang hoeveel mede-kabelgebruikers er in de wijk zijn als je voor kabel zou gaan. Kabel kan reuze snel zijn, als er niet teveel tegelijk op zitten. Daarnaast is mijn persoonlijke keuze voor de kabel geweest omdat ik dan ook mijn telefoonlijn op kon zeggen. Iedereen belde mij altijd al mobiel dus ik had op een gegeven moment alleen nog maar IDSN thuis om ADSL te kunnen gebruiken. ADSL op zich is dan misschien goedkoper, maar als je je vaste telefoonlijn verder nergens voor gebruikt moet je die kosten er natuurlijk wel bij optellen.

[quote:6ed4e4e177="wjgmspeedy"]bij kabel deel je de bandbreedte met andere gebruikers in de directe omgeving, wat ten kostte van de snelheid kan gaan als dat er veel zijn, bij adsl deel je de bandbreedte niet.[/quote:6ed4e4e177]

Ik heb me laatst door iemand laten vertellen die, in tegenstelling tot mijzelf, echt verstand van zaken heeft dat dit een groot fabeltje is. Dwz dat ‘delen’ met andere kabelgebruikers. Hetzelfde geldt volgens hem namelijk op een enigzins vergelijkbare manier voor adsl, alle kabels komen immers weer bij elkaar. Mocht ik verkeerd geinformeerd zijn dan hoor ik het graag want ik heb deze discussie vele malen moeten aanhoren en echt duidelijk is het me nog steeds niet. Nou moet ik zeggen dat ik zelf kabelgebruiker ben lees: Chello. Heb een 1024 verbinding en die is dag en nacht vrijwel even snel… Maybe I’m lucky maar ik ondervind geen troubles…

[quote:d9a69e843d="iRuben"]Daarnaast is mijn persoonlijke keuze voor de kabel geweest omdat ik dan ook mijn telefoonlijn op kon zeggen. Iedereen belde mij altijd al mobiel dus ik had op een gegeven moment alleen nog maar IDSN thuis om ADSL te kunnen gebruiken. ADSL op zich is dan misschien goedkoper, maar als je je vaste telefoonlijn verder nergens voor gebruikt moet je die kosten er natuurlijk wel bij optellen.[/quote:d9a69e843d]

Das nou precies de reden dat ik kabel heb… Ik bel enkel en alleen mobiel geen Kpn hier in huis te bekennen. Dus om dan alleen voor internet een abbo te nemen is n beetje dure grap.

Ik heb een kabel abonnement van @Home en heb laatst nog gekeken naar ADSL. Dit omdat de snelheid van @Home toch wel achterbleef bij ADSL. Maar dat is inmiddels veranderd en de prijs/prestatie verhouding ligt toch weer ten gunste van @Home. De opmerking dat er voor kabel geen concurentie is vind ik niet helemaal terecht. Je kunt immers overstappen op ADSL als kabel je niet bevalt.

Overigens heb je bij ADSL wel degelijk last van de overboekingsfactor! Je deelt ook bij ADSL de snelheid met meerdere mensen, maar die factor schijnt maximaal 25 te zijn als ik goed ben geïnformeerd. En bij @Home zou die ergens rond de 700 liggen.

Daarnaast wordt je bij ADSL ook lekker gemaakt met snelheden die ze niet garanderen. De 8192 Kb/s abonnementen hebben meestal de clausule dat de snelheid tot 4096 Kb/s is gegarandeerd. Alles daarboven is mooi meegenomen als je het krijgt en als je het niet krijgt moet je niet zeuren.
Voor de minder snelle varianten bestaan die clausules ook.

Voor de rest is het belangrijk om te kijken hoeveel support je nodig hebt van de helpdesk.
Ik heb alleen maar een internet verbinding nodig en meer niet. Als bij mij Entourage niet werkt kom ik er zelf wel uit. Maar als je het gevoel hebt dat de helpdesk voor jou belangrijk kan zijn, kies dan een provider met goede referenties op dat gebied.

Tsja...

Ikzelf heb kabel via chello, maar ben daar zeker niet altijd blij mee. En als wij niet al telefoon via upc hadden lopen zou ik het meteen inruilen voor adsl.
DL snelheden zijn verre van stabiel. Op drukke tijden (s’avonds tegen 8’en) gaat 't soms echt gruwelijk traag. s’Nachts om 1 uur gaat 't inderdaad wel hard, maar dan lig ik al op 1 oor.
Ik ben van plan binnenkort zelf dus ook maar over te stappen.

Op m’n werk gebruiken we adsl, en dat werkt toch echt een stuk lekkerder.
Zeker bij p-to-p gebruik merk ik een groot verschil. Hier vliegen de bestandjes naar binnen.
Thuis gaat 't soms traag als dikke stront.

Ik zou maar lekker voor adsl gaan, Da’s ook goedkoper volgens mij. :money: :money: :money:

Heb net nog wat zitten googlen en overal lees ik over het delen van de bandbreedte bij kabel. Wil er nu ook wel het fijne van weten, laten we ons massaal voor de gek houden? Trouwens wat support voor osx betreft, is het bij de meeste providers bagger gesteld. Xs4all schijnt een gunstige uitzondering te zijn.

Ik heb adsl via Planet met een ethernet multipc-modem. Werkt lekker en stabiel. Haalt nooit de abolute snelheid, maar wel redelijk hoog en constant. Vergelijken kun je op: http://www.speedtest.nl Daar kun je ook de snelheid van je verbinding testen: http://www.speedtest.nl/TestSuite/Netscape4/default.asp Regelmatig proberen geeft in ieder geval enig inzicht in de stabiliteit van je verbinding.

Ik heb een jaar lang zowel een kabelabonnement bij Telenet gehad als een ADSL aansluiting bij Belgacom. Tijdens de daluren waren de twee verbindingen ongeveer even snel, maar tijdens piekmomenten was de verbinding bij Telenet duidelijk trager, wat dus te maken heeft met het delen van de bandbreedte met andere gebruikers. Ik gebruik dus nu enkel nog mijn ADSL verbinding.

[quote:c833b5745f="wjgmspeedy"]Heb net nog wat zitten googlen en overal lees ik over het delen van de bandbreedte bij kabel. Wil er nu ook wel het fijne van weten, laten we ons massaal voor de gek houden? [/quote:c833b5745f]

Precies mijn reden om dit draadje te beginnen…

Ik was aanvankelijk matig tevreden over Chello vanwege de installatie door een mac-onbenul (heb het uiteindelijk zelf gedaan) en vervolgens over de wisselende snelheden. Die snelheden werden na verloop van tijd stabieler en beter. Toen vloog mijn internetverbinding eruit zonder dat ik een oplossing kon vinden. En dan moet je UPC bellen. Half uur wachten, lijn verbroken of doorverbonden naar iemand die nog minder weet dan de vorige, zeker niet van mac (na uiteraard weer een half uur wachten) met als gevolg na dik een maand nog steeds geen internet. Toen heb ik mijn abo opgezegd - en UPC bleef rekeningen sturen en uiteindelijk met incassobureaus dreigen.
Mijn vriend heeft ook Chello (en ik hang er via airport ook aan) en dat bevalt op zich weer prima. Met ADSL hebben we beiden geen ervaring.

[quote:efa7175b08="Imagic"][quote:efa7175b08="iRuben"]Daarnaast is mijn persoonlijke keuze voor de kabel geweest omdat ik dan ook mijn telefoonlijn op kon zeggen. Iedereen belde mij altijd al mobiel dus ik had op een gegeven moment alleen nog maar IDSN thuis om ADSL te kunnen gebruiken. ADSL op zich is dan misschien goedkoper, maar als je je vaste telefoonlijn verder nergens voor gebruikt moet je die kosten er natuurlijk wel bij optellen.[/quote:efa7175b08]

Das nou precies de reden dat ik kabel heb… Ik bel enkel en alleen mobiel geen Kpn hier in huis te bekennen. Dus om dan alleen voor internet een abbo te nemen is n beetje dure grap.[/quote:efa7175b08]

Ik betaal iets van EUR 8,- p/m voor mijn telefoonlijn (heb ik aangeschaft puur en alleen voor ADSL gebruik)

Als je adsl neemt en je bent een 'hardcore' downloader, overweeg dan Wanadoo. Heeft geen datalimiet, zelfs geen 'fair use policy'. Haal gemiddeld 30/40 gig per maand binnen en heb nog niets gehoord.

[quote:3c32e74d62="gerror"]Als je adsl neemt en je bent een 'hardcore' downloader, overweeg dan Wanadoo. Heeft geen datalimiet, zelfs geen 'fair use policy'. Haal gemiddeld 30/40 gig per maand binnen en heb nog niets gehoord.[/quote:3c32e74d62]

kan ik onderstrepen!

heb 4 jaar upc kabel gehad waarbij de snelheid/traagheid zeer wisselvallig was. vooral op woensdagmiddag en rond 6 uur 's avonds was het bittere ellende. dan kon ik de boel wel sluiten. Daarnaast grijze haren gekregen van de service (of het gebrek daaraan) van UPC. Traumatisch! Zit nu 2 jaar op adsl van xs4all/KPN (fast) en bevalt uitstekend. stabiel en snel. Service iets beter ook.

Ik denk dat het verstandig is om een provider te nemen die in geval van problemen ook goed is. Providers kunnen ontzettend vervelend zijn als er dingen mis gaan. Ik heb een comfortabonnement bij Planet (54,95 p.m, 2240 dl, 416 ul). Over de hele linie is er niks mis mee. Snel, altijd verbinding, enz. Alleen toen ik vorig jaar ging verhuizen kwamen de problemen. Alles netjes aangevraagd en doorgegeven, maar toch was er ergens iets fout gegaan, waardoor ik 3 maanden geen internet had. Uiteindelijk is alles toch redelijk netjes opgelost, alleen kost dat ontzettend veel ergernis. Kijk maar eens op de site van Tros Radar en zoek op problemen met providers. Als het eenmaal mis gaat, gaat het ook goed mis. Het grote nadeel van ADSL is dan dat je zowel aan de KPN als aan je eigen ISP moet betalen en als er bij de één iets fout gaat, loopt de betaling bij de ander gewoon door. Misschien dat ADSL-direct van KPN dan een goede oplossing, dan heb je in ieder geval maar één rekening.