Kalenderontwerp : 52 of 53 weken

Vorig jaar hadden wij een discussie met een klant van ons die kalenders had besteld, de discussie ging over het al dan niet bestaan van 53weken in een jaar.

Even verduidelijken : dit jaar valt eindejaaravond op een vrijdag, zaterdag 1 januari 2005 valt in feite nog in week 52 volgens mij - en de week erop is volgens mij terug week 1.

Maar die klant had een kalender van de belgische post waarop week 53 stond, maar ik heb nooit geleerd dat er 53 weken in één jaar zijn. Nu dus de vraag wat is de correcte vermelding van de weken op een planningskalender…

servir frais

Toevallig voor gehad deze week:

Week 1 bevat minstens 4 werkdagen–> 1 Jan is een Ma, Di, Wo of Do
anders is dat week 53 ( 1 Jan op Vr, za of zo )

De klant had dus wel gelijk !

de nummering van mijn weeknummers in ical geeft ook aan dat er 53 weken zijn dit jaar!

daan.

uitgaande van 365 dagen leert een snelle rekensom dat er in een jaar 52,14 weken zitten. Oftewel 52 weken + 1 dag.

52 is dus al te kort als de eerste dag van het jaar op de eerste dag van de week zou vallen!

Yep, 53 weken. Heb net een kalender af.

wanneer ik logisch nadenk herinner ik mij echter dat men mij heeft verteld dat een jaar 52 weken heeft, mmaw wanneer een jaar dus 53 weken telt zoals jullie schrijven, dan wil dit zeggen dat de eerste week van het nieuwe jaar begint met 3 januari ??

ik en mn bazen zijn er nog steeds niet uit…en is nogal van belang in een planningskalender, en ik heb ook nog niemand horen zeggen lever mij maar in week 53???

of denk ik nu te goed na?

Ik neem altijd 52 weken. Als de dagen in de '53e' week lopen noem ik dat gewoon weer week 1. Als je een 2-jarige kalender zou maken is dat toch ook gewoon week 1?!

Je kunt er dus voor kiezen om de dagen van het volgende jaar niet te laten zien en alleen tot 31 te laten lopen. Maar wel week 1 dus…

Aan het begin van het jaar begin je dan met week 1 en het kan zo maar zijn dat 1 januari op woensdag valt dus laat je ma en di leeg

Toch zijn de agendamakers het er blijkbaar ook niet over eens want in de ene worden 52 weken gehanteerd en in de andere 53. Het is in ieder geval erg lastig omdat je dus misverstanden kunt krijgen als je gewend bent 'in weeknummers te praten'. Ik vind ook: je leert een jaar heeft 365 dagen (behalve schrikkeljaar) en 52 weken, het maakt dan toch niet uit op welke dag van de week 1 januari valt? Raar dat er niets (semi-)officieels over de weeknummers te vinden is. Het levert mij ook een probleem met planning.

om dit probleem te ontrafelen heb ik contact opgenomen met de belgische sterrenwacht, daar kond die mens mij vertellen dat wanneer er na week 52 (die een volle week van 7 kalenderdagen moet tellen) nog meer dan 3 dagen komen, je week 53 moet schrijven. minder dan drie dagen kan je gewoon week 01 schrijven....

Het staat in de sterren geschreven :wink: