Kalibratie scherm

Hoi Allemaal,

ik sinds gisteren een Greta eye-one display, mijn vraag is wat is de beste instelling om je scherm te kalibreren voor een Cinema 20 inch G5 dual

Alvast bedankt Peter

de beste instelling, weet niet of dat bestaat, er zijn verschillende mogelijkheden, de een niet per se beter dan de andere.

Als je grafisch ontwerper bent (drukwerk maakt) zou ik zeggen witpunt (kleurtemperatuur) 5000 K, gamma 2.2 en helderheid 140 cd/m2

Het idee is dat de kleurtemperatuur van je scherm overeenkomt met het licht waaronder je je origineel of proeven bekijkt. Daar moet je dus ook voor zorg dragen (voor goede verlichting op je werkplek) Verder zijn er afspraken gemaakt in de grafische industrie over de kleurtemperatuur waaronder drukwerk en proeven beoordeeld moeten worden. En dat is dus 5000 K

Als je dat nou wat te “geel” vindt, en daardoor onprettig (je ogen wennen er wel aan) kan je de kleurtemperatuur ook wat hoger zetten, bijvoorbeeld 6000 K

Hey Peter,

Ik zou willen voorstellen (op basis van i1Match 3 software):

• 5000K (d50) witpunt
  • 2.2 Gamma
  • 100-140Cd.m2

Dit zijn de ‘correcte’ settings voor het beoordelen van kleur.
Het kan echter zijn dat je hier erg van schrikt de eerste keer, met name als je het vergelijkt met wat je nu hebt (waarschijnlijk).

Succes,

Erik

geldt dit ook voor een LCD scherm van een iBook?

nou, een helderheid van 140cd/m2 zal je met een iBook niet halen, helaas. het scherm van een laptop is nou eenmaal nooit zo helder als een desktop monitor. Mijn iBook komt niet verder dan 90cd/m

maar verder zou je de instellingen wel kunnen gebruiken, in ieder geval het gamma
maar een kleurtemperatuur van 5000 K lijkt me wat overdreven
doorgaans wordt een iBook niet ingezet voor het maken van nauwkeurige softproeven, maar meer voor e-mailen,internet en briefjes schrijven (althans bij mij)

welke instellingen kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb namelijk al zo vaak lopen klooien met SuperCal maar het is nog steeds niet 100% naar mijn zin....

ikzelf zou de helderheid op maximaal zetten, het gamma op 2.2 en het "native" witpunt gebruiken. Maar het is maar net wat je zelf wilt. En helemaal naar je zin zal het nooit worden, het is tenslote een laptop, met alle beperkingen die daarbij horen.

misschien een hele stomme vraag maar hoe doe ik dat dan?

de instellingen die ik pas te horen heb gekregen wijken erg veel af van wat ik hierboven zie. Het vreemde is dat zowel mijn gegevens als die van hierboven van kleurenexperts zijn.....

kan iemand mij vertellen waarom dit zo’n verschil kan hebben.

gamma 2.4 en een temp van 7000

(meegekregen op een adobe dag onder leiding van Johan Kerver)

Ik heb destijds heel veel moeite gehad mijn cinema display 23' te calibreren. Het bleek niet mogelijk om een enigzins rechte curve te krijgen.

Ik had ooit een ergens gelezen dat je met de toetscombinatie: Alt-Apple-komma-punt het contrast van je beeldscherm kunt regelen, als je scherm daar standaard geen regeling voor heeft.
Probeer dit niet, wanneer je hier geen duidelijke reden voor hebt, want de standaard-setting is niet gemakkelijk terug te krijgen en het biedt je geen voordelen.

Er bestaat voor zover ik weet, geen andere oplossing, dan [b:782d886db9]de preferences (voorkeuren) van ‘Universal Access’ (‘Universele Toegang’ op een NL-talig systeem?) te deleten en vervolgens opnieuw op te starten.[/b:782d886db9]

Dit bracht mijn schermweergave weer in de normale, oorspronkelijke modus. Calibratie met de Gretag geeft nu het gewenste resultaat.

[quote:92169e7098="was frans"]de instellingen die ik pas te horen heb gekregen wijken erg veel af van wat ik hierboven zie. kan iemand mij vertellen waarom dit zo'n verschil kan hebben. gamma 2.4 en een temp van 7000 [/quote:92169e7098]

Hoe goed een profiel voor je monitor is kun je eenvoudig testen. Met een paar simpele instellingen en beelden in Photoshop kun je de kwaliteit van je profiel (en je hardware) beoordelen.

Als je een perfectionist bent kan je op zoek gaan naar de instellingen waar dit optimaal is. Dan maak je profielen bij verschillende instellingen en kijk je waar je de mooiste, neutrale verlopen hebt in een testbeeld. Het zou goed kunnen dat je dan op andere waarden komt dan hierboven gegeven.
Het witpunt van een monitor ligt boven de 9000 K. Om een monitor op 5000 K te krijgen kun je het rode, blauwe en groene kanaal terugdraaien. Je verliest dan ook helderheid en contrast. Hoe verder je van het eigen witpunt van de monitor zit, hoe meer je verliest. Vandaar dat sommigen een kleurtemperatuur gebruiken die hoger is dan de 5000 K. Je gaat dan wel een beetje voorbij aan de afspraken binnen de grafische industrie.

Ook bij het gamma zou je kunnen kijken waar je de mooiste verlopen krijgt. Uiteindelijk maakt het niet uit welk gamma je gebruikt, als je met profielen werkt zal de weergave altijd correct zijn. al gebruik je gamma 1.0

Alleen, omdat de hele PC wereld gamma 2.2 gebruikt is het slim om dit ook te doen. Als je dan een beeld bekijkt zonder profielen, zal dat het er hetzelfde uitzien als op een pc.

Hoi allemaal hartstikke bedankt voor de info het is me een stuk duidelijker geworden

Peter

[quote:1b6c5b0b37="was frans"]... gamma 2.4 en een temp van 7000 (meegekregen op een adobe dag onder leiding van Johan Kerver)[/quote:1b6c5b0b37] Begrijp ik dit goed Frans? Sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat Johan deze settings als default aangeeft (in geval van kleurbeoordeling op het scherm).

Het Gamma maakt niet zoveel uit, omdat Pshop het toch allemaal weer transformeert qua kleurruimte etc., maar een witpunt van 7000K, van ze lang zal ze leven niet.

Erik

ja ik heb het zo in mijn aantekeningen staan, zelfs nog erbij gezet dat je D50 voor een monitor niet moet gebruiken.... Als je de juiste profielen zou gebruiken dan zou het [b:05cf4d65d0]daar[/b:05cf4d65d0] allemaal goed moeten komen.

Ik denk dat het er ook mee te maken had dat de seminar waar ik ben geweest niet alleen bezocht werd door grafische mensen maar ook door o.a. fotografen. De theorie was om je monitor zo te calibreren dat je niet alleen maar volgens de grafische norm bezig was. op die manier heb je een veel groter bereik. Op het moment dat je in photoshop of met indesign/illustrator aan de gang zou gaan zou je de rest daar regelen dmv bijv. je iso profielen. Door je werkruimte/proefinstelling daar op te zetten zou je te zien krijgen wat je uiteindelijke resultaat is/wordt

[quote:bbe02340c1="Erik Koldenhof"]Hey Peter,

Ik zou willen voorstellen (op basis van i1Match 3 software):

• 5000K (d50) witpunt
  • 2.2 Gamma
  • 100-140Cd.m2

[/quote:bbe02340c1]

He Erik,

Toen ik 17 maart bij de Colormanagment seminar was vertelde je juist dat voor de Mac Gamma 1.8 meer de voorkeur had… en de PC 2.2. Hoe zit dit nu?

update: pagina 141 rechtsonderaan, doorlopend op pagina 142 staat omschreven wat hij bedoelt. Hij heeft het daar dan wel over 6500 ipv 7000 maar op die seminar had hij het over 7000.

[quote:cafe202f89] "Het instellen van de kleurtemperatuur van een scherm is alleen van belang voor die applicaties die niet met colormanagement werken. Want als er wel met colormanagement wordt gewerkt, verzorgt de software aan de hand van de profielen de juiste kleuren.[/quote:cafe202f89]

ehhh maar het is het monitorprofiel wat bepaald hoe het er op je beeldscherm uitziet !

het is heel makkelijk te testen.
maak maar eens een profiel op 5000K en een op 7000K

bewaar ze allebei en wissel met systeemvoorkeuren/beeldschermen/kleur van beeldschermprofiel

je ziet het hele beeld veranderen, (ik doe het even terwijl ik dit typ) de verandering is dramatisch.

over dat gamma 1.8. dat was ooit het traditionele gamma van de Macintosh monitor.
de reden was dat het overeenkwam met de gammacurve van de eerste laserwriter,
een soort rudimentaire vorm van colormanagement.
inmiddels bestaat de laserwriter niet meer, maar dat gamma 1.8 is er moeilijk uit te krijgen.
het heeft geen enkel nut om dat nog te gebruiken

[quote:de5873f9e2="iDeef"]He Erik,

Toen ik 17 maart bij de Colormanagment seminar was vertelde je juist dat voor de Mac Gamma 1.8 meer de voorkeur had… en de PC 2.2. Hoe zit dit nu?[/quote:de5873f9e2]
Hey iDeef,
Ik zou zelf persoonlijk nooit een voorkeur uitspreken voor een bepaald gamma, omdat, wanneer je met aktief ICC ColorManagement werkt, je applicaties zelf voor de juiste vertalingen zorgen. Het maakt dus niets uit in die gevallen. Ik ben juist iemand die absoluut voorstander is van het gebruik van Gamma 2.2 (als ik dan toch een voorkeur moet uitspreken).

Weet je daarom zeker dat ik dat in die context heb gezegd?

Erik