Kan ik iedere externe hdd behuizing gebruiken voor macOSX?

Kan ik iedere externe hdd behuizing gebruiken voor macosx? Ik heb namelijknog een 80Gb schijf liggen die ik er in zou willen doen. Die schijf heb ik verdeeld in 2 ntfs partities (zat in mn windows pc) maar wil deze nu gaan gebruiken icm mn powerbook. Levert dat geen probelemen op?

Mac kan wel NTFS lezen, maar niet schrijven. Qua externe behuizing maakt het niet uit welke je gebruikt.

En probeer te kijken naar een FireWire behuizing. Deze zijn sneller, en OS X kan opstarten vanaf FireWire schijven.

[quote:550c9588f5="Nikita"]Mac kan wel NTFS lezen, maar niet schrijven. Qua externe behuizing maakt het niet uit welke je gebruikt.[/quote:550c9588f5]

Hm, oke dus dan moet ik eerst alles op de schijf van mn powerbook gooien. externe formatteren. Maar ik heb ooit ergens gelezen dat macosx een bepaalde firmware die in de externe behuizing zit niet accepteerd. Of is dit Bullshit?

[quote:56eb648bef="unSOUND"]En probeer te kijken naar een FireWire behuizing. Deze zijn sneller, en OS X kan opstarten vanaf FireWire schijven.[/quote:56eb648bef]

Jup, dat had ik al gelezen :slight_smile:

En dan nog iets, op alternate.nl staat een behuizng voor 35 euro. Alleen de ide is 44 polig. Is dat oke? of moet het 40 polig zijn? :oops:

Mac kan wel NTFS lezen, maar niet schrijven. Qua externe behuizing maakt het niet uit welke je gebruikt.

Dit heb ik geprobeert maar dit werk echt niet een NTFS geformateerde HD met firewire
blijft hangen

Zorg dat de kastje oxford 911 chip heeft anders zal ik toch wel twijfelen

Ik heb een USB 2.0 3.5" kastje van Sweex destijds voor bij mijn PC laptop gekocht, en sinds ik naar de Mac ben geswitched heb ik er alleen maar problemen mee gehad. Het ding laat de Finder compleet vastlopen en veroorzaakt soms Kernel Panics.

Oke! Bedankt voor jullie uitleg!

[quote:9d51ab3fa6="macboard"]Mac kan wel NTFS lezen, maar niet schrijven. Qua externe behuizing maakt het niet uit welke je gebruikt.

Dit heb ik geprobeert maar dit werk echt niet een NTFS geformateerde HD met firewire
blijft hangen[/quote:9d51ab3fa6]

Niet bij mij…

De enige chip die mogelijk problemen kan geven is een oxford 922. Die vind je bij USB en Firewire gecombineerde kastjes + ook nog FW 400 + 800. Of inmiddels het probleem met die specifiekee chip opgelost is, zou ik niet weten.

Volgens mij waren er alleen problemen als je een systeemupdate van jaguar naar panther deed terwijl de drive er aan hing. Het ging vooral om LaCie schijven met de nieuwe bridge en er is al lang een firmware update voor gekomen.

Dat dit verhaal zo lang blijft rondzoemen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er nogal wat mensen hun data hebben zien verdwijnen door deze bug.

http://www.macosx.nl/?p=shownewsflash&n=19
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120271#Dutch

Ik heb ooit een extern 'no-name' kastje bij Alternate gekocht en dat werkt prima. Daar zit zelfs een oudere Oxford bridge in, ik gebruik hem voor een DVD brander. Verder een externe 3.5" kast gekocht met USB2 en FW400 (met Texas Instruments bridge). Werkt ook probleemloos. Sinds de berichten over verdwenen mappen en opgeblazen FW poorten ben ik wat voorzichtiger geworden met wisselen: unmount, power down, Mac in sleep, dan FW stekker er uit. Dus niet wisselen terwijl je Mac in bedrijf is. USB2 werkt ook goed, maar is trager op de Mac.

Een NTFS schijf heb ik nooit geprobeerd, maar ik neem aan dat je ook wilt schrijven dus dan moet je opnieuw formatteren enzo.

HE