Ik zoek een mogelijkheid om één of meerdere (Mini) Mac’s met OSX over het netwerk af te sluiten. Ik wil dit doen d.m.v. bijvoorbeeld een UDP message o.i.d.
Ik weet dat het kan met ARD Apple Remote Desktop. Maar kan ik dit automatiseren en vanuit een ander (Win of Unix) programma versturen?
Na het plaatsen van de vraag, kon ik niet meer inloggen. Blijkbaar verkeerde ww en verkeerde mailadres. Vandaar deze reactie met een nieuwe profiel en naam.
Volgens mij kan dit in ARD ook geautomatiseerd worden. Je kan door middel van een script de opdracht geven aan andere Macs om te gaan slapen of om uit te schakelen. Hoe dit precies werkt, zou je even in de handleiding moeten opzoeken. Zoeken in de help van ARD op 'Setting Scheduled Tasks' leverde bij mij al een resultaat op.
Ja. Je moet dan de mogelijkheid ‘extern inloggen’ aanzetten. Waarschijnlijk ondersteunt OS X geen telnet inlog maar wel SSH.
Dan moet je dus via terminal SSH-en naar de Mac die je wilt uitzetten.
Dan een commando geven als:
sudo shutdown now
of iets dergelijks. Kan het nu niet uitproberen, omdat ik m’n mac niet wil uitzetten haha. Maar iets in die geest zal het zijn.
Je moet dan nog wachtwoord van de hoofdgebruiker invoeren, en dan sluit ie als het goed is af.
Hoe je dat kan automatiseren weet ik niet.
Succes
M.
p.s. tik eens ‘man shutdown’ in terminal. Dan zie je de mogelijkheden.
p.s.2 : in ubuntu moet je de -p optie toevoegen om de computer ook uit te laten schakelen. Dat zie ik in OS X er niet bij staan. Geen idee of er ook zoiets bij moet.
Ik heb een keer een app gezien die meerdere ssh sessies kon openen en waarbij je dan 1 invoerveld had voor je commands, deze werden dan naar alle sessies gestuurd (kan 'em alleen zo niet even vinden... irritant).
Ook kun je een script schrijven die automatisch via ssh inlogt dmv key-pair authenticatie en meteen een commando uitvoert.
Een compleet andere setup is om alle computers hetzelfde e-mailadres te laten checken en via e-mail commando’s er heen sturen (wel even een paar goede regels instellen dat ie niet op alle spam ook gaat reageren, zoals een check op afzender, en meer van die dingen).
[quote:d4a4055840="Rutger van Dijk"]Beste allemaal,
Ik zoek een mogelijkheid om één of meerdere (Mini) Mac’s met OSX over het netwerk af te sluiten. Ik wil dit doen d.m.v. bijvoorbeeld een UDP message o.i.d.
Ik weet dat het kan met ARD Apple Remote Desktop. Maar kan ik dit automatiseren en vanuit een ander (Win of Unix) programma versturen?
Iemand ervaring mee?
Met vriendelijke groeten,Rutger[/quote:d4a4055840]
Kan gewoon met AppleScript als je “Remote Apple Events” aanzet (System Instellingen -> Delen) op de machine die je wilt uitzetten.
Voorbeeld:
Stel de uit te zetten Mac heeft als ip adres: 192.168.1.10, dan kun je met het volgende script de computer uitzetten.
tell application “Finder” of machine “eppc://192.168.1.10”
shutdown
end tell
Je kunt ook de Bonjour naam gebruiken als de computer in hetzelfde netwerk hangt.
tell application “Finder” of machine “eppc://mijn-computer.local”
shutdown
end tell
[quote:2dcae526c5="bitsflew"]Je kunt zelf bepalen welke gebruikers (username/password) toegang hebben via "Remote Apple Events".[/quote:2dcae526c5]
Dan heb ik niks gezegd :) Ik kreeg uit je bericht de indruk dat de computer zou reageren op elke opdracht die op die manier binnenkomt, waardoor ikzelf liever voor de ssh-methode zou gaan, maar op deze manier valt het wel mee.
Dat is uiteraard een mooi aanbod, waar ik misschien zeker op terug kom. Ik had de informatie over de mogelijkheid nodig voor het evntueel gebruiken van een grote set Macs in een vaste opstelling. Ik weet nu dat dit op een of andere manier gaat lukken. Allemaal dank voor de info/bijdrage.
Ik ben juist op zoek naar een kleine app die op de doel Mac draait die na ontvangst van een UDP message de shutdown uitvoert. De manier met een afstandbedienings (Mac) computer met een app heb ik al werkend (met ARD en AppleScript). Het gaat mij om het feit dat ik de Mac computers in een groot (PC) ShowControl netwerk kan opnemen en deze vanuit de ShowController (d.m.v. een raw UDP message) kan uitschakelen. De inschakeling kan d.m.v. WakeOnLan.