Kan iMac 600 niet opstarten in OSX

Ik heb vandaag mensen geholpen die net breedband internet hebben Met een Airport-Basestation, zodat de dochter er boven met haar PB ook op kan

9 op de iMac 600, nog wel even batterij vervangen (ze zitten vaker in US dan hier)
zodat de datum goed blijft en 512 bijgeprikt.

Alles werkte prima!. Alleen de beveiliging nog (zodat de buren niet de breedband inpikken). kon niet vinden hoe dat in 9 moest.

Dus OSX geinstalleerd, want dat wilde ze toch al hebben.
Lijkt goed te gaan totaan de herstart

!@#$%^&*

[quote:491555a9d3]Panic(cpu0) Unable to find driver for this platform: PowerMac 4,1

backtrace: 0x0008c2f4 …

No debugger configured

bla
bla
bla

panic, we are hanging here…[/quote:491555a9d3]

Herstart, met alt ingedrukt, maar ik kon alleen X kiezen en geen 9
opgestart met 9.2 en geprobeerd om alles van X in de prullebak te gooien,
maar na herstart bleef ik dezelfde ellende houden.

Wie kan mij please please helpen???

Heb je op de iMac wel eerst de firmware geupgrade voordat je OS X installeerde?

Bij de iMac 400Mhz van me vriendin moest dat ook. Weet alleen niet of dat bij een 600Mhz iMac ook moet. Denk haast van wel. Dat upgraden kan je alleen doen onder OS 9. Dus eventueel OS 9 opnieuw installeren, firmware upgraden en daarna opnieuw OS X installeren.

Weet niet of dit helpt maar dit is het eerste wat bij me opkwam…

Ps.
Toen we de firmware vergaten kregen we na installatie van OS X (dat gaat gewoon!) en herstart een pikdonker scherm. Wij wisten niet waardoor dat kwam. Wij naar MacHouse in Woerden en we kregen te horen: videokaart opgeblazen. Kosten ca. 300 Euri’s… Die sukkels vroegen niet eens of we misschien de bekende “firmware vergeten” fout maakte! :evil:

Als het goed is, checkt OS 10.3 (Panther) zelf of er een firmware-update nodig is. Oudere versies doen dat niet, inderdaad.

Maar wat hier beschreven wordt, is een kernel panic. Dat is in veel gevallen een hardware-probleem, zoals een RAM-module die niet aan de (strengere) OSX-specificaties voldoet of een stukje USB-hardware met een slechte driver.

Check inderdaad even het geheugen; zit het er écht goed in, cq. is het überhaupt wel goed? Zou zo maar het probleem kunnen zijn.

Panther (os 10.3) checked het wel en komt ook wel met een melding. Maar het kwaad is dan al geschied :(

[quote:b3755d6746="Henry"]Panther (os 10.3) checked het wel en komt ook wel met een melding. Maar het kwaad is dan al geschied :([/quote:b3755d6746]

Is dat zo? Ik heb me laten vertellen dat die check al voor de installatie plaatsvindt.

Wat ik uit dit forum begrijp is het een software probleem... http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=46537

Denk iets bij de installatie niet helemaal lekker gegaan.
Probeer dus een volledige reinstall. Of misschien starten van de opstartcd en dan disk permissies checken, disk firts aid draaien en vervolgens kiezen voor ‘upgrade’ of ‘bijwerken’. Kans dat ie dan de beschadigde bestanden vervangt.

Ik dacht trouwens dat bij deze generatie geen firmware update nodig was. Dat was alleen voor de rev. A t/m D iMacs… Ik heb er ook eentje opgeblazen met een Jaguar installatie. Met Panther kan het niet gebeuren, omdat hij voor installatie de firmware checked. Dit had ook bij Jaguar moeten gebeuren, maar er is toen een foutje in de Master CD geslopen waardoor het niet werkte.

Oh en OSX is een stuk kieskeuriger wat betreft geheugen... Dus dat zou ik er even uithalen om te kijken of ie dan wil.. Dan weet je het meteen of het daaraan ligt. Zou ook best wel eens kunnen. Dan is het een kwestie van een ander merk stripje proberen.