Kan iMac niet opstarten: Schijfhulp ziet de opstartschijf enkel nog in lichtgrijs

Schijfhulpprgramma ziet mijn opstartschijf enkel nog in lichtgrijs, en ik kan m niet meer selecteren. Ook niet meer opstarten. Met Cmd+R kom bij schijfhulpbeheer en zie ik wel “activeer” staan, maar het wijzigt niks niets aan ‘disk0s2’ zoals er daar staat. Alles is verkeerd gelopen na installatie van update van 10.14.6 Mojave. Hoe kan ik terug bij mijn HD komen? Schijh-EHBO kan ik ook niet aanklikken.

Nog dit, het kan ook mis gelopen zijn tijdens het schijfherstel en schijf ehbo, want daar kwamen veel vermeldingen en duurde ook lang. Benieuwd hoe ik terug de schijf kan aanspreken ???

En heb je een TimeMachine kopie? Dan zou ik formatteren, opnieuw installeren en terugzetten.
Zo niet, dan zou je MacOS opnieuw kunnen installeren op een externe schijf, en dan recovery software als Disk Warrior of Drive Genius kunnen inzetten.
Of als je een andere Mac hebt, kun je de iMac wellicht benaderen via Target Disk Mode: Transfer files between two Mac computers using target disk mode - Apple Support

iMac 27" 2012, Schijfhulp vanuit heropstart met cmd+R

Je kan - indien mogelijk - beter opstarten van de TimeMachine disk (opstarten met alt ingedrukt en dan kiezen voor de TimeMachine disk), vervolgens dan de harddisk formatteren (compleet wissen, inclusief alle partities) en de time-machine backup vervolgens restoren.

Jammer is dat ik een tijdje terug de Time Machine niet meer update heb. Wel heb ik op een externe schijf een volledige copycloon van de iMac staan en van waaruit ik kan opstarten naar de iMac.
Hoe kan ik dan terug op die verborgen schijf geraken? Ik zie ze ook niet staan als ik opgestart ben vanaf die externe schijf .

Die copycloon kun je trouwens gebruiken voor een ‘zet terug’ van programma’s en data, nadat je het OS opnieuw hebt geïnstalleerd op de iMac. Dus als die niet zo oud is, is dat een oplossing.

Anderzijds had ik gehoopt dat je iets zou kunnen met die onbenaderbare schijf vanaf je copycloon. Ook niet vanuit Schijfhulp op dat OS? Je zou nog iets kunnen proberen met een recoveryprogram, of met disk target mode vanaf een andere Mac.

Bestaat er dan geen manier om zonder te formatteren, deze hd weer te activeren, weer zichtbaar te maken in schijfhulp?

Misschien, als je precies weet wat er aan de hand is, maar dat weet je niet.
En acties op een onbenaderbare schijf kunnen je ook verder in de problemen brengen.
Daarom kun je beter proberen met recovery software de data op de schijf te redden, en 'm daarna opnieuw te gebruiken (of weg te gooien, want dit probleem kan zijn ontstaan door ‘pilot error’ maar ook door de schijf zelf).
Voor Recovery heb je een werkend systeem nodig, recovery software en een lege schijf ter grootte van de oude schijf.

Open Disk Utility. In the upper left corner of the window is a dropdown menu labeled, “View”. Click on it and select the option, “Show all Devices”.

Deze is open maar het staat grijs en kan niet geactiveerd worden. Ik denk dat ik dan toch maar probeer met schijfbeheer de schijf terug te formatteren of te partioneren en het os opnieuw te installeren. We zien wel waar we komen.

Recovery software kan op een dieper niveau informatie lezen dan het OS. Probeer eens een trial van DiskDrill of ander programma te installeren op de copycloon, en kijk of die iets met de onbenaderbare schijf kan doen.

In bovenstaand lijstje staat ook DMDE. deze software kan verloren gegane partities recoveren. Het risico van zo’n handeling: als dat niet lukt, kan het lastiger of onmogelijk worden om bestanden te recoveren. Het is dus een gok. De volgorde die ik adviseer: probeer eerst bestanden te recoveren, en ga daarna pas met partitie recovery aan de gang.
DMDE kan niet met het APFS formaat overweg, alleen met het oudere HFS+

Via schijfbeheer heb ik de hd kunnen partitioneren en heb macOS opnieuw geïnstalleerd en van de copy-cloon alles terug overgenomen en geïnstalleerd. Geen idee wanneer de HD dan plots ontoegankelijk werd.