Kan je je portable-scherm gebruiken als 2de scherm bij G5

Ik lees overal dat je op de iBooks(1024x768) of Powerbooks (hogere resolutie) een 2de scherm kan aansluiten. Maar kan het ook omgekeerd??

[u:c1b0d92a37][b:c1b0d92a37]Kan je bv. op de huidige G5’s als 2de scherm zo’n iBook of Powerbook aansluiten om een groter werkoppervlak te hebben? Dan gebruik je dus enkel het scherm van de portable en niks anders.[/b:c1b0d92a37][/u:c1b0d92a37]

Hier is mijn ‘crazy idea’ :
Nu heb ik een Studio display van 15" (1024x768) en bij aanschaf van nieuwe computer speel ik met het idee om volgend jaar : 1x G5 (niet de top) maar wel de middelste uit de aanbieding + 1x iBook (middelste) + remote desktop.

Op portable en via Remote desktop (nog niet ècht onderzocht of dit ècht kan) draadloos de rekenkracht van de G5 gebruiken om bv. FCP te draaien vanuit de tuin/sofa. Bij werk waar dan groot werkoppervlak nodig is de portable als 2de monitor naast de huidige Studio display (en dat is nu mijn éérste vraag dus).
Waarschijnlijk is het financieel gewoon ‘crazy’ (en dàt aspect komt dan vooraf ook nog uitgevoerd aan bod hoor) maar ja, de volgende computer is ‘zeker’ een laptop, maar ik zou niet graag teveel CPU-kracht willen verliezen tegenover de desktop.

Dromen kan je toch wel hé
Davedive

Leuk idee , met die gedachte had ik ook algespeelt, ( heb al een portable, en hoop eind dit jaar ook een G5 ) en vroeg me dit dus ook af , of je dan via bijv remote desktop de kracht van de G5 kan "gebruiken op me Bookje , die tenslotte maar een g4 is ;-) " of dat dit niet op gaat, ik wacht met je mee op de reacties van mensen die er meer over weten dan wij bij elkaar :D

verhaal is me niet al te duidelijk, maar wat je in prencipe kan doen is via Apple Remote Desktop (of andere alternatieven als bijv. Timbuktu) de rekenkracht van je G5 gebruiken. Wat je dan doe is via de ibook de G5 besturen. Wat betreft het 2de scherm gebruiken snapte ik niet compleet. Wou je de 15 inch van je G5 gebruiken als 2de scherm voor je power(of i)book, of andersom. Dat kan ook gewoon met Apple Remote Desktop, maar spelletjes ofzo via Apple Remote Desktop is niet echt te doen, de framerate licht erg laag.

zou fcp dan ook niet werken gezien de framerate ?

wacht even nu heb ik het beter gelezen, ik weet niet zeker of je een ibook of powerbook als 2de scherm kan gebruiken. Misschien wel met een kabeltje en/of 2de videokaart? Maar ik weet niet hoe het zit met de framerate in fcp. Ik heb zelf een normale airport, mischien is er verschil in snelheid met airport extreme. Ik heb zelf nog neit geprobeert met fcp te werken via de powerbook (ik heb nu geen fcp) Ik zal morgen wel even testen hoe snel een filmpje ongeveer draait.

ok top, ik wacht het af

Ik denk niet dat je het voor elkaar krijgt om OS X jouw laptop via Remote Desktop/Timbuktu als 2e scherm te laten herkennen. Voor zover ik weer is deze mogelijkheid er gewoon niet.

Beetje verwarde uitleg misschien. Even proberen te verduidelijken :

Remote desktop : ik heb er geen ervaring mee maar vermoed dat het in wezen (als admin op de laptop) niet zoveel anders zal zijn dan een sessie in terminal server (mij goed bekend van op het werk) in een windowsomgeving. Dus je stuurt enkel ‘schermafbeeldingen’ door via de airport (via een 128Kbit lijn op het werk zitten we met 4 op de server te werken en de snelheid is sneller dan onze pc’s zelf indien we lokaal zouden werken).

Laptop als 2de scherm : dit zou dus NIET in remote-desktop gebeuren maar op de videokaart van de G5 met een dvi of adc-kabel de laptop als 2de scherm naast de normale 15" studio display.
Dus 1024x768 op 15" voor de paletten of toolbars, en op de portable de effectieve film of foto’s ter bewerking. Kan dat??

Bedankt voor jullie reacties en djdata ik hoop dat we het zullen kunnen !
Davedive

[quote:587eced535="djdata"]ok top, ik wacht het af[/quote:587eced535]

hmm niet echt al te beste resultaten, is nog al wat schokerrig, soms werkt het soepel soms weer niet… wel jammer…

edit: laat maar… vergeet het… het is echt niet te doen… zucht… jammer… misschien dat het wel soepel is emt een airport extreme basisstation?? naja… ik weet het ook niet… maar buiten het feit dat video’s niet soepel draaien doet de rest het wel ok…

en owja, als je een groter scherm wilt kan dat ook draadloos in Remote Desktop. Je kan dan Share Screen doen en dan zie je je laptops scherm op het 15 inch scherm van je G4... maar het nadeel blijft dus dat filmpjes net niet even soepel zijn...

Addyboy,

Nu ben ik een beetje verloren : kan je eens je ‘testsetup’ uitleggen, dan zou het mij duidelijker worden.

• Remote desktop administrator = ibook? of powermac? dan is de client de andere.
  • Dus vanuit de administrator neem je de processorkracht over vanop de ‘client’ of is het puur 'visueel overnemen van de schermpjes waarbij je op de client zelf moet zitten tokkelen, of muisklikken (dus géén besturing van de client vanuit de administrator?)
  • Welk programma draai je : dvdplayer waarop dvd-film afspeelt?
  • kan je de client-administrator omdraaien of moet je daarvoor Remote desktop opnieuw installeren?

Blijkbaar is de bedoeling van de ‘remote desktop’ niet ècht dezelfde als ‘terminal server’ in windowsomgeving?

Bedankt
Davedive

[quote:e9b30710b2="davedive"]Addyboy,

Nu ben ik een beetje verloren : kan je eens je ‘testsetup’ uitleggen, dan zou het mij duidelijker worden.

• Remote desktop administrator = ibook? of powermac? dan is de client de andere.
  • Dus vanuit de administrator neem je de processorkracht over vanop de ‘client’ of is het puur 'visueel overnemen van de schermpjes waarbij je op de client zelf moet zitten tokkelen, of muisklikken (dus géén besturing van de client vanuit de administrator?)
  • Welk programma draai je : dvdplayer waarop dvd-film afspeelt?
  • kan je de client-administrator omdraaien of moet je daarvoor Remote desktop opnieuw installeren?

Blijkbaar is de bedoeling van de ‘remote desktop’ niet ècht dezelfde als ‘terminal server’ in windowsomgeving?

Bedankt
Davedive[/quote:e9b30710b2]

jaj, het verhaal was wat warrig… sorry… wacht ik zal je vragen vraag voor vraag beantwoorden.
Ik heb als desktop administrator mijn ibook gebruikt en als client mijn powermac.
Dus vanuit de administrator gebruik ik de kracht van mijn powermac, maar het komt erop neer dat ik dat doe doormiddel van gewoon het beeldscherm ‘overnemen’ en besturen. Alleen is hier de framerate te laag om films te tonen. Nee, ik had quicktime even gebruikt met een filmpje wat ik vond (ik had gewoon een zoektocht naar .mov gedaan en kwam terecht op snowman.mov een of ander filmpje wat komt met de nieuwe iDvd). De clientversie van Remote Desktop is al geinstalleerd op elke computer (vanaf 10.3 ofzo dacht ik). Maar de administrator is niet gratis. De administrator versie installeer je op de computer en is een apart programma waarmee je verschillende dingen kan doen (kijk voor meer info op de apple website en kijk in de store naar Apple Remote Desktop). Ik ben niet bekend met de ‘terminal server’, kun je kort uitleggen wat het inhoudt?

Wel,

Ik dacht echt niet dat de ‘framerate’ een punt was, gezien de bandbreedte van airport (ik heb de ‘snow’ base-station van 11mbit).

Terminal server in windows : is eigenlijk een programma dat je als client zelfs toelaat om op afstand (over een gewone telefoonlijn zelfs) ‘zware’ applicaties te draaien.
Eens je eigen ‘gebruikersomgeving’ ingesteld is, kan je na inlogging, de geïnstalleerde programma’s op de server opstarten en gebruiken. Het enige wat over de netwerkverbinding gaat zijn de ‘frames’ van het scherm (eigenlijk de verwerkte output van de videokaart : elk beeldpuntje van je scherm krijgt dus een ‘kleur’ mee).

Blijkbaar is in Remote desktop(in tegenstelling tot Terminal Server?), de ‘framerate’ niet dusdanig dat je een ‘normale’ refreshrate krijgt, want anders is er geen beperking en zou je het scherm moeten zien dat eigenlijk op je desktop van je G4 zou moeten komen.

In alle eerlijkheid heb ik echter nog nooit een dvd-film of zo afgespeeld op het werk in Terminal Server. De installatie van programma’s gebeurt door een installateur, en daar zit Quick-time nu nog niet bij, en een dvd-speler heeft een bedrijfsserver zeker al niet.

Bedankt voor het verschaffen van meer inzicht in de materie Addyboy.

Davedive

[quote:f969b5ef4b="davedive"]Wel,

Ik dacht echt niet dat de ‘framerate’ een punt was, gezien de bandbreedte van airport (ik heb de ‘snow’ base-station van 11mbit).

Terminal server in windows : is eigenlijk een programma dat je als client zelfs toelaat om op afstand (over een gewone telefoonlijn zelfs) ‘zware’ applicaties te draaien.
Eens je eigen ‘gebruikersomgeving’ ingesteld is, kan je na inlogging, de geïnstalleerde programma’s op de server opstarten en gebruiken. Het enige wat over de netwerkverbinding gaat zijn de ‘frames’ van het scherm (eigenlijk de verwerkte output van de videokaart : elk beeldpuntje van je scherm krijgt dus een ‘kleur’ mee).

Blijkbaar is in Remote desktop(in tegenstelling tot Terminal Server?), de ‘framerate’ niet dusdanig dat je een ‘normale’ refreshrate krijgt, want anders is er geen beperking en zou je het scherm moeten zien dat eigenlijk op je desktop van je G4 zou moeten komen.

In alle eerlijkheid heb ik echter nog nooit een dvd-film of zo afgespeeld op het werk in Terminal Server. De installatie van programma’s gebeurt door een installateur, en daar zit Quick-time nu nog niet bij, en een dvd-speler heeft een bedrijfsserver zeker al niet.

Bedankt voor het verschaffen van meer inzicht in de materie Addyboy.

Davedive[/quote:f969b5ef4b]

wat je wel kan doen is, de harde schijf delen, en (stel je voor ik op mijn ibookje zit) een applicatie die op mijn powermac staat opstarten. De rede waarom de framerate laag is is waarschijnlijk omdat het in miljoenen kleuren staat ingesteld. Als je ermee werkt dan merk je niet echt dat de framerate ongelooflijk laag is… maar als je eenmaal een filmpje start… dan merk je wel dat het erg laag is. Je ziet eigenlijk gewoon wat je op de g4 ziet op je ibook, alleen werken sommige dingen als spelletjes en filmpjes niet soepel genoeg. In prencipe kan je wel bijvoorbeeld photoshopen of iets dergelijks. Let er wel op dat je geen geluid van G4 zelf ontvangt. Je hoort die alleen op de G4. Ik weet niet of het mogelijk is het geluid van je G4 op je ibook te laten horen, maar ik denk van niet omdat dat ingewikkelder zou liggen. Als je een programma zoekt wat via een inbel verbinding werkt dan kan je Timbukte Pro (7.0) gebruiken. Ik vind het programma zelf een beetje te ingewikkeld en duur. Maar ik denk dat dat programma meer in de richting van ‘Terminal Server’ komt.

p.s. bedoel je met de snow base station de laatste generatie? want die loopt dacht ik op 54 mbit, mijne, de eerste, loopt dacht ik op 11 mbit… of zit ik er helemaal naast?
p.p.s. Waar hoop/wil je Apple Remote Desktop gebruiken, voor wat? Voor welke programma’s?

Hopelijk weet je nu weer wat meer,Ad

Dat delen van de schijf, en opstarten van het programma gebeurt volledig buiten Remote Desktop om? Dus via een netwerkverbinding over airport kan je dan een programma op de gedeelde schijf opstarten en ermee werken ? of is het toch in Remote desktop?

• Snow basestation is ook 11Mb maar de volledig witte uitvoering van het originele basestation.

• timbuktu, zoek ik eens op want misschien is het inderdaad wat ik zoek.

Bedankt voor het verderhelpen met het vraagstuk van Remote Desktop.

De enige vraag waar hier geen duidelijk antwoord op kwam was : of je een ibook/powerbook kan aansluiten (bekabeld dus niet draadloos) aan een G5 en enkel het scherm ervan gebruiken als ‘2de scherm’.

Blijkbaar zal het wel niet zijn vermoed ik (tenzij volgende versie hardware dat wèl kan ondersteunen).

Tanx to all
Davedive

[quote:adf331f205="davedive"]Dat delen van de schijf, en opstarten van het programma gebeurt volledig buiten Remote Desktop om? Dus via een netwerkverbinding over airport kan je dan een programma op de gedeelde schijf opstarten en ermee werken ? of is het toch in Remote desktop?

• Snow basestation is ook 11Mb maar de volledig witte uitvoering van het originele basestation.

• timbuktu, zoek ik eens op want misschien is het inderdaad wat ik zoek.

Bedankt voor het verderhelpen met het vraagstuk van Remote Desktop.

De enige vraag waar hier geen duidelijk antwoord op kwam was : of je een ibook/powerbook kan aansluiten (bekabeld dus niet draadloos) aan een G5 en enkel het scherm ervan gebruiken als ‘2de scherm’.

Blijkbaar zal het wel niet zijn vermoed ik (tenzij volgende versie hardware dat wèl kan ondersteunen).

Tanx to all
Davedive[/quote:adf331f205]

het delen van de schijf gaat compleet buiten remote desktop om (als je wilt weten hoe het moet moet je het even vragen… heb nu even geen zin om het hele verhaal uit te leggen :wink: :P). Het werkt dus gewoon als een soort ‘externe’ harde schijf. (maar als je echt snel alle programma’s wilt starten kan je beter de computer via een firewire of ethernet kabeltje aansluiten. Dat doe ik wel eens, want dan kan je je computer echt als ‘externe’ firewire harde schijf gebruiken. Als je dat wilt doen moet je even bij de computerzaakje vragen naar een firewire die 2 computers met elkaar kan vercinen (dat had een naam… even vergeten) en dan dat kabeltje aansluiten en de computer opnieuw opstarten met de knop T ingedrukt. Nadeel daarvan is alleen dat het niet meer draadloos is, maar voordeel is dat het sneller is dan draadloos.

[quote:96d48241d3="davedive"] De enige vraag waar hier geen duidelijk antwoord op kwam was : of je een ibook/powerbook kan aansluiten (bekabeld dus niet draadloos) aan een G5 en enkel het scherm ervan gebruiken als '2de scherm'.

[/quote:96d48241d3]

Dit weet ik niet helemaal misschien kan je dat beter eens in een apple winkel vragen. Ik dacht dat je daarvoor een 2de videokaart nodig had met uitzondering van een paar modelen. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten :P.

tanx

Davedive