Kan je OSX 10.3 zomaar installeren op elke Mac?

Ik begrijp uit een eerdere vraag die ik stelde dat je niet zomaar OSX kan installeren op iedere mac. Ik heb zelf een Powerbook G4 1,33 17 inch en ik wil een nieuw systeem installeren. Iemand oppperde dat je dan speciale OSX schijven moet hebben voor een PowerBook. Is dat waar? Ik snap het niet helemaal want als ik bij Apple kijk kan ik maar een soort OSX software pakket kopen en niet specifiek aangeven voor welke machine dat zou moeten zijn. Hoe groot is de kans als ik eenofficieel systeem nieuw koop dat ik het niet op mijn Powerbook kan installeren?

Thanks for helping!

Juno

Je kan 10.3 op elke mac installeren. Alleen als de cd bij je mac gekregen hebt dan doet hij het niet op elke mac. Als je ze los koopt kun je ze wel op elke mac installeren.

Het gaat om het verschil tussen systeemsoftware die wordt meegeleverd met een Mac, of die je los koopt. In het eerste geval zal dat systeem meestal alleen te instaleren zijn op het type machine waarbij het werd geleverd. Systeemsoftware die je los koopt doet het op alle Mac's geleverd na een bepaalde datum.

Sommige installatie schijven zijn beveiligd dat ze bijvoorbeeld enkel op een iMac kunen draaien. Of op een iBook ... Dit om de uitwisseling te verminderen. Zoek iemand met een powerboek en no probleem. Maar je kan zeker zonder kwaad proberen met gelijk welke installatie CD. Als het niet gaat, zal hij wel een error geven ...

Dat is dus grote bullshit! Waarom zou je aparte schijven voor een powerbook moeten hebben? Ik lees regelmatig op de forums de grootste onzin! Sommige mensen zeggen dat ze experts zijn! Jahhhh sure *NOT*! Maar om even bij het onderwerp te blijven! Als je een macosx licensie wil kopen hoef je je geen zorgen te maken dat het niet werkt! Let wel even op wat voor installatie cd's er in het pakket zitten! mijn powerbook werd geleverd met DVD's en mijn imac heeft geen dvd speler

allemaal tegelijk :D

[quote:994e126f91="maarten20"]Dat is dus grote bullshit! Waarom zou je aparte schijven voor een powerbook moeten hebben? Ik lees regelmatig op de forums de grootste onzin! Sommige mensen zeggen dat ze experts zijn! Jahhhh sure *NOT*! Maar om even bij het onderwerp te blijven! Als je een macosx licensie wil kopen hoef je je geen zorgen te maken dat het niet werkt! Let wel even op wat voor installatie cd's er in het pakket zitten! mijn powerbook werd geleverd met DVD's en mijn imac heeft geen dvd speler[/quote:994e126f91] Kan zijn, maar ik hoor het van zo vele kanten, dat ik het geloven ga ... Ik werk nu nog legaal, maar voor 10.4.X ga ik mss toch effe naar iemand zoeken ... Een student is niet zo rijk ... maar het in bezit zijn van een DVD (met apple logo)is wel machtig ...

Natuurlijk kun je OSX 10.x niet op willekeurig welke computer installeren. Kijk voor de systeemvereisten [url=http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/requirements.html]hier[/url]. Ook de (vrije) schijfruimte is van belang. Gelukkig geeft Apple de minimum specificaties keurig op. Natuurlijk is "een beetje extra" altijd beter om lekker te kunnen werken.

Wat de rest betreft: ik heb nergens een fysiek bewijs kunnen ontdekken dat de ene installer niet op anders dan die ene processor of type mac kan ‘draaien’, waarbij deze geleverd is. Dat zou ook een kl*te-karwei zijn, om voor alle machinetypes een apart OS te maken ofwel aparte installer.

Vroeger, in het OS9 tijdperk, was dat nog wel eens zo, maar bij OSX is er nog maar 1 installer. Mocht je nou in het onfortuinlijke bezit zijn van een unsupported machine (wat bij jou niet het geval is) dan is de installer slim genoeg om dat even te zeggen vóórdat je gaat installeren. Zodat je bestaande software niet in de soep draait :wink:

PS… denk er wel aan dat een upgrade naar 10.4 toch weer nèt iets meer geheugen en processorkracht vraagt als 10.3.

Ik denk dat diegene die jou dat verhaal over verschillende schijven 2 dingen door elkaar haalt...

Je hebt een los installatiepakket van Panther, die je dus los koopt in de winkel, en je hebt de restore CD('s) of DVD('s) die je bij je Mac krijgt bij de aanschaf.

De losse installatie van Panther kan op bijna alle Macs die aan de systeemeisen voldoen, behalve de nieuwste modellen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe iBooks, want die eisen minimaal 10.3.3, en de losse installatie van Panther is 10.3.0. Ik weet niet of jouw PowerBook ook minimaal 10.3.3 moet hebben, want dan heb je dus niets aan het losse Panther pakket, en heb je inderdaad de bijgeleverde restore CD / DVD nodig.

Of hij wacht natuurlijk even en gaat dan met 10.4 aan de slag.

ik heb laatst nog een artikel gelezen over iemand die osx had geinstalleerd op een 68xxx machine, met gebruik van allerlei emulators. opstarten duurde een week!!

Het kan wel op de meeste macs alleen het draait niet altijd zo soepel. (zie bericht hierboven)

Ik probeer mijn versie 10.1.5 te upgraden naar 10.3.4. De installer geeft alleen al vrij snel een foutmelding. Nadat hij 'Checking Target Volume Consistency' gedaan heeft stopt ie ermee: 'er zijn installatiefouten opgetreden' Ik heb het al meerdere keren geprobeerd. Maar elke keer stuit hij op hetzelfde probleem. Kan iemand me helpen? Ik heb geen idee van wat er aan de hand is.

[quote="gerbenoppewal"]Ik probeer mijn versie 10.1.5 te upgraden naar 10.3.4. De installer geeft alleen al vrij snel een foutmelding."

Hallo gerben, uit ervaring weet ik dat direct upgraden niet altijd gaat - Als je eerst 10.2 installeert wil het wel werken.

Overigens zou ik altijd schoon installeren.
alles eraf ( je persoonlijke data naar een externe harde schijf) - 10.3 en alle updates erop en dan weer alle data terug. ( neem voor alle zekerheid je email en netwerk gegevens op papier over)

Privileges kunnen dan echter soms een probleem geven. Daar moet je mee weten om te gaan.
10.3.5 is een prima systeem

wellicht dat iemand je verder kan helpen.

Hallo allemaal!

Het probleem is opgelost. Ik heb een nieuwe OSX gekocht (10.3.5.) en alle problemen zijn nu opegelost. Blijkbaar heeft de PB G4 1,33 Ghz een hogere versie dan de standaard OSX 10 nodig om te kunnen installeren als je een hogere versie al hebt draaien.

Thanks!

juno