Kan Mac os X niet op hdd installeren, hulp nodig met partitioneren!

Goedemorgen,

Ik heb laatst een Powermac G5 gekocht maar de hdd die erin zat maakt enorm veel lawaai en is enorm langzaam. Daarom heb ik deze vervangen voor een andere hdd maar nu krijg ik Mac os X Leopard er niet op geïnstalleerd.

Volgens mij heb ik hem juist gepartitioneerd, maar ik zal waarschijnlijk iets niet goed hebben gedaan:) hopelijk kunnen jullie mij hierop wijzen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Edit:

https://www.dropbox.com/s/9znmsngwmt1m59m/foto%201.png

https://www.dropbox.com/s/uaxzeib7pcsq2ty/foto%202.png

https://www.dropbox.com/s/70k73nnv0u2cqii/foto%203.png

Je zit een beetje te rotzooien met de image tags waardoor je plaatjes niet getoond worden.

Bedankt!

Als het goed is kun je ze nu wel zien Hans.

Ja, klopt.
Op het eerste gezicht zie ik er niets vreemds aan en zal er ook wel overheen kijken. ;-)

Ik heb de schijf jarenlang als externe hdd gebruikt als back-up, maar met mijn nas is deze niet meer nodig. Dus heb ik hem uit de behuizing gehaald en hem in de powermac gehangen.

Alvast bedankt voor je reactie, Hans.

Is de schijf wel gepartitioneerd met een Apple Partitie Map of heb je GUID gebruikt? Kies eens de andere partitiemogelijkheid.

bij mij ziet de info er heel anders uit:
de naam is anders.
het type is ook anders.
activieringspunt is ook anders.

http://dl.dropbox.com/u/42169179/Partitioneringsinfo.jpg

ook vraag ik me af, waarom je de schijf in 2 partities wil partitioneren.
als je dat wilt, dan moet je eerst een logische schijf aanmaken en dan daarin de partities maken.

@iNicky ik heb een aantal verschillende partitiemogelijkheden geprobeerd maar hij wil mac os er niet op installeren.

@fred44nl Ja die 2de partitie was meer om te proberen of het dan wel zou werken, met 1 partitie werkt het namelijk ook niet. Ik vind het zelf ook erg vreemd! ik hoop dat iemand de oplossing heeft.

Maar alvast bedankt voor de reacties

ik denk dat het probleem zit in het type èn het activeringspunt.
de schijf is gemount in /Volumes.
als ik bij mij in Finder kijk, dan is m'n Macintosh HD ook wel gemount in /Volumes, maar de info van het schijfhulpprogramma zegt /
en dat er bij type "volume" staat vind ik ook vreemd.

het gekozen bestandssysteem is wel goed.

Kan dit probleem komen doordat ik de sata kabels uit de orginele schijf heb gehaald en vervolgens de nieuwe schijf onder de orginele schijf geplaats heb, ik heb dus ook niet dezelfde sata kabels gebruikt? dit is mijn eerste mac, vandaar deze vraag.

Dus dat hij in staat gestelt als slave, en niet als master? of gaat dit verhaal niet op bij een mac?:)

De G5 heeft sata schijven , daar is geen sprake van master en slave

Ook het verhaal over het activeringspunt doet hier niet ter zake. Er is van de DVD opgestart, die is daarmee / geworden. De schijf wordt dan daaronder in /Volumes gemount. Niks mis mee.

Wel zie ik al 3 mappen op dat volume staan. Wat is dat voor iets? Zou dat een reden kunnen zijn. Openstaand bestand of zo? Kun je dat 'eigenaren' eens uitschakelen. Heb je wel schrijfrechten naar de schijf?

Ik heb gewoon vanaf de dvd geboot vervolgens de schijf volledig gewist. dus er staan geen bestanden meer op. en vervolgens geformateerd.

Zou ik hem anders met software van een 3de partij moeten formateren? misschien dat hij heb dan wel pakt, welke software moet ik hiervoor gebruiken? werkt een hirens boot cd ook op een mac?

Alvast bedankt voor de reactie.

Nee zo'n cd werkt niet op een G5. Wissen en formatteren met schijfhulpprogramma is op een mac trouwens hetzelfde. Mbt de 3 mappen: In jouw plaatjes zie ik dat toch echt staan + 83 MB in gebruik. Dat lijkt mij dus niet helemaal koosjer.

Klopt je hebt helemaal gelijk, ik zie nu ook dat er 83MB vrij is....
Toch heb ik de schijf een aantal keer gewist doormiddel van het schijfhulpprogramma, erg vreemd.

Zou dit om een verborgen partitie kunnen gaan? die ik een keer aangemaakt heb met een of andere tool? maar deze zou dan toch ook gewist moeten worden?

Ik heb geen idee. Het kan natuurlijk ook gewoon de catalog btree en volume bitmap zijn die zoveel ruimte in beslag neemt. Maar is het niet een idee om eens te proberen extern aan te sluiten en dan eens te zien?

er is 83 MB gebruikt en 232 GB beschikbaar.
maar raar is het wel.

Ik bedoelde natuurlijk ook 83mb in gebruik:)!

ik zal hem naast de orginele schijf aansluiten en dan booten en even kijken of ik wat kan zien.

Mocht dit niet werken zijn er van die live cd's voor een mac om deze hdd compleet te wissen?

Bijvoorbeeld een live cd van Gparted?

Kan het ermee te maken hebben dat Leopard DVD's specifiek voor een bepaalde Mac gemaakt zijn? Je moet volgens mij de juiste installatie-DVD hebben die bij jouw Mac hoort. En er is volgens mij wel verschil tussen master en slave, het witte blokje achterop je HD moet wel op de juiste pinnetjes zitten.

er zijn diverse live-cd's met een partitie programma.
zelf heb ik Bart-PE veel gebruikt.
het kan geen kwaad om met een andere partitie programma de schijf vrij te maken van partities, e.d.
opnieuw partitioneren zou ik echter alleen met het bekende schijfhulpprogramma doen.

maar als je gaat installeren, waar en hoe gaat het dan fout ??