Kan niet connecten naar smb share in Panther

Hallo,

Ik heb gisteren Mac OS X 10.3.4 geinst op mijn PB G4 nadat 10.2.8 gecrashed was :frowning:

Ik moet zeggen dat heel veel irritante dingetjes gefixed zijn, maar ik blijf met 1 groot probleem zitten.

Ik heb een RedHat linux bak met samba shares.
Normaal deed ik altijd cmd-k en dan kon ik direct connecten naar die bak. Even een share selecteren, passwordje invoeren en hij wordt gemount op de desktop.
Alleen met Panther krijg ik dit niet meer voor elkaar.

Zelfs als ik intyp smb://linux-01/temp of smb://10.0.0.3 of smb://10.0.0.3/temp werkt het niet.
Hij geeft wel een lijst met de shares dus connect wel gedeeltelijk, maar als ik er een kies en mijn authentication gegevens invul komt ie terug met een error dat Username en password niet goed zijn.

Zelfs vanaf de terminal met mount -t smbfs of mount_smbfs werkt het niet.

Ik begrijp er werkelijk niets van.
Ik heb het gevoel dat het misschien wel iets met plain-text password temaken kan hebben maar ik kan daar niets over vinden.

Ik ben ten einde raad.
Wie weet de oplossing.
Ik heb hier meerdere threads op deja.com over gezien maar geen enkele met een goed antwoord.

Alvast bedankt,

Boudewijn van Breukelen
:finderoud:

Probeer eens weer opnieuw te connecten en kijk dan eens onder Redhat in /var/log/messages of in aparte smbd logfile, kijken wat je voor foutmeldingen krijgt.

Je kan de smbd deamon ook opnieuw opstarten op je Redhat bak met een bepaalde verbose attribute zodat die meer meldingen wegschrijft naar je logfile, hoe die precies moet kan je opzoeken op de samba site, want dat weet ik ook niet zo uit me hoofd…

Suc6

PS: Je kan ook even testen met ‘sbmclient’ in de Terminal van OSX…

smbd herstarten wil nog wel eens helpen. Je als gebuiker opnieuw aanmaken in smbpasswd of je password daar opnieuw invoeren op de linux bak kan ook helpen.

Heb je iets veranderd op de linux server?

En heb je al in de directory services gecontroleerd of e.e.a. nog goed staat?

Nou ja, een tip waar je waarschinlijk niet veel aanhebt, maar ik had ook een linux server, die het niet echt geweldig deed met m’n appletjes. Nu draait hij onder freebsd 5.2.1 en ik heb er geen omkijken meer naar. Probleemloze uptime van maanden is geen standaard, terwijl ik met die linux installatie wel vaker services moest killen of de boel opnieuw opstarten. Ik krijg de indruk dat e.e.a. meer compatible is, al weet ik niet waar dat van kan komen.

De installatie is veel eenvoudiger dan met linux, onder meer door de werkwijze met de ports collectie. Het is een superdistro, met echt alles op elkaar afgestemd. Freebsd werkt verder bijna hetzelfde als linux, dus jij als admin/gebruiker merkt het verschil verder eigenlijk niet. Nou ja, genoeg reclame gemaakt. :lol:

Nou ja :?

Restarten had ik al is gedaan zonder succes, maar het password vernieuwen in smbpasswd werkte opeens.
Ik begrijp er niets van want voor de update van 10.2 naar 10.3 deed hij het prima.

Beats the hell out of me?!

Bedankt.