kan niet meer inloggen op eigen ftp server

Gisteren heb ik een ftp server opgesteld met een dyndns. Tot een uur geleden (voor ik de server herstart heb) werkte alles perfect. Na de herstart kan ik wel nog naar de server via http maar niet meer via ftp. Tenminste, ik heb met transmit en cyberduck geprobeeerd, en beide doen ze hetzelfde. In de status zie ik dat het inloggen succsesvol is, maar hij blijft hangen op "Listing files". Na het herstarten kreeg ik wel een melding van osX dat er iets fout was met bestandspermissies, en ik heb op "Herstel" gedrukt. Waarschijnlijk is het daar fout gelopen. Maar hoe verhelp ik het?

[u:38e059972c]Update[/u:38e059972c]

Heb het gevonden. Blijkbaar doen de firewall instellingen het nu niet meer, endaarvoor wel. Du firewall ff uitgezet en werkt weer.

Hallo, voor het geval je dit nog leest:

er is sinds tiger iets vreemds met ftp bij mij aan de hand.

ik kan alleen ftpen als de instellingen voor firewall uit staan.

ksnap er niets van, maar dat zal hopelijk met een update worden opgelost.

jopie

Ja, is dus bij mij ook het geval. Erg lastig enonveilig, maar ik kan m'n server echt niet afkoppelen. Om de minuut is er wel bezoek...

zou het kunnen zijn dat je gewoon een bepaalde ftp poort separaat kunt openzetten?

Maar ftp staat toch standaard open in de firewall instellening van apple. Ik heb buiten jou nog altijd geen antwoord gekregen op deze vraag :)

ftp staat idd standaard open; specifiek met een vinkje.

toch lijkt het dus dat tiger een poortje of meerdere blokkeert…

zouden wij de enige zijn die hiermee strijden? denk het niet, sterker nog; ik heb dit probleem in internationale forums ook voorbij zien komen, maar blijf in het duister tasten…

Kijk in je /etc/services of je zoiets hebt als:

ftp-data 20/udp # File Transfer [Default Data]
ftp-data 20/tcp # File Transfer [Default Data]
ftp 21/udp # File Transfer [Control]
ftp 21/tcp # File Transfer [Control]

Als je die hebt moet je dan in

/etc/xinetd.d/ftp

kijken of ftpd daar ook aanstaat,

suc6.

Zo M.B, daar wordt ik wel verlegen van...

waar zit die etc/services?

Open een terminal en doe

less /etc/services

of

cd /etc

en dan

less services

Die kun je dan sluiten door op q te drukken.
Die andere kun je ook op dezelfde manier bekijken.

[quote:725dd98975="M.B"]

ftp-data 20/udp # File Transfer [Default Data]
ftp-data 20/tcp # File Transfer [Default Data]
ftp 21/udp # File Transfer [Control]
ftp 21/tcp # File Transfer [Control]

suc6.[/quote:725dd98975]
als ik daar in kijk, dan zie ik bovenstaande niet verschijnen.

Staat in systeemvoorkeuren > firewal > ftp-toegang aangevinkt?

Eén van de laatste systeemupdates blijkt dat bij een aantal mensen afgezet te hebben???
l

Oeps. Zie net dat dat aan stond. Zet dat eens af en terug aan. Herstart dan de Mac...

jopie huizinga,

Is je probleem al opgelost?

M.B,

Nee, dat wil zeggen dat ik geen bijna geen unix taal ken.

Met jouw tips heb ik wel het e.e.a. in de terminal te zien gekregen, alleen daar stonden niet die codes bij over ftp die jij in de codes weergaf…

Misschien zijn deze gegevens ook via een gui te editen? Of kan ik een scriptje runnen die e.e.a. activeert c.q. deactiveert?

In die file /etc/services staan de namen van services die op je pc draaien en de poorten die ze gebruiken. Die services worden dan gestart onder OsX via xinetd (deze staat ook in /etc). Om ftp service te starten moet je een file hebben in /etc/xinetd.d die ftp (of iets anders mag ook maar dat zou ik niet doen) heet met de volgende inhoud:

[code:1:7e976f97ef]
service ftp
{
disable = no
socket_type = stream
wait = no
user = root
server = /usr/libexec/ftpd
server_args = -l
groups = yes
flags = REUSE IPv6
}
[/code:1:7e976f97ef]

Die parameter server wijst naar het pad (folder) waar de server software is geinstalleerd.
Als een van deze dingen ontbreekt of niet goed staat, dan zal die service niet starten.

Als het je niet lukt om de boel via een app met GUI voorelkaar te krijgen, kun je gaan proberen om die dan handmatig te starten forceren.

ok, thanx, zal het ff proberen als ik weer thuis ben